Blog van dinsdag 12 november

Hoera mijn tommah is vandaag drie jaar wat een feest!!!

Blog van Dinsdag 12 november 2019 Ik werd wakker van de wekker iets wat me zelden gebeurd maar ik heb zo heerlijk geslapen. Ik veegde binnen en harkte rondom het huis. Daarna nam ik lekker een bad en wekte de jongens. Ik maakte ontbijt en we aten met elkaar. Ik vouwde ondertussen de was weg die droog was en versierde de cake met een beetje glazuur. Maakte school food voor de kids en gaf ze geld mee. Omar en ik deden de afwas terwijl Almamy de tassen inpakte. Nu is het negen uur en alles is gedaan en ik kan eindelijk de blog van gisteren aftikken. Daar moest ik flink wat “Vautjes” uithalen lol. Met mijn slaperige hoofd tikken is niet slim das duidelijk. Ik ga hem zo plaatsen. Na overleg met Franco hebben we via facebook onze plannen voor kids Saturday gelanceerd. Nou het liep direct storm met berichtjes aan alle kanten. De eerste boekingen zij n inmiddels binnen. Enerzijds best wel spannend overigens, maar het gaat vast goed uitpakken. Dit hele gebeuren hield me aan de laptop gekluisterd tot tegen drie uur. Toen moest ik echt spullen gaan inpakken voor het verjaardagspartijtje. En daarna mezelf ook omkleden natuurlijk. Ik had bijna alle spullen bij elkaar toen er aan de deur geklopt werd. Het was Yara een Gambiaanse buurvrouw met twee blanke dames. Dat bleken moeder en dochter te zijn. Ze kwamen eens kijken of ze mij toevallig kenden. Ik nodigde hen uit en we kletsten een poosje gezellig. Daarna gingen ze weer en maakte ik de spullen verder klaar. Ik belde Saikou maar die zat ver weg dus kwam niet. Daarna Babucarr gebeld en die kwam wel dus toen de boys uit school waren snel om laten kleden en daarna wachten op de auto. Ebrima kwam binnen en wilde ook wel mee. Toen Babucarr er was reden we snel door naar Whitehouse. Daar aangekomen maakte ik erst de feest jurk voor de jarige enigszins op maat. Hij was echt veel te groot maar ik nam de rok hier en daar op met een paar steekjes en het eind resultaat was een prachtige dame die beslist ouder leek dan de drie jaar die ze vandaag geworden is. Er werden meer voorbereidingen getroffen. Er werd popcorn gemaakt en crackers (kroepoek) gebakken, Er werd wonjo gemaakt Er werden ballonnen opgeblazen en ik had slingers mee gebracht. Daarna kabbelde de middag voort de kids gingen in bad etc. Ik ging op kraambezoek bij Sabiena. Dat gaat hier ff anders dan in Nederland. De eerste acht dagen na de bevalling mogen moeder en kind niet naar buiten. Ook slapen ze vaak niet bij hun echtgenoot. Ook de omgang met de baby is anders dan bij ons. Maar ik ontmoette dus moeder en zoon in de slaapkamer van Boys moeder (waar ze verblijven samen met de bewoonster) tot de dag van de namingceremony. Dat is de achtste dag. Dan ook krijgt het kindje pas een naam. Als men praat over de baby zegt men “dat kind”. De vader kiest de naam en normaal zegent de Imam de baby in en noemt de naam etc, Maar dit betreft een christelijk gezin, ik heb daar nog geen namingceremony meegemaakt. Dus ik ben wel benieuwd, maar deze zal heel kleinschalig zijn ivm een zeer selecht zijnd familielid. Het kereltje (ik noem hem binkie) ziet er goed uit. Heeft een sterke zuigreflex (zeker op mijn rechterpink) Maar zuigen op je pink is heel slecht voor de baby zegt men dan. Maar hij heeft doorlopend honger en wilt continue aan de borst. En anders huilt hij. Ik adviseerde Sabiena ( na haar keizersnede nog niet op haar best) op haar vraag om evt wat suikerwater bij te geven. Ze keek me aan of ik gek was. “Ja maar een baby mag nooit iets met water drinken tot ze zes maanden oud zijn. Of ik ook even naar zijn beentje wilde kijken. Ik begon met uitpakken (het was vandaag 38 graden in dat kamertje daar) De baby had een romper en lange mouwen shirt aan met een soort legging eronder. Daarover een velours boxpakje en een wollen mutsje. Daarna een dubbele wrapper als wikkeldoek. Arm kind denk ik dan, maar hier vinden ze dat heel gewoon. Het linkerbeentje was erg opgezwollen en hij beweegt het nauwelijks. Hij heeft daar een injectie gehad maar ze weten niet wat voor injectie. Iets om even in de gaten te houden dus. .Ik heb een poosje lekker geknuffeld met binkie. Met Sabiena afgesproken dat ik haar donderdag een flesje zal brengen en zal uitleggen hoe ze melkpoeder of suikerwater kan geven aan haar zoontje. Ik zei al ik steel hem van je en neem hem mee naar mijn huis, Heerlijk weer zo’n kleintje in mijn armen. Hij zoog de hele tijd op mijn pink en keek me nu en dan grote bruine oogjes . Ik gaf hem terug aan Sabiena en ging meehelpen met de opzet van het feestje. Ambertje was in bad geweest, haar haartjes werden gedaan maar eerst moest ze in de aangepaste jurk geholpen worden. Wat een plaatje was ze toen ze klaar was. Buiten was het nu donker, er stond een kring van stoelen een tafel met allerlei lekkers en er hingen slingers en ballonnen. Er waren geen kadootjes, maar de kids zongen en hadden muziek instrumentjes om muziek te maken. Er werden echt op zijn Gambiaans heeeeeel veeeeel foto’s gemaakt. Er werd gegeten gedronken en gesnoept. De cake de kroepoek de popcorn en de wonjo het was allemaal zo op. Maar Amber straalde in haar prinsessenjurk en vond het helemaal geweldig. En daar ging het toch maar om. Het was een geslaagd feestje. Direct na het feestje werd alles met vereende krachten afgewassen opgeruimd en Amber kwam als een speer naar me toe om zich uit de jurk te wurmen en rende daarna vrolijk maar drie keer meer zichzelf rond in haar onderbroekje. De kids speelden nog een poosje en ik belde de taxi want het was al negen uur. En morgen is wel weer een schooldag. Eenmaal thuis stond de generator voor de deur. We ruimden binnen de sminck spullen en de versiering op en ik zette de prinsessenjurk in een sopje. Onze buurmannen Koffy 1 en Koffy 2 kwamen uit zichzelf de generator binnen zetten heel lief van hen. De jongens aten nog wat rijst maar waren doodmoe. Net als ikzelf trouwens. Ze poetsten hun tanden en gingen naar bed. Ik tikte deze blog en probeer die met wat foto’s (geen baby foto’s dat mag pas na de namingceremonie) op facebook te plaatsen. Dan neem ik een bad en rol ook lekker in mijn bedje. Het is dan al ver na elven dus een mooie tijd.