Huisdieren

Huisdieren blog : Thuis hebben we nu inmiddels twee waakhonden. Laylaa is nu acht maanden oud en Mikey onze pup is nu 2,5 maand oud. Samen zorgen ze ervoor dat er in elk geval groot alarm geslagen wordt als een vreemde op de compound komt. Al zijn het nu nog pups en makkelijk af te leiden. Maar ze maken herrie genoeg nu, en zeker Laylaa wordt al waaks. Over een jaar zullen ze goede waakhonden zijn. Het verhaal van Laylaa is bekend, maar Mikey is onze nieuwe aanwinst dus. Hij werd bij mij gebracht om “medische zorg “ te verlenen. “Als die toubab ons mensen gratis kan helpen, kan ze vast ook iets voor onze pup betekenen”. Ja natuurlijk ik ben tenslotte volleerd dierenarts (not). Mikey is één van de vijf pups uit een nest van een vriendje van Omar. Drie van de vijf pups waren al overleden en de laatste pup was te agressief die durfden ze niet meer op te pakken nadat ze had gebeten. Maar deze toen nog naamloze pup kon ik misschien wel beter maken. Ik schrok me dood toen ik het beestje zag. Totaal verwaarloost (maar wel goed gevoed) Hij was te ziek om ook nog maar op enige prikkel te reageren en als ik eerlijk ben…. Ik gaf er geen stuiver meer voor. Maar ik toog aan het werk handschoenen aan alcohol bij de hand en eerst maar eens mangowormen en teken verwijderen. Ik ben gestopt met tellen. Overal waar ik het beestje maar aanraakte spoot de pus uit zijn lijfje. Vergaande inwendige infecties dus. Na overleg was er totaal geen geld voor de dierenarts. Ook ik had zelf die ruimte nu niet helaas. Na telefonisch overleg met een dierenarts ,het beestje antibiotica gegeven om de infecties te bestrijden. Dagelijks extra melk en voeding gegeven en iedere dag weer opnieuw infecties schoonmaken en inspecteren op nieuwe parasieten. De nachten waren vreselijk overdag sliep de pup maar ’s nachts jankte hij iedereen wakker. Hij zocht zijn moeder en onze Laylaa ontpopte zich als een ware mama. Maar ik wilde Laylaa ver bij hem vandaan houden ivm infectie de eerste tijd dus de pup sliep apart. Na enige dagen zag ik verbetering en kreeg hoop. De antibiotica en dagelijkse wondzorg deden zijn werk. De enorme pusbulten verdwenen wondjes sloten zich en het beestje werd meer fief. Hij werd brutaler kefte nu en dan en werd meer speels en klom ’s nachts ook uit zijn slaapplaats. Door de enorme open (buik) wonden die hij had verbonden we zijn buik om nieuwe infectie te voorkomen. Het zag er koddig uit en hij had er gaan last van. Maar “mama Laylaa” was het er niet mee eens en verwijderde het verband steeds weer. Inmiddels is hij nu drie weken bij ons en heeft de familie “afstand gedaan”. Met andere woorden ze willen hem niet terug en kijken er ook niet meer naar om en komen geen melkpoeder etc meer brengen voor hem. Dus hebben we hem maar een soort van geadopteerd en de naam Mikey gegeven.  Hij rent en speelt en daagt Laylaa constant uit. Gaat ook mee naar het strand voor de badbeurten in de oceaan en knapt steeds verder op. Hij krijgt nog steeds een kleine dosis antibiotica en vind het lekker ?. Het is nu bijna een “normale  pup” alleen zijn vacht is nog vreselijk gehavend van alle wonden die hij had, maar dat gaat wel bijgroeien. In overleg met de dierenarts (jaja nog steeds gratis en telefonisch) gaat hij in januari voor zijn entingen etc , dan verwachten we dat hij genoeg is aangesterkt.  Dus vanaf nu Laylaa ons teefje en Mikey ons reutje. Update: bij nader inzien heeft de familie toch besloten om Mikey weer terug op te nemen. Dus onze Laylaa is weer alleen.