Maandag 28 oktober 2019

Maandag 28 oktober 2019               Vannacht heb ik heerlijk geslapen al voelde ik wel mijn rug prikken. Dus iets teveel verbrand en sja je eigen rug insmeren met after sun valt echt niet mee. Zeker niet met mijn spierbeperkingen. OM kwart over vijf werd ik wakker maar ben nog tot half zeven blijven liggen. Daarna opgestaan en de boel open gaan gooien. Vervolgens heb ik eerst mijn eigen wondjes (zes nu aan mijn beide handen zucht) ontsmet en schoongemaakt en bepleisterd. Daarna heb ik de ontbijtboel klaar gezet en de jongens gewekt. De veranda geveegd en de roundpans voor de was klaar gezet en gevuld. Brood gemaakt voor de boys en mezelf en toen mijn  brood op was direct maar aan de was. Toen Omar zijn brood op had ging hij naar Ismaila, want de boter was op, er was geen brood meer en we hadden vergeten water te ontdooien, dus kon geen juice voor school maken. Het wasgoed was gedaan en klaar voor de lijn voor de kids  naar school gingen. Helaas was er geen water en boter meer in de shop. Dus water uit de gallon gepakt en zo juice gemaakt. De jongens vertrokken naar school. Ik deed de afwas en hing de was op. Daarna heb ik buiten geharkt en nogmaals de veranda geveegd. Toen binnen alles nat afgenomen en ook overal geveegd. Om negen uur was ik klaar met alles. Ik nam een bad en waste mijn haar want dat was na de zee wel nodig. Daarna de kleding die ik aanhad gewassen en opgehangen. Zo tandjes gepoetst en weer helemaal fris met schone kleren. Boy is hier nu aan het werk in het huis dat ze aan het bouwen zijn, waar ik zo op uitkijk uit mijn slaapkamer. Lekker in de buurt dus. Voor ze starten daar met werken kwam hij nog even aanwippen. Hij kwam de vernis brengen die ik voor de koelkast nodig heb, maar heb ik zin om nu te verven.. hmm ik ga t eens bekijken… Eerst maar eens wat verstelgoed gedaan, daarna foto’s op de laptop gezet en de blog van gisteren en eergisteren gaan tikken. Om half elf trakteerde ik mezelf op een zakje baobab ijs. Tegen elf uur belde Franco en we spraken nog wat dingen door. Ik geniet van de rust zalig en ik heb helemaal geen maandag gevoel. Dit is een goede start van de week tot zover. Wel weer flink warm, in huis in de schaduw voor de ventilator is het 32 graden. Dus ik kan straks de was wel gaan afhalen die is nu wel droog want buiten is het natuurlijk veel warmer. Toch ga ik niet verven vandaag ik neem een dagje voor mezelf. Ga geen extra werkjes doen vandaag. Het is nu twaalf uur en straks komen de kids weer voor study en uit school etc . Dus Amber doet ff niks wat niet direct nodig is vandaag. Ik heb inderdaad de was afgehaald en gevouwen en daarna een poosje een boek zitten lezen. Toen wat study voorbereidingen gedaan voor vanmiddag en ik was daar net mee klaar toen de dames voor study kwamen. Dus we konden direct door. Even een paar uur fijn door kunnen werken en zo veel kunnen behandelen. Vandaag stond verbal reasoning op het programma. Ook Ousman J kwam en Sheriffo maar die heb ik beiden weer naar huis gestuurd. Wel lieten ze hun schriften achter. Dus die heb ik ook nagekeken en kwam al snel tot de conclusie dat ze samen hadden gewerkt of de één had bij de ander afgekeken. Want er zaten echt een paar domme fouten in, maar “toevallig” hadden ze die allebei exact hetzelfde. Dus dat heb ik ook in hun schriften geschreven dat als ze dan willen afkijken, ze dat niet zo moeten doen ?. Ook gelijk nieuw werk in hun schriften geschreven. Dus als ze morgen komen dan kunnen ze weer ff vooruit. De dames hadden hun werk netjes op tijd af. Want de lunch werd gebracht door Dembo en Ebrima. En even later kwamen