Woensdag 13 november 2019

Woensdag 13 november 2019            Vannacht goed geslapen en opgestaan om kwart over zes. Het toilet gaf nog steeds problemen dus nu moet ik er echt mee aan de slag straks. Eerst afgespoeld en geveegd en opgeruimd. Ontbijt voor de kids gemaakt en hen gewekt. We zaten aan het ontbijt toen Boy binnen stapte om de kruiwagen op te halen die hier staat ivm water haken. Gelukkig vulde hij eerst nog even al het water aan voor hij hem meenam. Daarna vertrok hij naar zijn werk. Nog onder het ontbijt kreeg ik ook alweer de eerste klant van vandaag voor wonddressing. Dus die ook weer even geholpen en die vertrok weer happy. Wij waren klaar met eten en ik deed de afwas de boys speelden nog even en vertrokken toen naar school. Na de afwas volgde de was en daarna de ramen gezeemd. De veranda geboend en gedweild en de was opgehangen. In huis en buiten is alles op harken na weer gedaan. Nu even zitten en op facebook kijken met een koud glas water. Daarna naar buiten om te harken. Soms voel ik me net de bindaam hier. (de meid, de werkster)  Al die mannen gooien hun troep maar naar buiten ’s avonds en ik ben zo gek om de hele compound iedere keer aan te harken. Sigarettenpeuken, lege pakjes van de ataya, lege tubes tandpasta, plastic zakjes, kapotte slippers, visgraten, kippenbotjes …. Dus ik stop ermee en doe alleen nog rondom mijn eigen huis. (als ze het te lang laten liggen ga ik het toch weer opruimen zo goed ken ik mezelf wel, maar ik ga proberen hen zelf te mobiliseren.) Ik moet eigenlijk naar Turntable dus zo eens zien of ik vervoer kan regelen. Moet om twee uur wel weer terug zijn want dan komen Adine en Danny op visite. Leuk ik verheug me daar al op Deze week steeds leuke dingen maandag weg geweest gisteren verjaardag en onverwachtse visite, vandaag weer visite en morgen een kleine namingceremonie. Eens even wat afwisseling in het normale ritme. Ow ik maak net afspraak met Wendy dat ze straks ook komt, dan gaan we samen ff naar Turntable en ze blijft ook gezellig tot Adine komt  wordt vast weer een leuke dag dus .Zo nu is het elf uur. De compound is driekwart geharkt ik ben gebadderd en heb helemaal zelfstandig de wc succesvol ontstopt haha. Woman power ik leer steeds meer nu ik alleen woon ?. Nu ff in wrapper voor de fan lekker ontspannen over een half uurtje aankleden en dan komt Wendy me oppikken om naar Turntable te gaan. Ondertussen babbel ik even met mijn andere dinnetje Wendy in Holland via messenger. Altijd wel gezellig, ik ben blij met mijn Mii, heb nu weer veel meer contact dan eerst. En ik ben ook zo blij dat ik na tweeënhalve week zo beroerd te zijn geweest, nu zo lekker in mijn vel zit. Ik heb t idee dat ik de hele wereld aan kan. Wat duidelijk niet zo is, want als ik een keer niet om tien uur in bed lig stort ik in achter de laptop of mijn andere bezigheden. Maar heb geleerd dat luisteren naar mijn lijf ook belangrijk is. En weet nu ook dat een beetje ontspanning nemen ook nodig is dat geeft ook bakken vol energie. Mijn GSM heeft echt kuren en valt steeds uit. Dus ik besloot hem naar eens goed p te laden want iedere keer als hij uit valt geeft de batterij 0 % aan. Een nieuwe batterij is dus blijkbaar nodig. Dus ik liep zonder GSM naar de weg om Wendy op te wachten. Wendy en Omar pikten me samen op. Ze dropten mij bij de GT bank waar ik mijn laatste centjes op nam en vandaar liep ik naar Turntable. Voor mij al een hele tippel met mijn zere knie.  