Maandag 11 november 2019

Maandag 11 november 2019                            11-11 de dag van de carnaval.. maar daar doen ze hier niets aan lol. Ik moest daar vannacht ineens aan denken. Ik heb prima geslapen maar was om twee uur klaar wakker. Na een jacht op een muskiet (helaas onsuccesvol ) kon ik de slaap niet meer vatten. Dus ik ben maar gaan opgestaan. En heb eerst even een cake gemaakt (ja heb de smaak te pakken) en in de oven gezet. Nu is er in elk geval stroom. Op maandag is dat nogal eens een drama namelijk. Een cake vakken kost hier niet zoveel, aan materialen en stroomverbruik kost het me 105 dalasis (€ 1,90) Dus voor nog geen 2 euro heb ik een heerlijke zelfgebakken cake. Terwijl de cake in de oven stond ben ik de was gaan doen en heb die op het rek gehangen. Daarna ben ik toen de cake klaar was weer terug naar bed gegaan. Maar sliep steeds korte stukjes maar wel heel diep. Dus een rommelige nacht zullen we maar zeggen. Ik werd net voor de wekker wakker, ben gaan harken buiten en binnen vegen en alles nat afnemen. Daarna de jongens geroepen om op te staan en ontbijt gaan maken. Er bleek een probleempje te zijn met het toilet dat niet goed meer flushed. Dus maar even met de spiraal erdoor misschien zit er iets vast in de afvoer. Daarna liep hij weer weg. Toen ik de kids hun geld voor school wilde geven, kon ik nergens mijn portemonnee vinden. Met zijn drietjes alles op de kop gezet maar nee hij was niet hier. Dus Boy gebeld wellicht had hij na het betalen van de taxi hem in zijn zak gestopt. Nee Boy had hem ook niet maar wellicht in de taxi gevallen was zijn suggestie. Ik dacht “Ow nee” mijn laatste geld zat er namelijk in. En Saikou had vast gisteravond nog wel ritjes gehad. En eerlijke vinder.. in zon arm land.. is (uitzonderingen daargelaten) met een kaarsje te zóeken vrees ik. Ik baalde dus als een stekker. Zeven minuten later belde Boy terug met de vraag wat er in mijn portemonnee zat, dus ik zei hem wat er ongeveer in moest zitten. En god zij dank, de taxichauffeur had hem gevonden en alles zat er nog in. Dat was dus echt geluk hebben. Boy kwam hem brengen en vulde gelijk water bij. Ik gaf de kids hun geld en ze gingen naar school. Boy vertrok ook snel weer want hij moest aan het werk. Ik maakte de boel voor Franco in orde op de laptop en plaatste de blogs van afgelopen dagen. En uploadde de foto’s op de laptop. He wat een lekker luie maandagmorgen zo na een hectische start. Ik geniet er van met volle teugen na een druk weekend even relaxt. Eind van de ochtend ga ik weg Sarjo komt me ophalen en ik ga op bezoek bij een kennis met zijn vrouw en zoontje. De kleine is nu een half jaar oud., een leuke leeftijd dus. Ik heb voor hen de cake gebakken als een aardigheidje. De jongens gaan uit school naar Whitehouse en ik pik ze daar vanavond weer op als ik onderweg naar huis ben. Vandaag dus geen study, maar het is ook de verjaardag van één van de meisjes en haar mama en kersvers geboren broertje zijn gisteravond uit het ziekenhuis gekomen. Dus dat vinden ze niet erg ?. Deze week hebben we dus ook nog een naming ceremony leuk vooruitzicht. Vandaag trouwen kennissen uit Nederland in Kotu aan het eind van de dag. Ik zou daar bij zijn, maar ze vieren het klein nu en ik heb niks meer gehoord. Dus dat sla ik dan maar over ik wil me niet opdringen. Ze gaan vast een te gekke dag hebben. Ik ga zo douchen en me klaarmaken, want over een klein uurtje wordt ik al opgepikt. Keurig volgens schema reden we weg. Ik ontmoette hen bij Leybato, want ze kwamen van de Barracks bij Fajara van een graduation. Hij had een training voor de UN gevolgd en was daarvoor geslaagd. Oorspronkelijk zouden we naar hun huis gaan, maar ze waren eerder klaar dan ik daar was. Dus appten dat ze naar het strand waren gewandeld en of ik hen daar kon ontmoeten. Zo gezegd zo gedaan. Ik werd door Sarjo afgezet en vergat vervolgens om mijn GSM mee te nemen uit de auto. Daar kwam ik pas achter toen ik bij Leybato het gezin wilde bellen omdat ik ze zo snel niet zag. Ik besloot te wachten bij het restaurant want anders kom Sarjo als hij mijn gsm zou vinden mij eveneens niet vinden tussen alle drukke strandgangers. Na zeven minuten kwam hij mijn GSM al brengen. Hij had een appje gekregen en zag hem toen liggen. Het was M die me appte dat ze een stukje verderop waren gaan zitten op het strand en of ik daar heen kwam. Ik had net een flesje water besteld dus wandelde daarmee in hun richting. Ik zag uit de verte al dat M druk aan het oefenen was op het strand. Die wilt altijd in een superconditie zijn en dat is in zijn beroep natuurlijk ook wel belangrijk. Ik streek neer op mijn wrapper en kletste met F en bewonderde hun zoontje die maar weinig van mij moest hebben met mijn witte velletje. Na een poosje ging het beter en speelde hij met het speeltje dat ik had meegebracht. We smikkelden van de cake en ik kreeg het steeds warmer in mijn zwarte jurkje. Ik vroeg zullen we gaan zwemmen? F schudde direct haar hoofd en zei gaan jullie maar ik blijf met de kleine hier en kan dan mooi op de spullen passen. Misschien kan jij M dan eindelijk leren zwemmen. Ik was verbaast want dacht eigenlijk dat hij dat wel kon. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. De stroming bij Leybato is door de aanwezige rotsen onder water erg sterk. Ik had daar nog nooit gezwommen en was er al verschillende keren voor gewaarschuwd. Vandaag ondervond ik aan den lijven dat de waarschuwingen zeker gepast waren. Ik ben een ervaren zwemmer maar werd steeds meegezogen richting oceaan. Dus je moet echt goed opletten hier. Ik leerde M wat basis dingen en daar was hij blij mee. Daarna poedelden we wat en zwommen een beetje. Het water was overigens heerlijk. F wuifde dat ze richting restaurant ging met de kleine en mijn tas. Dus wij seinde dat dat oké was . We zijn zeker twee uur in het water geweest. Daarna afdrogen en spullen verzameld en richting terras. We pikten een fruitjuice op en namen die mee naar de tafel. M ging eerst wassen en omkleden want hij wilde graag gaan bidden. Toen hij terug was gaf F aan dat ze naar huis wilde omdat de kleine niet wilde slapen daar. Ze sloeg de lunch af en zei Kletsen jullie maar even saampjes bij das al zo lang geleden. Dan neem ik een taxi naar huis. Het is voor hem al een lange inspannende dag geweest hij moet slapen. Ze nam afscheid van mij en M en vertrok. Ik had inmiddels lunch besteld en ben me ook gaan omkleden. Ik werd aangesproken door een bekende dame. Ze werkt altijd daar en verkoopt pindakoekjes cashews etc. Maar ze herkende mij ook zei dat ik zoveel was afgevallen en verkocht me een zakje gezouten cashews. Leuk zo’n ontmoeting en dan nog herkend worden. We aten met smaak en hebben inderdaad nog een uurtje zitten kletsen samen. Ik genoot van de zon die langzaam daalde en van het uitzicht op zee en de golven en van mijn gezelschap want we konden altijd al goed samen praten. Toen belde ik Sarjo of hij ons wilde ophalen. Hij kwam inderdaad en pikte daar ook een koppeltje op dat stond te wachten op een taxi. Wij wandelden daar ook heen en ik werd voorin geparkeerd en M naast de dame van het stel achterin. We reden natuurlijk de dagelijkse file in op de Bertil Harding Highway, nadat we dat stel hadden afgezet bij de strip. Dus Sarjo nam de “backway” een sluipweggetje zeg maar. Bij Turntable hebben we M afgezet. Na een dikke knuffel zocht hij een taxi die verder ging in zijn richting. Wij stopten bij Chosan voor een meatpie en iets te drinken en spraken over de lessen van Sarjo. Hij is nooit naar school geweest, maar dat geloof je niet als je met hem praat Zijn Engels is perfect, maar lezen schrijven en rekenen kan hij niet. Dus daar help ik hem mee. Inmiddels kent hij alle letters, maar ziet nog niet de combinaties om simpele woorden te maken. Maar we oefenen gewoon vrolijk verder, hij komt er wel. Na de meatpie reden we naar Whitehouse waar we de jongens oppikten. Sarjo dronk een ataya met Boy en PA en bewonderde het huis. De jongens waren net gedoucht en Sabiena was ook thuis uit het ziekenhuis. Maar ik besloot daar nu niet langs te gaan, want we waren al vrij laat en ik wilde thuis lekker douchen enzo. We reden naar huis en ik betaalde Sarjo en daar ruimde ik de boel op en zette de jongens aan hun huiswerk. Ik vouwde de droge was van het rek en waste de was van vandaag en hing die weer aan het rek te drogen. Daarna nam ik ook snel een bad en waste mijn haar. We gaven Laylaa eten en aten zelf ook de lunch bowl leeg. Ik maakte weer een cake want morgen is mijn tommah Amber jarig, ze wordt alweer drie jaar dus er moet weer een verjaardagscake komen. Ik zette hem in de oven en moes daarop wachten. De jongens gingen naar bed. Ik wilde een blog tikken want ik moest iets te doen hebben. Ik was moe heel erg moe, dat worstelen in die sterke stroming van de oceaan, terwijl ik een grote kerel hielp boven water te blijven bij zijn eerste zwemlessen hadden erin gehakt. En de middag aan het strand, zon zee wind water .. hadden me “lekker moe” gemaakt. Dus terwijl ik aan het tikken was in deze blog doezelde ik steeds weg en typte een hoop onzin. Morgen maar ff goed doorlezen voor ik hem plaats lol. Toen de cake in de oven klaar was ben ik direct naar bed gegaan en viel in no time in slaap.