Zaterdag 26 oktober 2019

Zaterdag 26 oktober 2019                     Vanmorgen ben ik bijtijds opgestaan. Ik moet de was doen, maar we hebben nauwelijks water meer. Fax zou komen brengen, maar ik denk dat hij gisteren laat thuis was. Want dat heeft hij niet gedaan. Dus geen was vandaag. Ik maakte het hele huis schoon en ben daarna toch nog gaan verven. Toen de jongens wakker werden troffen ze me aan met een been op de keukentafel en een been op de ladder en ik kon er eigenlijk nog net niet bij. Soms zijn korte beentjes echt onhandig. De keuken gordijnen zijn weer afgehaald ivm de verf maar ik wil graag rondom de ramen geverfd hebben zodat dat vanavond droog is en de gordijnen er weer voor kunnen. Mijn handen kan ik niet meer stil houden ze trillen teveel nu en doen ook teveel zeer. Ik had gisteren twee blaren op mijn vingers en die zijn inmiddels heerlijk geïnfecteerd. Dus Almamy zei ik doe t laatste wel/ Nou dat heb ik geweten. Hij maakte er een ware picasso van (gelukkig maar in één kleur) en presteerde het om allebei de afgehaalde en netjes aan de kant gelegde gordijnen ook mee te verven (spetters). Verder zat hij van onder tot boven onder de verf, terwijl hij wist dat we nauwelijks water hadden. Ik stuurde Omar naar de compoud van Fax om iets van water te halen, maar die kwam terug en zei dat er niemand was. Ik wist dat Fax plannen had om naar Abuko te gaan, dus ik belde hem of hij zo wist waar onze gallons waren en of ze al vol waren. Dan halen we er namelijk ééntje op. Fax bleek echter gewon thuis te zijn. Dus Omar had gelogen. Daar had ik dus een pittig gesprek mee en die mocht een poosje gaan nadenken op zijn kamer. Vervolgens probeerde ik Almamy schoon te krijgen met een sponsje en een klein emmertje water met soda en Omo. Dat lukte aardig. Hij was net aangekleed toen Fax een gallon kwam brengen. Dus ik nam ook snel een bad en daarna kleedde ik me aan, want we moeten zo weg.  We sloten af en daarna was het wachten op Ouseinou. Die kwam half twaalf (ik had om elf uur een afspraak op Turntable) lekker Gambiaanse tijd dus. Maar goed wij op weg. Ik ging weg met de ramen open, dat doe ik nooit maar ivm de verf moest ik nu in de keuken de ramen wel open laten. Ach er zit bescherming achter, dus maar hopen op het beste. Op Turntable trof ik Jolanda en Michel. Zij hadden spulletjes voor me mee gebracht uit Holland en die moest ik even gaan ophalen. Dat is altijd fijn dat mensen nu en dan wat voor je mee willen brengen. Want sommige dingen die wij kennen uit Holland zijn hier gewoon niet (of erg duur) te verkrijgen. We stonden even een poosje te kletsen, en toen ik vroeg wat ze van me kregen wilden ze daar  ets van weten. Dat was gesponsord door Jolandas moeder zeiden ze. Ook na drie keer vragen wilden ze er niks voor aanpakken. Dus bij deze Ans, Jolanda en Michel van harte bedankt voor het sponsoren/meebrengen van de spulletjes. Ik ben er weer blij mee en mee geholpen. Dank jullie wel en een dikke knuffel. We namen gelijk afscheid want zij vliegen aanstaande maandag alweer naar huis. Op dit soort momenten ben ik blij en dankbaar dat ik niet meer naar “Mijn Hollandse huis” hoef en gewoon lekker hier kan blijven. Van Turntable reden we naar de markt waar we vlees aardappels tomaten en paprika’s kochten. Daarna ging het weer naar huis. Eenmaal thuis ruimden we de spullen op en aten een broodje. Daarna sneed ik direct het vlees