Feestdagenblog

Het is bijna kerstmis, de wensen vliegen over het internet. Ook hier in grotendeels Islamitische Gambia hoor je de Christmas songs (al zal het wel bij dromen over een witte kerst blijven hier). En hier en daar staan zelfs opgetuigde kerstbomen op de compounds.

De temperaturen zijn hier zo rond de 30 tot 35 graden en het leven van alle dag gaat gewoon door. Dus de kerstsfeer is hier wel even anders dan in Nederland. Maar er is gelukkig ook geen kerststress. En straks vieren Moslims en Christenen en Arheisten hier gezamenlijk het kerstfeest. Net zoals ze ook samen het suikerfeest vieren.

Het gaat hier wel zonder geschenken en grote maaltijden. Soms is er wat extra geld gespaard (of gesponsord) om wat kippenpoten op de barbecue te gooien. Maar van al die speciale en dure liflafjes, gourmet, steengrill, buffetten, 6 of 7 gangen of “ all you can eat schranspartijen” en de bijbehorende wijnen en toetjes is hier bij de lokale bevolking echt geen sprake.

Gambia is namelijk vooral heel erg arm. dus men is al blij als ze iedere dag een goede maag vullende maaltijd hebben. En ja mooi mee genomen als die ook nog enigszins gezond is, maar dat is zeker geen prioriteit. En iedereen is altijd welkom om mee aan te schuiven voor de maaltijd, hoe pover die soms ook is. De luxe maaltijden en feesten zie je hier alleen in de hotels en restaurants in het toeristen gebied, niet bij de locals. .

Toch zie ik hier altijd weer lachende gezichten. Men klaagt niet, is goed in het verbergen van de doorgaans uitzichtloze armoede. Hier in Gambia zijn heel veel mensen met zorgen en vaak zijn ze straatarm. Maar de “ smiles” blijven.

Ik vier de kerst hier zonder kerstboom, luxe eten of kerst muziek. Een gewone dag samen met de “familie", waar de vrouwen samen koken, de mannen samen ataya maken, waar iedereen welkom is om aan te schuiven om samen met ons mee te eten. En waar mensen dan ook vooral samen genieten van elkaars aanwezigheid.

Hier is het niet belangrijk wat er op tafel komt. Het samen delen, en samen zijn, in gastvrijheid, vriendschap, respect en vrede is veel belangrijker. Hier is de intentie van kerst nog zoals het +/- 2000 jaar geleden was.

Ik waardeer dat, en hoop dat ooit overal ter wereld zo kerstfeest gevierd zal kunnen worden. Dat de hele wereld mag zien dat het mogelijk is: Moslims en Christenen, blank en gekleurd, jong en oud, gelovigen en niet gelovigen die samen leven in vrede, onderling respect en verdraagzaamheid. En die gezamenlijk hun religieuze en traditionele feesten kunnen vieren.

Ik koester deze manier van samen leven en vind het een eer dit samen met hen te mogen ervaren en beleven.En ja ik mis deze dagen mijn vrienden en familie in het verre Nederland enorm. Ik zal zeker ook een traantje laten om hen die zo door mij gemist worden omdat ze ver hier vandaan zijn, of me ontvallen zijn. Dat hoort er voor mij op deze speciale dagen zeker bij.

En ik denk ook aan de mensen die eenzaam zijn, hun geliefden moeten missen en liefst deze dagen maar willen overslaan. En aan mensen die in oorlogsgebieden proberen te overleven en aan hen die honger hebben of geen medische hulp. Die mensen kunnen alleen maar dromen van een gelukkig kerstfeest.

Hoe mooi zal t zijn, als men straks ook in Europa tijdens het genieten van alle luxe, vooral eens dankbaar kan zijn met wat men wel heeft. En eens een keer niet klaagt over wat men niet heeft.

Strooi je liefde uit dat kost helemaal niets. Vraag eens een eenzaam persoon om met jullie mee te eten en vieren. Breng eens een doos boodschappen bij een arm gezin. Het zal de harten verwarmen, net zoals de vele vlammetjes van de kaarsjes die deze dagen mogen branden. Ik wens jullie allemaal een zalige kersttijd toe.

Bron van de oorspronkelijke tekst was Nico Hollander. Ik heb hem (met toestemming) aangepast en op mezelf gepersonaliseerd.