Dinsdag 29 oktober 2019

Dinsdag 29 oktober 2019              Een beetje rare dag want vandaag is Henny jarig. Ik heb hem natuurlijk al bijtijds gefeliciteerd en ook iets leuks op zijn facebook geplaatst en er is een leuke zelfontworpen kaart onderweg naar hem die als t goed is vandaag wordt bezorgd. Maar toch is het raar dat ik hier zit en hij daar. Je bent dat anders gewend. Ik had dat ook wel een beetje toen ik zelf jarig was, maar nu heb ik er gek genoeg meer last van. Maar goed hopelijk heeft hij een leuke dag daar in Holland. Ik kijk net in de spiegel en zie dat mijn uitgroei in mijn haar nu drastische vormen aan begint te nemen lol. Maar het is goed zo. Ik doe nu en dan een paar streepjes blonderen en dat moet de overgang dan maar maskeren lol. Ik was al bijtijds op vanmorgen. Klein wasje gedaan en de hele boel geveegd en buiten geharkt terwijl de boys nog lekker lagen te slapen. De juice voor school klaar gemaakt en de melk klaar gezet en toen wilde ik brood gaan maken. Maar er was geen boter. We zijn gisteren bij zeven verschilleden shops geweest maar overal was de butterice uitverkocht. Sja anderen gaan natuurlijk net als wij ook shoppen bij andere shopjes en nu was er dus nergens meer boter. Maar het vaste broodbeleg van de jongens is Omar alleen boter en Almamy hagelslag met boter. Maar gistermorgen was de laatste hagelslag op en nu dus ook de boter. Dus we moesten ff overleggen. Dus ik heb de jongens wat vroeger dan normaal wakker gemaakt. Ze gingen allebei voor chocopasta op brood. We aten met elkaar en toen stapte Boy binnen. Die kwam Omar even een preek geven. Omar is enorm slordig op zijn spullen. Ze gaan nu zeg maar 8 weken naar school en zijn boeken en schriften liggen totaal uit elkaar. Hij “eet” potloden omdat hij de hele dag liefst zit te slijpen. Tekent heel graag in al zijn schriften en scheurt dan de blaadjes eruit (maar vergeet dat aan de achterkant ook een blaadje eruit gaat dan). Gevolg van alle 11 schriften die hij had zin er nog 3 waar enigszins in gewerkt kan worden de rest is of zo goed als leeg ivm uitgescheurde blaadjes of ligt helemaal uit elkaar. Ik heb zijn tekst boeken al drie keer bladzijde voor bladzijde gerepareerd en de kaften van de boeken verstevigd met dubbel karton. Maar ze liggen nu weer uit elkaar. Ik had hem een extra schriftje gegeven om in te tekenen maar ook daar scheurt hij alles uit. Gevolg is dat ik gisteren een klacht kreeg van de juf. Ze vroeg waarom we hem geen goede spullen gaven in plaats van versleten boeken en schriften. De toon waarop zoiets dan gevraagd wordt doet mijn bloed al koken. Maar ik beheerste me en vertelde dat hij allemaal nieuwe schoolboeken had. Dat ik de tekst boeken direct al met karton verstevigd had, en ze allemaal netjes had gekaft. Dat hij een nieuwe rugzak had met een nieuwe pennenetui en 11 nieuwe schriften had. In de etui zaten 10 nieuwe potloden, een lineaal, twee gummetjes, een set kleurpotloden en een puntenslijper. Daarmee is hij 8 weken geleden dit leerjaar gestart. En ja ik zie ook wel dat hij er een puinhoop van maakt. Dus ik spreek hem daar steeds op aan, repareer waar ik maar kan. Thuis is hij gek genoeg op de spullen voor study wel heel erg netjes. Juf vertelde vervolgens dat ze Omar altijd punten ziet slijpen tekenen en blaadjes uit zijn schriften scheuren in de klas. Dus ik vroeg haar waarom ze daar dan niets van had gezegd tegen Omar. Haar reactie was dat ‘t niet haar kind was en dus ook niet haar verantwoordelijkheid. En dat het de taak van de ouders is om de kinderen te corrigeren. Natuurlijk heeft ze daar een punt. Maar op mijn lippen lag toen de vraag waarom de kinderen dan zo vaak worden geslagen op school om het minste of geringste. Maar wijselijk heb ik die ook maar ingeslikt. Dus ik heb t tegen Boy verteld en die kwam nu ff Omar de les lezen. Dat was een heftig ontbijt dus vandaag. Toen Boy weer naar zijn werk was repareerde ik weer het “restantje” schriften en de tekstboeken hier en daar. Ik stuurde Omar naar de shop om 4 nieuwe schriften te kopen. Maar gaf hem die niet mee. Hij moet eerst volmaken wat hij nu heeft en dan mag hij starten in de nieuwe lading. En hij moet vanaf nu iedere dag zijn schriften door mij of Boy laten controleren. En als er weer in getekend