Vrijdag 15 november 2019

Vrijdag 15 november 2019 Vanmorgen opgestaan en direct alle ramen en deuren open. Daarna gaan schoonmaken, dus alles was aan kant. Vervolgens alvast ontbijt gaan maken. Ik was erg vroeg dus heb op mijn gemakje gevulde omelet gemaakt voor de boys. We hadden nog één senfur in de vriezer dus sla en mayo erop ende omelet en ze konden smullen. Voor het schoolbrood moesten ze nog wel ff naar de shop. Maar zelfs Alaghie die zo’n ontbijt vast en zeker niet gewoon is smulde ervan. Terwijl zij aten deed ik de was en de afwas en hing die gelijk op. Daarna vertrokken de boys naar school en Alhagie naar buiten. Niet voor lang want de hele morgen hebben hij en zijn zusjes hier in huis gezeten. Ik snap het, ik weet dat Alhagie altijd al erg aan me hing, maar soms maakt t me ff kriegel. Zeker toen ook Babucarr meekwam zonder luier en zijn moeder en vader allebei weg bleken te zijn, de één naar Serrakunda, de ander naar zijn werk op de beach. Wat zijn ouders hier soms toch makkelijk, drop maar bij de buren en wij kunnen lekker snel onze eigen dingen doen. Typical Gambian style. Vraag me wel eens af wat doe je nu als ik weg zou gaan? De kids speelden met de blokken en ik had er op zich geen last van. Elboy kwam ook spelen die had geen school vandaag. Ik begon met voorbereidingen voor mijn nasi groente snijden, kruidenmix maken etc. Toen bleken sambal en ketjap op. Wendy had een Gambiaanse vervanger op de kop getikt voor allebei. Een van de twee kon ik in de shop krijgen, dus dan maar zonder ketjap vandaag. Ik heb Elboy naar de markt gestuurd voor vlees, maar er was geen vlees dus hij kwam met kip terug. Ook goed lukt ook wel. Kip koken en daarna van het bot halen en in stukjes snijden en marineren. Ondertussen kwam ik erachter dat niet Nawec het licht had weggenomen, maar dat de cashpower op was. O, zei Elboy geef maar geld ik waardeer wel ff op. Die vind het geweldig om op mijn fiets rond te rijden dus daar ging hij weer ? En even later hadden we weer stroom. Ondertussen kreeg ik verzoekje om de school te regelen voor de kids van Mamjarra. Na enig overleg was dat geregeld en ze mogen eventueel volgende week straten. Maar het geld was ook nog een dingetje. Ik kon haar daar nu ook niet mee helpen helaas. Maar wat is facebook dan toch een mooi medium. Ik sprak met twee vriendinnen via facebook. Nadat ik ze dit verhaal vertelde besloten zij spontaan om het schoolgeld (vriendin 1) en de uniformen (vriendin 2) te sponsoren voor de kids voor dit schooljaar. Daarop besloot ik om poloden schriftjes en schoolboeken te sponsoren. En vanaf vandaag krijgen ze bij mij Engelse les .Ik heb twee supertrotse blije ouders en drie hele blije (zenuwachtige) kinderen. Mensen dank je wel voor deze spontane actie .. jullie hebben dit gezinnetje enorm blij gemaakt en geholpen. En voor mij is het een mooie afsluiting van deze week. Verder heb ik een schriftje aangemaakt met dagelijkse woordjes in engels mandinka en wolof. Dat is nu een makkelijke hulp voor mij ivm vertalen wat ik bedoel of begrijpen wat de kids bedoelen ? De nasi is klaar en ik maakte aansluitend een pan champignon ragout. Vrijwel niemand vind dat hier echt lekker dus ik vries dat dan in porties in voor mezelf. Kan er ragout soep en saus van maken als ik het nodig heb. Maar Omar en Alhagie bleken het wel erg lekker te vinden, net als Mamjarra en Assan?. Dus in no time was de heft verdwenen. Vanmiddag hebben we de dozen voor de kids day uitgezocht en overgepakt. Inmiddels was mijn kinderschare uitgebreid van 4 naar 10 kids en die zijn de hele middag gebleven. Ze hielpen mee, aten mee en speelden lief. Toen ze vervelend werden heb ik ze daarna buiten laten spelen met hoelahoeps, blikgooien en touwtrekken en ze vermaakten zich prima. Maar zoals altijd als er anderen bij zijn krijgen die “van mij” ruzie. Dus een paar fikse aanvaringen met Almamy en Omar. Ik ben een slechte moeder want ik ben straal vergeten ze om twee uur naar de mosque te sturen voor het vrijdag gebed. Maar daar kwam ik pas eind van de middag achter. Sorry sorry sorry. Ik liet wat zaken uitprinten voor morgen en liet drinkwater aanvullen. Mamjarra kookte en ik kookte en we wisselden bowls met eten uit. Dus we aten een beetje raar vandaag hahaha iedereen heeft denk ik vijf keer gegeten. Om acht uur was ik er wel klaar mee en heb de eerste kids naar huis gestuurd. Om negen uur zijn die “van mij” naar bed gegaan. Maar toen moest ik die “van de buren” de deur nog uitwerken en die gingen niet echt. Maar ik was doodmoe en wilde opruimen en douchen. Om half tien stapte ze eindelijk op en kon ik de deur sluiten en dat gaan doen. Na het bad ben ik ook lekker mijn bedje ingerold.