Almamy en Omar ook uit school. Die haalden even flessen water voor me en wilde toen een spelletje gaan doen. Maar omdat ik study had, vroeg ik hen naar huis te gaan. Anders verstoren ze de boel maar. Toen de meiden ook weg waren hebben we eerst geluncht. Daarna gingen de boys naar buiten, ik riep ze terug en liet ze eerst hun huiswerk maken. Daarna waste ik de schooluniformen uit. En ben toen werk in de schriften van de meiden gaan schrijven zodat ook zij een poosje vooruit kunnen. Almamy en Omar waren “bloemen” aan het planten in de tuin. Waarschijnlijk gaat alles toch dood maar vooruit dan maar. Boy kwam met de kruiwagen drie volle gallons met drinkwater brengen. Dus nu zijn de roundpans en de gallons weer vol. Daarna ging hij weer weg. Begin van de avond belde hij of Almamy hem tegemoet kon lopen met de kruiwagen, dan zou hij hem overnemen en kon Almamy weer naar huis toe komen. Ik heb t daar niet zo; op, als het al schemerig is. Je loopt elkaar hier best makkelijk mis. Dus ik sprak een route af met Boy en gaf die ook aan Almamy door. Daarna nam ik een bad. Ik stond daar net in toen ik een boze Boy hoorde praten tegen Omar. Maar toen ik klaar was trof k alleen Omar aan. Blijkbaar was Almamy een andere route gelopen en Boy was pissed omdat het inmiddels echt donker was. Later kwam Almamy thuis en was overstuur. Zijn vader was boos op hem en sja dat kan ik best begrijpen. Dat zei ik Almamy ook. Daarop werd hij weer boos op mij. Omar en ik wilden net gaan eten, maar Almamy weigerde resoluut te eten of drinken en zat maar te “wenen”. Toen wij klaar waren met eten namen we een zakje ijs. Maar zelfs dat weigerde hij te eten. Ik zat hem net toe te spreken dat hij normaal moest eten en anders het eten in de koelkast moest zetten. En het ijs in de vriezer omdat het zou smelten. Toen stapte Boy binnen en deed wat kortaf tegen mij. Hij vroeg wat er met Almamy was dus ik zei dat die zich zielig voelde door wat hij gezegd en gedaan had tegen hem. Boy keek verrast. Hij vertelde me “Waarom zou ik dat doen. Almamy zei dat jij hem via de hoofdweg had gestuurd en dat we elkaar daardoor waren misgelopen” Nu keek ik op mijn beurt verrast. Ik vroeg Omar tegen zijn vader te vertellen wat ik tegen Almamy had gezegd. Omar herhaalde exact wat ik had gezegd tegen Almamy. En pats … Almamy bleek weer gelogen te hebben. Nu snapte ik ineen waarom Boy zo kortaf deed tegen mij. Ik zei dat ik wel een beetje klaar was met dat liegen. Maar dat blijkt een zeer hardnekkig trekje te zijn hier. Zo langzamerhand zet ik bij alles wat me door een Gambiaan verteld wordt mijn vraagtekens en bedenk hoe ik kan checken of het echt waar is. En zo wil ik helemaal niet leven. Maar ’t schijnt nodig te zijn. De jongens hingen naar bed, we zaten immers toch maar in het donker, want Nawec had (alweer) de elektra weggenomen. Om negen uur sprong de stroom weer aan. Voor exact een kwartier toen was het weer pleite, Nawec soms wordt je er echt gek van. Ik was net weer aan het bloggen dus ik probeer het bij het licht van het beeldscherm af te schrijven nu. Dan kan ik het ook nog ff proberen te posten. Als de stroom weer weg blijft dan lig ik denk ik ook al bijtijds in bed.  Maar ik wil eigenlijk nog ff wakker blijven. Vannacht om twaalf uur NL tijd is er namelijk iemand jarig, en die wil ik graag even feliciteren natuurlijk. Er is via internet al een leuk laartje op de bus  dus die wordt morgen ook bezorgd als het goed is. Ik mag dan ver weg zitten, dit soort dingen zijn toch wel belangrijk. We gaan eens zien hoe t loopt maar ik ga deze blog nu afsluiten en proberen te posten. Slaap lekker allemaal.