Vrijdag 8 november 2019

Vrijdag 8 november 2019      Vanmorgen opgestaan op de wekker dus rond half zeven. Alle ramen en deuren open gegooid en daarna de veranda geveegd. Vervolgens naar binnen de boel vegen en daarna de ontbijtboel klaar zetten. Boy kwam al vroeg de jongens lagen nog op bed en ging water bijvullen. Buiten scheen het zonnetje alweer lekker. Ik wekte de boys en we aten ons ontbijt. Boy nam ook zowaar een bakje koffie. Daarna ging hij weer en stuurde ik Almamy naar de shop voor bloem suiker boter en eieren. Jawel je raad het allicht al ik moest cake bakken vandaag. IK vind dat altijd wel leuk, maar zoals Nawec deze week met de stroomlevering omgaat is het natuurlijk best een uitdaging. Ik ruimde de ontbijtboel op en deed de afwas. Daarna besloot ik eerst de cake te maken. Die stond in no time in de over en dan maar duimen. Ik ben ondertussen de was gaan doen en besloot daarna om ook alle hoesjes van de rieten stoelen te wassen. Zo langzamerhand doe ik al die dingen die niet zo vaak gewassen worden: klamboes, sajabo’s (gebedsmatjes), tafelkleden, gordijnen, matjes, kussenhoesjes etc in de was. Wendy zei laatst ben je aan de voorjaarsschoonmaak? Ja het lijkt er wel op lol. Nu moet ik alleen de hoezen van de sofa’s en de rieten bank nog. Ik was daar net druk mee toen stapte er al een klantje binnen. Het was het jochie van gisteren met de kapotte onderarm. Ik heb hem eerst maar naar school gestuurd en uitgelegd dat hij na school terug mocht komen. Met die taal barriëre valt dat ook niet mee soms. Maar hij begreep het. Ik hing de was op en verstelde wat kapotte kleding. Daarna weer de cake uit de over en yeah die was perfect gelukt. Toen de jongens uit school kwamen vroeg ik hen hun schooluniformen direct te wassen. Dat gebeurde en daarna ging Daddy om de lunch en Omar haalde nog een pakje boter. Want we besloten om nog een cake te bakken voor het nieuwe huis van Boy en Mariama. De voorbereidingen waren zo getroffen. Maar voor ik de cake vorm kon vullen kreeg ik drie medische cliënten tussendoor voor wonddressing. Daarna de cake in de oven en toen aten we lunch. Ik wilde net gaan afwassen en de jongens deden de schone hoesjes weer om de kussen toen ons kleine manneke voor verzorging van zijn onderarm kwam. Voorzichtig verwijderde ik het verband en jawel de wond was helemaal gesloten net zoals ik gehoopt had. Ik maakte de arm goed schoon ivm de warmte ff opfrissen gelijk. Daarna bracht ik nieuwe hechtstrips aan en de oma zei laat het maar zo, want het is zo warm met dat verband. Maar ik legde uit dat ik dat niet aandurfde ivm zweten en vallen en vuil dus ik deed een kortere zwachtel erom zodat het toch wat bescherming had. En maandag weer terug komen mits er eerder klachten optreden, wat ik eigenlijk niet verwacht. De cake kon uit de over en was wederom prima gelukt nu iets langer erin gelaten dus wat mooier bruin zelfs. Even later kwam de laatste klant die voor verzorging kwam. Ook zijn wonden zagen er netjes uit dus dat was ook snel gefikst. En wil ik eveneens maandag weer terug zien. Daarna handen wassen en de laatste was opvouwen. De kids speelden buiten en Boy kwam weer om onkruid te verwijderen. Dat is een beste klus nog maar als t straks goed gedaan is hoeft het voorlopig weer niet meer. Ik heb nog niets van Omar en Sabiena gehoord ze ligt nog steeds in het ziekenhuis. Dan gaat de communicatie toch even heel anders als hier in Nederland als iemand in het ziekenhuis ligt. De jongens hebben ook nog een poosje onkruid gewied. Afgestoken is een beter woord denk ik eigenlijk. Ze gingen op kip en aardapels uit maar dat was weer nergens te krijgen. Dus Almamy is eerst op de fiets naar de markt geweest voor kip maar ook daar geen aardappelen. Dus dan met de gele gele naar Turntable. Ondertussen kwam ons kleine onderarm klantje wee rterug. Hij was gevallen en de wond bloedde nu heftig. Sja die was nu natuurlijk wee ropen en helaas ook vol zand. Dus weer schoongemaakt en daarna weer geplakt en verbonden. Het ging blijkbaar te mooi om waar ye zijn. Hopelijk is hij nu wat voorzichtiger. Pa Camara kwam nog even aanbuurten en ik maakte ondertussen de kip schoon. Ik had bedacht dat we vanmiddag met zijn allen naar Whitehouse zouden gaan om lekker cake te eten, maar Boy had geen zin. Doen we morgen wel was de lauwe reactie. Oké dan morgen dus. Maar gerwijl mijn kip heerlijk stond te pruttelen, bedacht hij ineens dat hij met de halve cake en PA toch maar naar Whitehouse wilde. Ik ben daar dan best weer een beetje teleurgesteld door. Waarom dan niet gezellig jet zij n allen denk ik dan?  Almamy kwam terug met de aardappels. Hij kreeg geen taxi terug dus liep hij van Turntable naar Gamtell.  Daar werd hij door Sarjo (zus van Boy) die van haar werk terug kwam opgepikt. Dus het laatste stukje had hij toch nog een lift. Nu heb ik de cake doorgesneden maar Boy en PA zitten hier nog steeds, wellicht is hij toch weer van gedachten veranderd… De kip ruikt heerlijk. Ik ga nu dus maar aardappels schillen en snijden om ze straks te bakken. Die staan ook te pruttelen. Boy en PA zijn toch naar huis vertrokken. Ik heb ook Ebrima en Yusupha naar huis gestuurd. We hebben hier zo vaak vriendjes die willen blijven eten. Sja anders dan Gambiaans eten is altijd wel lekker natuurlijk. Nou het is donker en ik stuurde net Omar naar de shop voor ketchup en toen stapte Boy alweer binnen. Dus dat was een bliksembezoek aan Whitehouse. Kan hij zo meteen toch mee eten. De boel is wel zo’n beetje klaar dus nu eerst een hapje eten. We hebben met smaak gegeten en daarna de afwas gedaan met elkaar. Vervolgens lekker op de veranda een spelletje rummikub gedaan en ik won hihi. Daarna zijn we ons klaar gaan maken voor bed. Ik nam nog een bad en ben lekker naar bed gegaan. Boy schoof aan bij Assan en zijn zoon en ging daar aan de ataya. Ik heb geen idee hoe laat hij is gaan slapen want ik was zo onder zeil.