klein (dat wil zegen in maatjes schnitzel. Tot  ijn verrassing zat er nauwelijks bot in het vlees dat is wel eens anders. Ousman J kwam aan met zijn huiswerk schrift of ik dat maar even wilde nakijken. Euh ja als ik klaar ben hiermee. Wat ga je maken Amber? Toen kwam ook Almamy ja wat ga je maken? Na enig nadenken werd het stoofvlees. Kunnen we helpen? Jawel hoor dus werden er aardappels geschild, paprika ui en tomaat gesneden. Ik kruidde het vlees en zij hebben het aangebraden. Daarna liet ik het stoven, maar iemand draaide achter mijn rug het gas naar vol. Nog net op tijd kon ik het vlees redden. De kids vinden koken leuk, maar ze denken dat ze echt “Masterchef” zijn en vragen niet altijd exact wat ze moeten doen, dus als er drie helpen in de keuken moet je overal ogen hebben. Toen kwam Ebrima ook nog. Ze besloten grapefruits te gaan plukken en ik haalde opgelucht adem. Ook gingen er twee om de lunch. Dus ik stoofde opnieuw mijn “van aanbranden geredde” vlees. Ondertussen keek ik het huiswerk na en schreef nieuwe opdrachten in zijn schrift. De kids haalden flessen water, want we hadden nog steeds maar 1 gallon terug en dat gaat hard. De flessen gingen weer in de vriezer en we aten van de ge arriveerde lunch. Ik bakte de aardappelen met de tomaten en een uitje extra. Daarna kwamen ze Esme brengen en daar speelde ik een uurtje mee. Ze is nu ruim 15 maanden en begint een beetje te babbelen en ze loopt nu los. We maakten muziek op de speelgoedpiano en Esme ramde erop los. Telkens als ik sopte pakte ze mijn hand, ik moest verplicht ook mee doen. De jongens hadden buiten de wip in elkaar gezet en speelden daarmee. De stroom viel uit dus binnen werd het te warm en we verhuisden naar buiten. Toen arriveerde Boy en ging gras verwijderen en op hopen liggen. Wij zaten lekker op een stoel en keken naar de jongens en Boy. Er kwam een klein beetje wind en dat was heerlijk. Esme vond Laylaa aan de éne kant erg interessant, aan de andere kant was ze er bang voor. Grappig om te zien hoe ze er steeds weer op afstapte en haar toch probeerde te aaien. Op de wip wilde ze beslist niet dat vond ze dood eng. Na een poosje werd het langzaam donker en Esme begin te geeuwen. Ik zei tegen Boy dat ik haar terug ging brengen. Maar dat wilden Omar en Ebrima doen. Nu kon ik even heerlijk relaxen in het windje en de zon was nu weg dus het werd een stuk aangenamer. Boy stopte omdat het te donker werd. De jongens gingen een bad nemen. Boy trok een stoel bij en ik haalde het tafeltje erbij. Op de veranda heb je nauwelijks een zuchtje wind, maar in de compound kan je ook heerlijk zitten. Alleen is het daar pikkedonker, maar gelukkig heeft iedere GSM een zaklamp ?.De jongens waren klaar met badderen en hadden trek. Ik nam een bad en warmde ondertussen het eten op. De gebakken aardappels mixte ik met het stoofvlees en de jongens wilden ook de rijst van de lunch erbij. Maar daar zat vis bij. Dus Laylaa had ook een gelukje want die kreeg alle vis. En wij aten rijst met “soup” van stoofvlees met  in de saus ook de gebakken aardappelen, uien, paprika en tomaten. Het was heerlijk we hebben zitten smullen en alles ging tot de laatste kruimel op. Daarna deed ik de afwas en vervolgens wilden de jongens een spelletjes ganzenborden doen . Toen dat was afgelopen (duurde anderhalf uur lol) was het bedtijd voor de kids. Ik nam nog een afspoelbad en ben daarna ook naar bed gegaan.