Woensdag 6 november 2019

Blog van Woensdag 6 november 2019        Ik heb een poosje geslapen, maar ik ben niet gewend aan zo’n rondkruipend luid snurkend bedpartnertje in mijn bed. Dus rond twee uur was ik alweer klaar wakker. Ik lag een beetje naar haar te kijken, zo’n klein warm moppie slapend als een prinsesje maar rond tijgerend door het hele bed.  Ik vind het best gezellig haar hier te hebben. Ik weet dat ze na school weer naar huis zal gaan. But you know. ... I enjoyed every minute of her "moving into my house just like my big brothers ". ????? . Ik ben om vijf uur maar opgestaan en me direct gaan afspoelen. De woning gestoft en geveegd en buiten geharkt nu de zon nog niet zo heet is. Daarna de ontbijtboel klaar gezet en schoolbrood en juice gemaakt. Toen werd Sarjo wakker en die had een ongelukje gehad. Dus haar eerst ff lekker gebadderd zodat ze weer fris was en daarna aangekleed. Gelijk bed afgehaald en in de wastobbe gedaan. Vervolgens kwamen de boys uit bed en ook Omar was nat. Dus nog een bed afgehaald terwijl de jongens een bad namen en ook in de wastobbe. De kids gingen aan het ontbijt en ik had mijn broodje al op dus deed ondertussen de was terwijl we allemaal gezellig kwebbelden. Daarna even buiten de planten water gegeven en vervolgens de tassen en de kids klaar maken en die gingen op weg naar school. Even later kwamen Boy en Ebrima water bijvullen. Ebrima ging daarna met de fiets van Boy weg. Boy en ik hebben een tijd zitten praten en daarna heb ik hem wat spullen meegegeven voor het nieuwe huis. Toen hij weer weg was kon ik ff relaxen, na deze slechte nacht ben ik nu al best moe. Maar conditioneel is het met deze “griep? “ ook niet meer dan logisch denk ik dan maar. We zitten alweer de hele tijd zonder stroom het is echt drama momenteel. Alles is ook leeg en ik kan niks opladen. Alleen mijn GSM doet t nog maar staat op batterij-spaar-stand en heeft nog 1,2 dag maar dan heb ik dus geen internet of niks op het toestel. Maar das beter als onbereikbaar zijn. Maar iedere keer dat men me belt oid gaat er heel snel meer van de rest tijd voor de batterij af dus ik vrees …. Ik pakte nog wat dozen weg en heb labels gemaakt duidelijk leesbaar wat er in die dozen zit. Nog zat dozen te gaan maar t begin is er. Ik maakte een moodbord althans de start heb ik gemaakt. Dat wil ik straks in het leslokaal gebruiken. Is niet echt een moodbord maar iets waarop ik allerlei info kan ophangen zonder de muren te beschadigen zeg maar. Maar kon het niet afmaken omdat de kids weer vroeg uit schol kwamen nog steeds geen water en ik ook study had. Buurman Assan ging onkruid wieden en de drie jongens gingen hem helpen. Zo kon ik de meiden rustig study geven, dat scheelt. En de compound knapt ervan op. We werkten vandaag aan division. Maar ze snapten het allemaal nog niet echt. Na een poosje stroeve vorderingen gooide ik het over een andere boeg. De abacus/telramen gingen van tafel en ik pakte een bus kruidnootjes. Gaf ze er elk toen en liet ze zo hun deelsommen uitrekenen. Nu snapten ze dat " Division net zoiets is als eerlijk samen delen” en dat is al een grote stap vooruit. Uiteindelijk waren alle deelsommen klaar en nagekeken. Allemaal 0 1 of 2 fout, tevreden juf dus. En de dames waren ook tevreden, want ze mochten na afloop hun kruidnootjes opeten. Dus ze gingen zingend naar huis. De compound was intussen schoon en ik maakte mijn saus voor vanavond klaar. Bij gebrek aan kipfilet had ik kippenbout die ik eerst even tien minuten kookte. Dan is het vlees makkelijker te verwijderen van het bot. Dat deed ik vervolgens en daarna droogde ik het met keukenpapier en sneed het in blokjes. Sja zo gaat het ook. Daarna ging het in de marinade en de koelkast in. Ik kreeg nog een paar jongens voor “dressing" (wondzorg). Ze waren nieuw dus durfden hier de compound niet in te komen vanwege Laylaa. Haha onze waakhond die geen vlieg kwaad doet lol. Uiteindelijk kwamen ze dan toch en heb ik hen alle drie geholpen. Geen enorme wonden gelukkig maar wel allemaal meerderen en allemaal ook geïnfecteerd natuurlijk. Eerder komen ze immers niet zucht. Ik gaf ook hen de gebruikelijke adviezen (niet wassen, niet aankomen, alleen aanraken met vooraf gekookt water, verwijder het verband liever niet tot je volgende afspraak etc.). Er wordt dan ijverig ja geknikt maar negen van de tien keer komen ze met “blote wonden” terug.. Ik ga het zien ik gaf hen een retour afspraak voor vrijdagmiddag. Toen ze weg waren heb ik de rijst aan de kook gebracht en die zachtjes laten doorkoken tot ze klaar is. Boy kwam eindelijk de klamboe ophangen (maar hing de oude weer op zucht) en hing ook de voebalvlag op de kamer van de jongens. Daar hangt nu een enorme NL voetbalvlag dus haha maar ze vinden hem prachtig met die leeuw erin. En ze zeggen we hebben toch een “Dutch mum” dus we zijn nu ook een beetje Nederlanders haha. Naba kwam kleine Amber brengen die daar was wezen spelen. Na even knuffelen racete ze weer op haar loopfietsje door het huis hier. Het werd donker dus Boy ging weer snel naar huis met kleine Amber. Wij konden gaan eten maar dat werd dus weer eten bij kaarslicht en in de warmte zonder fan. Dus aten we buiten. De jongens namen hapje en het eerst wat ik hoorde was “Hmmmmm” van Omar en Ebrima. Almamy was minder enthousiast. We aten kip tandoori met gekruide rijst. De twee kleintjes vonden het heerlijk, Almamy vond de rijst heerlijk. En ik was tevreden dat het zo in de smaak viel en zat ondertussen zelf ook te genieten. Even iets heel anders als wat we hier dagelijks eten, Daar kan ik soms echt van genieten. Daarna de afwas terwijl ik Ebrima naar huis stuurde. We waren net klaar met de afwas en hadden besproken dat we morgen ochtend huiswerk gaan den. Toen spring de stroom terug aan. Wij helemaal happy. Maar na tien minuten was t weer gedaan. Intussen waren de boys in elk geval gedoucht. Mijn GSM en router waren nog steeds leeg. In tien minuten lade lukt echt niet. De jongens wilden naar bed en dat was oké natuurlijk. Ik ben bij kaarslicht de was gaan doen in de badkamer en heb die opgehangen aan het rek. Ook heb ik het witte tafelkleed met wonjoijs vlekken en tandoorisaus vlekken in de week gezet voor vannacht. Daarna nam ik zelf ook een bad en ben toen in bed gerold. Doodmoe maar tevreden over mijn dagje.