is of iets is uitgescheurd moet ik het tegen Boy zeggen en dan neemt hij hem onderhanden. Niet mijn methode dus, maar ik ben boos geworden , ben verdrietig geworden . heb gerepareerd, heb gepraat, heb uitgelegd. Maar dat werkt allemaal niet. Dus sja.. ik geef t nu maar over aan zijn vader. De jongens stonden op het punt van vertrek naar school toen Ousman J en Tamar binnen stapte met nog 4 meisjes. Ousman kwam laten zien dat hij al druk aan het werk was met zijn huiswerk en Tamar kwam de huiswerkschriften van Manima en haarzelf ophalen. Wel leuk om te zien dat ze zo enthousiast zijn. Jammer alleen dat ze niet altijd snappen dat ik soms ook andere prioriteiten heb en niet 24/7 study begeleiding kan geven. Dit onverwachte bezoek had een gevolg, na mijn uitleg aan hen keek ik op de klok en was het “ineens” 6 minuten voor half negen. Dus ik spoorde de kids aan om snel naar school te gaan rennen. Te laat komen betekend pleindienst en een aantekening op je rapport. Dus ze liepen de benen uit hun lijf. Ik kon nadat ze weg waren de hele keuken en huiskamer weer vegen. Zodra je hier kids over de vloer hebt ligt er overal weer zand. Daar wordt je soms wel eens simpel van haha. Nu is het negen uur en alles is gedaan. Ik heb een poosje gewerkt aan het plannetje dat Franco en ik hebben en alles van mijn kant nu goed op papier gezet. Deze week samen ff kortsluiten. Verder heb ik vanmorgen rustig aan gedaan. Nu net even lekker een fris bad genomen en de was gevouwen. Het is alweer half één de dag glijd rustig voorbij zo. Ik vind het jammer dat Ousman B is gestopt met study ivm tijdsgebrek, maar het scheelt mij wel een hoop tijd die ik nu weer “over” heb voor andere dingen nu ik niet meer hoef voor te bereiden voor hem iedere dag. Zojuist ook eventjes mijn eigen wondjes op mijn handen verzorgd. Nu ff de was opruimen en straks eind van de middag weer study met Landing, Ousman J en Sheriffo. Ow ik wilde echt dat Nawec opschoot met dat water aansluiten. Ik had nu zo heerlijk een poosje kunnen zwemmen. Maar helaas ik kan alleen stof (of zand) happen nu haha. Ik heb trek dus ik ga zo ff benechin rijst met champignon saus eten. Weer eens even iets anders. Moet kunnen ? Nou het werd dus brood met kaas. Ik liep naar de koelkast en zag de kaas ik denk sja das ook wel lekker, zelfs zonder boter ?. Ik heb de afgelopen week vaak gekeken naar de bouw van het huis tegenover me. Ze hebben de dakspanten geplaatst en dat is een film op zich waard als je ziet hoe ze dat doen. Nu is de film niet zo interessant meer vanaf morgen. Want nu gaan de dakplaten erop. En is het vrije uitzicht dus weg. Maar ik heb nog het huis dat ik kan zien vanuit de slaapkamer en achter mijn huis zijn ze ook nog steeds aan het bouwen. Dit klinkt alsof ik in een bouwput leef. Maar met het Gambiaanse tempo kan een huis bouwen zomaar een jaar (of 5 -6) duren. Als er weer geld is gaan ze weer een stukje en dan ligt het zo weer maandenlang stil. Dus is echt niet dagelijkse herrie. Maar als ik wil gluren kan ik dat nog steeds haha. Dat klinkt vreselijk, want zo ben ik dus echt niet. Alleen als ik zit te werken aan de keukentafel kijk ik echt recht op dat huis waarover ik tikte vandaar dat ik het zag afgelopen week. Nu kijk ik straks dus tegen een groen golfplaten dak aan ? Heb van alle drie de in aanbouw zijnde huizen ff een “uitzicht vanuit mijn ramen” foto gemaakt. De kids kwamen voor study en we hebben fijn gewerkt. We aten lunch en deden daarna ook nog huiswerk voor school met “mijn” boys. Ik schreef ondertussen weer nieuw werk en daarna sorteerde ik de laatste foto’s uit. Veranderde mijn omslag foto op facebook en chatte een poosje met Wendy en Henny. Hij had dus niet mijn post gekregen vandaag en daar baal ik best een beetje van. Hopelijk komt het alsnog morgen aan. Nu zitten we gezellig te keuvelen met zijn drietjes. De jongens hebben al avondeten op en een bad genomen en gaan strakjes naar bed. Dan neem ik ook een bad en volg hen denk ik ook naar mijn bedje. Vandaag zowaar geen stroomuitval gehad. Dus dat is beter als gisteren. Verder weinig nieuws te melden dus ik brei nu alvast een eind aan deze blog. Tot volgende keer.

Clau

Gefeliciteerd met je man .
Nou je maakt altijd wat mee daar .
Je hoef je nooit te vervelen .😃😃😃😃