Maandag 4 november 2019

Maandag 4 november 2019    Om 530 uur opgestaan, na een nacht woelen en steeds weer hoesten. Ik ben direct gaan douchen want ik was drijfnat van t zweet. Daarna vegen stoffen en dweilen. Daarna de was gaan doen en die buiten opgehangen. Toen was het tijd om de ontbijtboel klaar te zetten en de boys te wekken. Op maandag hebben we altijd een beetje opstart problemen, maar ach daar hebben we allemaal wel eens last van. Omar kwam met een dode muis uit de badkamer, hmm dat was een recent overlijden, want die had ik daar vanmorgen niet gezien. Ik had de klamboe afgehaald om te wassen en repareren en dan gaat die naar de slaapkamer van de jongens. Ze hebben nu een hele krappe die ze dus steeds lostrekken van het plafond. Deze is een stuk ruimer maar moet wel ff door een sopje. Nou dat wassen van zo’n enorm ding in een emmer is nog een hele kunst maar hij hing aan de lijn. De boys waren al naar school vertrokken en Boy kwam water bijvullen en verf ophalen. Toen hij weg was toog ik weer aan de klamboo want met dit weer was die in no time droog en kon ik daarmee verder. Man man wat een (kleine) gaatjes zaten daarin, ja geen wonder dat er muskieten onder kwamen. Ook enkele hele grote in de hoeken.) Maar uiteindelijk was hij klaar en vouwde ik hem en legde hem op de kamer van de boys. Ik dacht laat ik eens een bad nemen en was net onderweg naar de badkamer toen ik iemand hoorde roepen ”Kong kong” ik reageerde niet. Dus nog twee keer “Kong kong”. Oké dit kon ik niet negeren, ik trok snel een jurkje aan en wandelde terug. “Salaam maleikum sister” ”Maleikum salaam brother, what can I do for you?” “Somebody send me here to pick a cupboard and some boxes”. Ik moest ff snel denken en realiseerde me dat dat Boy moest zijn. We hadden daar vanmorgen over gesproken dat we dat van de week zouden doen. Maar oké blijkbaar nu dus al. “Was the guy you spoke with, walking with a wheelbarrow?” “Yes sister”. Dus ik legde hem uit dat de kast nog even leeg moest, hij hielp wel ff. Ik had hem gelukkig al bijna leeg dus een kwartiertje later was die ingesnoerd op de donkeycard. Hij paste niet exact onder de veranda boog door, maar met een beetje wrikken (Gambianen zijn niet zo moeilijk) was het toch gelukt. Alleen mag Boy wel ff de schroeven opnieuw aandraaien. Ik gaf ook nog 2 dozen mee die van hen waren en daar ging de ezel met zijn vracht. Wat wel lachen was, de ezel (male) had sjans. De donkerdriver Salieu stond tegen me te klagen dat hij al de hele morgen achtervolgt werd door vier “dames” ezels die het blijkbaar op zijn ezel hadden voorzien. Dus de jongen die met hem samen was joeg ze steeds overal weg maar ze achtervolgden hem toch. Ik zei “nou dan heeft hij sjans” Lachend ging hij weer weg nadat ze eerst de dames hadden weg gejaagd. Ik nam snel een bad en was net klaar met haar uitborstelen toen hij alweer terug kwam. Boy had hem de dozen die er nog van mij stonden weer mee terug gegeven en die kwam hij nu brengen. Ik moest hard lachen toen ik zag dat twee van de vrouwelijke ezels nu achter de card gebonden waren. Ik vroeg hem heb je ze uitgeselecteerd? Nee die waren hem helemaal tot aan Boys huis gevolgd. En ze kwamen uit Ghanatown dus die zullen misschien de weg terug niet vinden dus hij had ze maar vastgebonden en zou ze in Ghanatown weer los laten. Sja zo simpel is het soms. Ik maakte na zijn vertrek een saus voor de spaghetti voor vanavond. Daarna wilde ik achter de laptop op netflix, maar die schakelde na een kwartiertje uit… lege batterij. Dus ik nam een boek en settelde me op de veranda. Precies op tijd om buurman Koffy thuis te zien komen. Gevolgd door twee knapen met een enorme dikke rat. Koffy betaalde hen en de jongens vertrokken weer. Laylaa was enorm nieuwsgierig dus ging dat eens nader bekijken. Koffy liet de rat lopen (hield de staart vast natuurlijk). En Laylaa deinsde achteruit, ze vond het maar niks. De rat werd vakkundig ontvelt en onthoofd. Daarna gewassen en de rest deden ze uit zicht. Maar ik kon een poosje later ruiken dat hij werd bereid. Sja hier is dat een delicatesse. Ik pakte twee dozen uit en trapte toen ergens in terwijl ik de was afhaalde. Bij nader inzien bleek dat glas te zijn. Dus ik verwijderde dat en maakte het wondje schoon. Hopelijk gaat t niet ontsteken onder mijn voet. Ik at een broodje en vouwde de was en was net klaar toen kwamen Manima en Tamarr voor study. Tijdens de study kwamen ook de jongens al thuis uit school. Ik zei wat zijn jullie vroeg, ja er is geen water op school dus de extra study is afgelast. oen de dames hun werk af hadden keken we het samen na en daarna stuurde ik hen naar huis. De lunch werd gebracht en we aten met elkaar lunch. Daarna gingen de jongens spelen en hing ik waste gelijk even de uniformen weg en hing ze aan de lijn.  Toen kwam Naba met Ese op visite en hebben we gezellig ene tijdje samen zitten bomen. Die kleine gaat steeds beter praten en ik blijf Nederlands en Engels tegen haar praten. Haar vader spreekt Wolof tegen haar en haar moeder Karoninka en Engels. Ze wordt dus meertalig opgevoed. Ik moet altijd zo lachen ze poseert echt voor foto’s, vraagt mij steevast om “Ice” terwijl ze naar de vriezer wijst. En wilt met Laylaa spelen, maar is er ook doodsbang voor. De jongens gingen ondertussen de kruiwagen ophalen in Whitehouse die daar nog stond. Boy gaf ze gelijk Esme’s matrasje mee en nog twee dozen. Toen zij terug kwamen wilde Naba net vertrekken. Dus de jongens hielpen haar even, door het camping bedje en matrasje en nog wat speelgoed van hen  te dragen voor haar. Opgeruimd staat netjes en zij kan het weer goed gebruiken. Ik kookte spaghetti en we aten met smaak na afloop aten we een zakje ijs. Ineens was er eer licht dat is wel fijn. Snel huiswerk gemaakt en daarna allemaal een bad genomen en naar bed gegaan. Inclusief ikke want ik was best moe.