Bij de groentekraam dacht de verkoopster “Ha een toubab ik zal die eens ff afzetten.” Voor een kilo wortels vroeg ze 200 dalasis. Voor een kilo aardappels 200 dalasis, Voor een kilo kool 125 dalasis. Voor een komkommer 100 dalasis . Ik heb haar vriendelijk bedankt en een fijne dag gewenst. Ze had leuk kunnen verdienen, ik heb haar verteld dat ik geen toerist ben maar hier woonde, maar ze bleef vasthouden aan haar prijzen. Dus kocht ik een kraampje verder 2 kilo uien en aardappelen, 1 kilo wortelen, kool, komkommer, tomaten en paprika, 2 patansai en betaalde daar maar 430 dalasis voor. Sja je wilt eerlijk geld verdienen of je wilt iemand afzetten. Prima maar niet mij. En dat snapt ze nu denk ik wel. De taxichauffeurs moesten wel lachen om me, maar ze gaven me groot gelijk. Dat ik daarna besloot met al mijn tasjes te gaan lopen naar de Alvihag vonden ze dan weer minder. Met dat warme weer is dat zeker voor mij een flinke tippel maar alhoewel de tasjes door begonnen te wegen sja het is toch 10 kilo in van die stoffen tasjes. Ook mijn slippers begaven het want ik had ze weken terug zelf gefikst maar dat moet vervangen worden dus. Dus moes ik 4 keer mijn slipper repareren onderweg en jawel de 4e keer gebeurde wat ik al vreesde één van de tasjes scheurde. Ik vervloekte in stilte dat mijn boodschappentas bij whitehouse lag dan had ik deze ellende nooit gehad. Uien een aardappelen rolden alle kanten op zucnt. Een lieve pinda verkoopster hielp me rapen en gaf me twee nettasjes cadeau om ze weer in te doen. Zo lief ze vertelde hele verhalen in het Fula waar ik dus geen woord van verstond. Ik sprak Engels tegen haar en ze begreep het een beetje maar we hebben  samen opgelost ? Ik wandelde weer verder richting Alvihag maar begin mijn rug en been nu wel echt te voelen. Ik ging even zitten op een stoepje, want ik moest wachten tot Wendy en Omar weer terug waren voor ik de Alvihag in kon wandelen. Want zij zouden me oppikken bij Turntable en zoals gezegd ik had geen GSM bij me dus kon ze niet waarschuwen. Ik zat net toen ze aankwamen. De tasjes in de pickup en daarna de Alvihag in. Daar eerst een koel blikje leeggedronken en bij de kassa later het lege blikje afgerekend haha. Ik deed mijn boodschappen en daarna reden we naar mijn huis. Onderweg pikten we nog een stel schoolkids op die een eindje meereden. Omar zette ons af en ging daarna weer weg. Wij kletsten en aten wat terwijl we wachten op Adine. Maar die kwam maar niet. Een uurtje later belde ze dat ze het niet kon vinden. Sja in Brufut kan je heel gemakkelijk verdwalen. Maar haar GSM was ook leeg dus we konden niet verder vertellen hoe of wat.Ik ben te  oet gaan zoeken terwijl Wendy in mijn huis bleef voor t geval dat. Maar ik had al veel gelopen en heb t na een half uur zoeken opgegeven. Toen Omar terug was besloten we om Adine te gaan zoeken met de auto. Diverse mensen hadden haar gezien maar niemand wist waar ze nu was. Na alle zijstraat van de hoofdweg te hebben gecheckt zijn we naar de highway gegaan. Maar ook daar zagen we haar niet. Toen belde Wendy dat ze inmiddels mijn huis gevonden had. Dus wij reden weer snel terug. Omar en Wendy gingen met een strop amoxicilline naar huis voor de ontstoken vinger van Wendy. Adine, Nzinga en ik hebben een tijdje heerlijk zitten kletsen.  