Zaterdag 9 november 2019

Zaterdag 9 november 2019 Vanmorgen eerst de boel gedaan hier en daarna daarna een taxi gebeld. Tot mijn verrassing stapte Philip en Anna binnen en dat was na zoveel maanden wel weer leuk om hen ff te zien en te knuffelen. Ze wonen sinds pasen bij hun vader in Brikama en zo lang had ik ze ook al niet meer gezien. In Gambia is de regel dat als de kinderen zeven jaar zijn en hun ouders wonen niet bij elkaar, (wat hier heel vaak het geval is met al die tweede huwelijken etc) dan kan de vader de kinderen opeisen. Philip was zeven, en dus gingen hij en Anna (die inmiddels al elf is, verhuizen naar hun vader. Ze hebben het daar wel naar hun zin vertelden ze, maar missen hun moeder en kleine zusje heel erg. Eigenlijk missen ze iedereen hier, zoals Anna zei. Maar ze doen het daar goed, ze waren eerste en derde op school en dat is stukken beter dan ze hier scoorden. Hun vader is leraar net als al zijn broers en zussen, dus ze hebben daar ook prima begeleiding natuurlijk en dat hadden ze nodig. Na een poosje belde ik Saikou, want we zouden bij Boy en Mariama gaan ontbijten. De taxi kwam en ik en de boys, maar ook Ebrima en Philip reden mee. Laylaa rende achter de auto aan. Zo lief van Saikou dat hij daar dan ook echt rekening mee houd. Hij wil haar liever niet in de auto , maar rijd wel altijd zachtjes en spiegelt ook steeds of hij haar nog ziet en anders wacht hij even. Op Whitehouse keek ik rond in het nieuwe huis. Sja ze zitten daar best wel oké. Niet Europees oké, want ik zie dan allemaal dingen waarvan ik denk.. waarom doe je niet even zus of zo.. Maar het is voor Gambiaanse begrippen een keurig huisje geworden. Ik had besloten om mijn haar weer te verven en zij hebben gewoon een werkende douche, dus ik had verf en alles mee. Dus ik zette mijn haar in de verf. Mariama vroeg of ik even wat beddengoed voor haar wilde vermaken. Hun nieuwe matras is stukken groter dan de oude dus de lakens moeten hier en daar worden aangepast. Daarnaast wilde ze ook graag embrasses voor haar gordijnen. Dus samen met Boy knipte we wat in het beddengoed en knipten ook een strook van de onderkant van de gordijnen af. Ik heb weer wat naaiwerk de komende dagen lol. Ik heb in elk geval één onderlaken passend gemaakt voor de nieuwe matras en daar was Mariama heel blij mee. Tussendoor douchen en mijn haar uitspoelen. Heerlijk een echte douche al was de waterdruk zeer slecht vandaag. Ik liep direct tegen een gemis aan, ze hebben geen spiegel, dus ik kon mijn haar niet checken op kleur, ik bleek een tasspiegeltje bij me te hebben en ach zo ging het ook. Maar ik heb twee spiegels in mijn huis, dus nam me voor er één af te staan aan hen. Mijn haar is oké alleen aan de achterzijde schijn ik een stuk vergeten te zijn, maar dat zie je niet als mijn haar gewoon los is op opgestoken is En ach ik zie het helemaal niet dus maak me er ook niet zo druk om. Ben weer happy met mijn vertrouwde looks. Al naaiende (zelfs Boy hielp mee) gleed de dag voorbij de kids en ik namen eind van de dag daar nog een douche. Scheelt bij ons weer water halen, daar komt het gewoon uit de leiding en zo ver zijn we bij mijn huis nog steeds niet. Met Saikou weer naar huis waar we geen stroom hadden, dus eten bij kaarslicht en daarna al bijtijds naar bed. Morgenochtend vroeg komt Boy en gaan we weer de grote kakkerlakken race houden. Eens per maand gaan alle keukenlade bakken naar buiten en wordt alles wordt dan weer schoongemaakt en nog eens extra afgewassen. Ook de keukentafel en de stoelen alles gaat naar buiten en wordt schoongemaakt en gesprayd. De kakkerlakken maken steeds hun nestjes in de holle tafelpoot en in de rotan stoelen dus dat is gewoon nodig. Dus bijtijds opstaan en vandaag dus bijtijds naar bed.