Zondag 27 oktober 2019

Blog van Zondag 27 oktober 2019 Vanmorgen opgestaan na een half doorwaakte nacht het was zoooo warm alles was klam getver. Dus was ik alweer bijtijds aan de was. Maar er was veel dus ik was er wel een uurtje zoet mee. Terwijl ik in de badkamer de was zat te doen, waren Omar Ebrima en Almamy aan de poets in de badkamer. Doordat het daar ongestuckte cementen muren zijn met nog de nodige gaten, is het een waar paradijs voor insecten muisjes spinnen etc. Dus nu en dan moet dat echt goed gedaan worden. Ik doe de WC de vloeren en de omgeving waar we douchen en zo iedere dag maar een paar uur later is het alweer zanderig, vol met spinrag etc. Dus we zaten met zijn viertjes in de badkamer vanmorgen lol. Maar alles blinkt en glimt weer. Nee dus , dat lukt ook niet met cement, maar het is wel schoon. Daarna de woonkamer keuken etc uitsoppen, we hadden er zin in. De boys hielpen vrijwillig mee, ze weten dat als ik op zondag klaar ben dat we dan weg gaan, en dit keer wordt dat weer het strand . Dus dan willen ze graag helpen dan is het eerder klaar. De was wapperde vrolijk aan de lijn en toen kwam de mama met het jongetje met de brandwond weer. Het verwijderen van het verband was okay, maar de dressing verwijderen verliep minder fijn. Door het super warme weer was die verkleefd met de wond ondanks de gel die ik aangebracht had. Hmm dat moet dus echt iedere dag vervangen worden nu. Maar de wond is prachtig helder en schoon en bloed mooi rood uit zonder infectie. Dus weer gel aangebracht en weer niet verkleefbaar afgedekt. En gezegd dat ze morgenochtend weer moet langskomen. Daarna de voet van Ebrima onder handen genomen. Zijn moeder is verpleegkundige maar er wordt echt totaal niet naar gekeken. Nu haalde ik weer 4 stukjes glas uit zijn voet. Hij gilde alles bij elkaar en ik had de hulp van Almamy en Omar nodig om hem in toom te houden. Hij heeft een extreem lage pijngrens en een fiks ontstoken voetzool. Dat zijn geen fijne combinaties. En ondanks dat ik hem steeds zeg iedere dag terug te komen, komt hij maar eens in de week of zo. Ook verwijderd hij steevast iedere dag het aangebrachte verband en loopt altijd op blote voeten. Dus sja vuil en infectie liggen dan op de loer. Nog even met de boys de tuin aangeharkt en vuil opgeruimd en daarna de ramen en gordijnen gaan sluiten. De was afgehaald en binnen gelegd. Tassen ingepakt met brood, water, fruit, koekjes en zwemspullen en we gingen aan de wandel. Man o man het is echt mega warm. Mijn GSM zegt (in het zonnetje wandelend 47 graden) maar in 10 minuten waren we bij Smile Gambia Beach bar en streken neer op onze bedjes. Daar gaf mijn GSM 41 graden aan echt heel warm dus. Gelukkig kwam er wat wind dus hij zakte naar 37 een uurtje later. Om kleden en mezelf ingesmeerd. Daarna de zwemvleugeltjes opgeblazen en Laylaa water gegeven en een plekje bezorgd waar ik haar vast kon leggen. En toen hoppa het water in. Het is opkomend water en zeer laag tij, dus we moesten ver lopen. Ook is de oceaan opruiming aan het houden (soms heb je van die stromingen die van alles meebrengen). De hele kustlijn ligt bezaaid met rood zeewier. En je moest tot halverwege mijn boven benen ook echt door een water/wier laag heen waden. Daarachter lag stralend helder en heerlijk zwemwater. Het was lekker rustig op het strand en we hebben heerlijk genoten de heel dag, beetje zwemmen, beetje kruiswoord puzzelen, beetje zonnen nu en dan wat drinken of eten. Mijn GSM bleek na anderhalf uur leeg en Smile had de generator leeg dus ik kon ook niet laden. Dus ik had geen GSM meer, lekker rustig. Tussendoor had en ik nog weer een leuk gesprek met Franco. We broeden al een tijdje op een plannetje en daar komt nu schot in. Dus deze week gaan we proberen spijkers met koppen te slaan. Om iedere week iets te organiseren en we willen dit binnenkort kunnen gaan opstarten. Eind van de middag was mijn GSM iets geladen en kwamen ze hem brengen omdat ik telefoon had. Het bleek een smsje te zijn, niet eens belangrijk. Ik zat net te lezen toen iemand op mijn rug klopte. Het bleek Buba te zijn (de broer van Boy) Dus we kletsen even en daarna ging hij op ’t terras zitten. Toen de jongens terug