jaja ik leef nog

Zo het was een tijdje stil in mijn blogs. Niet om een specifieke reden eigenlijk maar gewoon omdat ik even met andere dingen bezig was. Daarnaast het internet soms echt “ruk” was en omdat ik er even geen zin in had. Maar ik krijg steeds vragen wanneer ik weer eens ga bloggen dus vandaag maar weer eens een poging. Ik ben gestopt met dagelijks bloggen toen ik ruim een jaar in Gambia woonde. Maar mis het zelf ook wel om dingen te delen soms. Maar mijn laatste blog was half november en inmiddels is het al december. Het gaat goed met mij en met “mijn” gezinnetje. Dat is denk ik het aller belangrijkste om te melden. Ik heb nu en dan mijn dipjes zowel emotioneel als lichamelijk, heb soms even nergens echt zin meer in, maar er is/was niets specifieks aan de hand. Eens even denken want ik ga niet alles van de afgelopen weken terug bloggen. Ik ga ook niet meer op datum bloggen maar gewoon losse verhaaltjes vanaf nu.

Hoe is de veiligheid situatie in Gambia kreeg ik als vraag van de week. Laat ik eens beginnen, er gaan momenteel veel verhalen rond over “gevaarlijke situaties”, bedreigingen overvallen demonstraties en schietincidenten. Jullie horen lezen daar in Nederland wellicht meer over dan wij. Want hier in Brufut(waar het gelukkig wel gewoon rustig en veilig is) krijgen wij daar weinig van mee. En de nieuwsvoorziening in Gambia rept daar zowiezo niet over. Het nieuws op radio en TV maakt er nauwelijks enige melding van.  Gelukkig hebben we internet en de Nederlandse enclaves daar maken wel melding van incidenten en highlights van het nieuws. Dus ik blijf wel op de hoogte. En ja het klopt wel er gebeuren dingen die niet prettig zijn. Het heeft grotendeels met de onvrede van de bevolking te maken. Toen er drie jaar geleden een gekozen president en democratie kwam gaf dat velen hoop op grote veranderingen. En Gambianen zijn niet de geduldigste types dus die wilden dat liefst allemaal binnen een maand. Die veranderingen zijn er wel, maar zijn zeker nog niet structureel “levenstandaard verbeterend” En dus valt het resultaat na drie jaar gewoon tegen en blijkt de president toch wat minder daadkrachtig dan iedereen had gehoopt. De uitgeroepen democratie in Gambia is nog steeds een dingetje na 24 jaar dictatuur kan men daar niet echt mee uit de voeten. Men denkt nu dat alles mag en kan omdat er democratie is. Onder de vorige president was er een (te fanatiek) lik op stuk beleid en was er nauwelijks enige criminaliteit. De straffen waren dusdanig hard en hoog dat men zich wel bedacht. Nu is daarin veel veranderd. De militairen en de politie doen nu niet veel meer en corruptie en omkoping vieren hoogtij. Dus de misdaad schiet als onkruid uit de grond. En sja dan krijg je de inbraken bedreigingen demonstraties opstootjes afpersingen en overvallen die nu gepleegd worden.Vooral de jongeren komen in verzet en stakingen en demonstraties komen nu meer voor. Allemaal nieuwe facetten in Gambia want onder de 24jarige dictatuur was dat niet mogelijk. Internet is nu alom beschikbaar (als de connectie het toe laat dan) en zeker voor jongeren met hun smartphones en internetcafés heel bereikbaar. Maar de jongeren hier kijken vooral  veel misdaad series uit Azie en Amerika op internet en daarin vieren criminaliteit gevechten wapenbezit en dergelijke een grote rol. Zij kopiëren het gedrag van de films dat is duidelijk merkbaar. Vanuit de overheid en de gerechtelijke macht probeert men dit in de hand te houden en escalaties te onderdrukken, maar dat lukt niet altijd even goed.  Het lijken vaak georganiseerde groepen jongerente zijn die dit doen. En aangezien de politie niet meer zo actief optreed grijpen zij hun kans. Men zegt dat het vaak om niet Gambiaanse jongeren gaat. Men spreekt zelfs ook zelfs over georganiseerde bendes vanuit het buitenland die jongeren in Gambia werven. Maar daar durf ik niets over te zeggen. Feit is dat je ’s avonds drukke plaatsen beter kunt vermijden, en opstootjes en rellen evenzo. De deuren en ramen van auto’s ’s avonds beter kunt afsluiten als je bepaalde plaatsen gaat passeren. En dat je ook je woning beveiliging in de gaten moet houden. Maar gelukkig speelt dat hier in “ons dorpje Brufut” nog niet zo . Voel ik me nu door de veranderde situatie onveilig in Gambia? Nee totaal niet, ik loop liever s’avonds hier alleen op straat, dan in sommige grote steden in Nederland bijvoorbeeld. Dus ja er spelen wel bepaalde zaken hier, maar mijn veiligheid is mijns inzien zeker niet minder geworden daardoor. Ik redeneer nuchter: Gewoon je gezond verstand gebruiken, geen problemen opzoeken en word je ergens ermee geconfronteerd vermijd het dan om erin betrokken te raken. En zo leefde ik in Nederland ook al jarenlang.  De eerste grote demonstraties zijn inmiddels geweest en verliepen zeer vreedzaam.10 Januari staat er weer  een gepland.