Mijn Omar bracht hen daarna naar de highway om een taxi te pakken. Ik kreeg bezoek van Ousseinou de kleine app had zijn dressing alweer zelf verwijderd. Maar ik heb hem nu verteld dat ik geen nieuwe zou geven omdat dat geen zin had als hij het steeds verwijderde.  Hij heeft hier wel twee uur gezeten en was toen zijn schoenen kwijt. Ppfftt hopelijk had hij die niet aan denk ik dan maar want we konden ze niet vinden. Daarna kwam Yusupha met zijn hoofdwond. Dat moet uitgezogen worden met een holle naald want er zit een fikse infectie onder. Ik heb hem doorgestuurd naar Adine in de kliniek omdat ze hem daar ook al drie keer opnieuw hebben gehecht en ik me er dan liever niet mee wil bemoeien. Inmiddels hadden we de lunch op en had ik spaghetti saus voor het diner gemaakt. De jongens speelden met Yusupha en Ebrima voetbal in de compound. Assan was druk met zij visnetten boeten. Koffy 2 voetbalde met de jongens mee. Mijn GSM blijft problemen hebben. Ik hoop dat ik snel weer over kan stappen op I-phone of een andere batterij voor deze kan krijgen. Het is nu zeven uur en het wordt donker dus ik ga zo de ramen sluiten en een poosje buiten zitten. Mijn been doet pijn maar ik ben trots op al mijn lopen van vandaag. En ik had een gezellige dag met mijn dinnetjes . Fijn tot zover heb ij een hele leuke week. Nou net in overleg de infectie van Yusupha toch voorzichtig uitgeknepen, maar de hele wond sprong direct open en er kwam flink wat troep uit. De wond heeft duidelijk nog wat aandacht nodig. Gedesinfecteerd en opnieuw verbonden en vrijdagmorgen gaat Adine met een naald proberen de rest van de infectie te verwijderen in het clinic. Samen zijn we sterk …  Ik ga zo even water opzetten en spaghetti koken zodat we straks kunnen lunchen. De boys zijn met Yus mee naar huis om zijn moeder in te lichten over de nieuwe afspraak vrijdag. Het is een wat rommelige dag want ook Ouseinou en zijn oma kwamen terug. Ze was boos dat ik hem niet verbonden had. Het blijkt dat die kleine haar niet eens verteld had dat ik hem vanmorgen al verzorgd en verbonden had. Hij had het verband er alweer afgetrokken voor hij zelf thuis was .Dus ik heb haar uitgelegd dat het op deze manier geen zin heeft om hem te helpen. Ik doe dit vrijwillig jaar kan die medicatie zalf en verbanden ook voor anderen gebruiken die het wel laten zitten. Dat begreep ze wel en ze gingen weer naar huis zonder dressing. Alle vier de boys zijn terug Ebrima kwam aan bij een leeg en donker huis dus is weer terug en Yus sja die gaat altijd lastig naar huis zullen we maar zegen hij vind t hier nogal gezellig denk ik ?. Omar maakt zijn huiswerk samen met Yusupha en Ebrima. Almamy vraagt of hij de spaghetti mag koken

Dus ik zit met lege handen ? Even later kwam Boy binnen, En weer vijf minuten later zat iedereen aan de spaghetti. Het was maar een pakje dus voor zes man niet riant, maar daar klaagt niemand over hier. Op is op simpel. En desnoods pakken ze dan nog brood. Inmiddels is het half negen en stik donker maar nog steeds flink warm. Yusupha werd door zijn broer opgehaald en vertrok. Na een spelletje “bedelende aapjes voor cashewnoten” stuurde ik om half tien Ebrima ook naar huis. Almamy en Omar wilden nog een zakje ijs en zijn daarna snel tanden gaan poetsen en naar bed gegaan. Ik ga een douche nemen en alles afsluiten en dan ook lekekr naar bed.