kwamen begroetten ze hun oom en daarna namen we nog een laatste duik. Buba kwam naar de waterkant en maakte foto’s en volgens mij ook een filmpje. Ik nam wat foto's en postte snel iets op facebook voor mijn GSM weer zou uitvallen. Even later kwam ook PA aan wandelen en die ging bij Buba zitten nadat hij me begroet had. En toen was er ineens live muziek, het was zes uur en jawel in no time liep het strand en ook de restaurant-bar vol. Dit is zo’n mooi fenomeen, alle jongeren maken selfies van elkaar of foto’s van stelletjes onder hun groepje bij de oceaan. Gambianen en selfies… echt ze zijn eraan verslaafd. Ze hebben ook allemaal minstens één GSM de aan hun hand vastgegroeid lijkt te zijn lol. En ze poseren in alle mogelijke en onmogelijke posities voor de beste selfie. Het is leuk om te bekijken. Ik besloot me te gaan omkleden. In de badruimte trof ik weer eens een mooi bewijs aan dat echt niet alle Gambianen stelen of slecht zijn (zoals wel eens door boze tongen wordt beweerd). Ik was al een week op zoek naar een wrapper die ik niet kon vinden, maar nam aan dat die op Whitehouse lag. Maar nu liep ik “mijn vaste” omkleed- hokje in en daar trof ik de (fris gewassen en netjes opgevouwen) wrapper aan. Ze hadden hem netjes in het raamkozijn gelegd. Ik realiseerde dat ik hem afgelopen zondag bij me had op t strand en hem daar dus vergeten was. Maar hij was nu dus zelfs voor me gewassen. Dat noem ik nu eens service en heel netjes. Nou zoekgeraakte wrapper dus weer terecht. Nog een mooi voorbeeld trouwens. In de loop van de middag kwam er een blank ouder stel met een gids even wat drinken. Ze maakten een wandeling vanaf hun hotel naar einde strand en terug. De dame vergat bij het weggaan haar I Phone X . Dat werd zo'n 5 minuten later door de serveerster ontdekt. Er zaten namelijk een stel Gambiaanse jongeren aan de tafel ernaast die wezen haar erop. Dat meiske schopte direct haar slippers uit en rende het hele eind achter dat stel aan om haar de telefoon terug te geven. Dat had ook heel anders kunnen aflopen natuurlijk. Toen ik terug kwam van omkleden kwam Boy ook net aanlopen. Ik nam plaats bij de drie heren aan tafel en kreeg eten voor mijn neus. Ze hadden net Afra besteld. (Kippenpootjes met uienringen en zure saus). Ook stond er een ijskoude fles water dus we aten met smaak. Almamy en Omar waren nog druk aan het spelen. Toen zij omgekleed waren kregen ze samen ook nog een bordje Afra. Ze hadden nu weer allemaal “bloemen” (het zijn nu nog groene stengels maar ze schijnen rode bloemen te geven) en drie krabben bij zich. Zucht die vinden altijd wel wat om mee naar huis te nemen haha. Langzaam werd het donker en nu moesten we Laylaa snel vast gaan leggen. Want de “mannelijke kapers op de kust” kwamen nu allemaal steeds dichter bij haar in de buurt. Overdag hadden we daar geen last vast en bleven ze op afstand, maar ze ruiken natuurlijk dat ze loops is. En nu de duisternis viel probeerden ze hun kans waar te nemen. No way, ik wil nog geen pups . Als t al gebeurd is, sja dan is het niet anders, maar niet als ik erbij ben. Verschillende bekenden kwamen nu aan. Grappig het zijn altijd jongeren en mannen. Vrouwen zie je maar zelden, al zijn er vaak ook wel wat jonge moeders met hun babies op de heupen. Ook Sunkur kwam langs en die vroeg ons of we lopend waren. Ja dat zijn we. Hij beloofde ons later thuis af te zetten met de auto, nou das altijd mooi meegenomen. Na een uurtje begon Omar te gapen en ook Almamy werd steeds stiller. Toen kwam Sunkur en zei dat hij naar huis ging, dus we pakten onze spullen en maakten de klim naar de auto. Ik voelde mijn been nu wel, dus was blij dat we mee konden rijden. Thuis aangekomen nam ik als eerste een bad. Daarna namen de jongens een bad en toen keken we in de lunchbowl. Hmm na de afra had niemand veel trek meer. De jongens aten wat en de rest hebben we in de koelkast gezet. We zaten nog even te kletsen terwijl ik de was vouwde. Toen die was opgeborgen aten we nog een zakje ijs. Daarna was het tegen negen uur en gingen de jongens naar bed. Ik heb t nog een goed half uur volgehouden, maar ben toen ook lekker mijn bed ingegaan. Het was een leuke maar vermoeiende dag geweest.