Vrijdag 25 oktober 2019

Vrijdag 25 oktober 2019          Vandaag ben ik opgestaan om vijf uur. Ik werd wakker de wadanoo kwam en Laylaa was aan het janken. Genoeg redenen dus om eruit te gaan. Gelijk mijn bed afgehaald en in de badkamer aan de was gegaan. Ik was zo goed als klaar toen mijn wekker om half zeven ging. De wekker uitgezet, de laatste was gedaan en opgehangen buiten aan de lijnen. Twee complete lijnen vol en nu moet het beddengoed van de jongens nog als ze zo wakker zijn, dus dan heb ik er drie vol. Raar eigenlijk, vroeger keek ik daar zo tegenaan om badlakens en lakens etc op de hand te moeten wassen. Nu draai ik er mijn hand niet meer voor om. Heb mini spierballen gekweekt inmiddels, al valt het soms niet mee met de pijn die ik altijd heb ik mijn spieren. Het gaat gewoon automatisch nu en sja ach er is ook weinig andere keus. Ik leegde een jerrycan in de fris gewassen roundpan. En ik leegde buiten de regenwateremmers, al was er niet veel gevallen. In totaal had in vannacht nog één emmer regenwater opgevangen. Ook dat ging in de roundpan. Daarna de boys wakker gemaakt, twee flessen water gevuld voor de vriezer, school food gemaakt en ontbijt voor hen geregeld. Omar haalde hun bed af en Almamy haalde even vers brood, want dat was na het ontbijt op. Ik oefende nog even de dictees met de boys en daarna deden zij de ontbijtafwas en ging ik hun beddengoed wassen. Ik gaf Laylaa eten en de boys vertrokken naar school. Ik hing de laatste was op en nam zelf een bad. Nu is het half negen en moet ik alleen nog ff stoffen en vegen en daarna ga ik denk ik maar verven. En de geverfde koelkast vernissen. Nou het is kwart voor tien en ik ga de vernis maar eens opzoeken voor project koelkast, lakken is niet zo mijn specialiteit.. so wish me luck ? Nou dat lakke was snel klaar lol de twee blikken lak die ik heb staan in Boys huis. Hier dus geen vernis. Nou dan toch maar gelijk in het diepe. In de keuken heb ik de afgelopen week alle spijkers schroeven etc (die hier al zaten vanaf de vorige bewoners) uit de muur gehaald en alle gaten gevuld. Maar mijn muren waren licht grijs en vulmiddel is wit. Dus ik had daarna een luipaard keuken (ja zoveel waren het er). Nu dus getracht verf te mengen in dezelfde kleur als we in april hadden gebruikt. Toen waren ze de keuken aan het verven en ik kwam hier en ze waren al klaar maar hadden dus al die schroeven etc laten zitten. Dus nu moest ik op de gok ongeveer dezelfde kleur maken met totaal andere verf als we toen hadden. Dat is aardig gelukt en ik ben aan het verven geslagen. Ik kan dat alleen niet zo heel lang dus dat moet in gedeeltes. Maar het stuk dat nu al gedaan wordt mooi en daar ben ik gepast trots op. Zelfs mijn subacrominaal pijnsyndroom en mijn reuma houden me niet af van wat ik wil bereiken. Het gaat allemaal wat minder snel en op een andere manier. Doordat ik veel kracht moet missen en voortdurend pijn heb. Daarnaast kan ik hierdoor ook niet boven mijn hoofd werken en mijn armen en schouders beperkt bewegen. Maar ik kom er ook en kan t ook alleen dat blijkt maar weer. Nu is het één uur en ik moet echt een poosje stoppen. Dus een bad genomen en mezelf “ontverft”. Daarna de was gaan afhalen en toen kwamen de kids thuis en sja…. Die willen ook verven natuurlijk. Nou vooruit dan maar .. Heel duidelijk verteld wat ze wel en niet mochten verven. Hopelijk gaat dat  ook een beetje netjes. Gelukkig is het zo goed als dezelfde kleur. Shit Omar was in de woonkamer aan het verven. Dat was niet de bedoeling en is een andere kleur grrr. Snel met een natte lap zoveel mogelijk de verf verwijderd hopelijk ziet dat er nog een beetje uit straks.  Je moet ogen en oren tegelijk hebben hier lol. Ik vouw ondertussen de was van de lijn op en probeer mijn armen ff wat rust te geven. Nu shaken mijn onderarmen en handen gewoon. Nou we hebben nog een stuk door geverfd. Daarna de jongens schoongepoetst sjee lichtgrijze verf op bruine huid is goed afstekend. Toen gingen de boys naar de moskee voor het vrijdag gebed. Ik maakte de vloer verf vrij wat na de verfpogingen van de jongens geen overbodige luxe was. Daarna waste ik de schooluniformen en nog wat kleding weg en hing dat aan de lijn. Daarna kwamen Ebrima en Omar een spelletje doen. Hamidoe kwam ook en even later had ik een heel delegatie hier. Waaronder een mama met een anderhalf jarig jochie met een brandwond ter grootte van mijn hand op zijn beentje. Zoals gewoonlijk helaas niet vers maar al een week oud en helemaal dicht gesmeerd met charcoal. Ik haat dat zo he.. dat is nu lekker ingedroogd en moet ik er dan met een pincet weer uit gaan peuteren. Almamy stuurde de hele kinderschare weg en Almamy Omar en Hamidoe hielpen moeders om de kleine vast te houden. Hij gilde door merg en been zo sneu. Maar in 10 minuten was de wond schoon en bloedde mooi rood uit. En toen ik het ontsmet had en de gebruikelijke brandwond behandeling toegepast had, lachte hij stralend en wilde bij mij op schoot. Zo’n fijn moment en we hebben even heerlijk geknuffeld. Met een wit verbonden onderbeentje vertrok hij samen met mama. Zondag komen ze weer terug voor verdere behandeling. Daarna was Hamidoe aan de beurt met een afgebroken splinter diep in zijn voet gedrongen. Nou die schreeuwde minstens zo hard. Tis maar goed dat mijn buurmannen weten wat ik doe lol , anders kregen ze vast rare ideeën over me. Daarna de steenpuist van Omar en de “bowls” van Almamy en toen ben ik mezelf gaan badderen. De lunch kwam die was door Hamidoe en Omar opgehaald. Almamy ging daarna mais planten. Even later een hoop kabaal dus ik kijk en schrok me naar. Pfoe het moet niet gekker worden. Gambiaanse opvliegendheid. ... Zojuist werd " mijn" oudste bedreigt met een mes door een oudere dame. Nota bene in mijn eigen compound voor iets wat hij 100 % zeker niet gedaan had. Ze beweerde dat hij uit haar tuin cassave had gestolen, terwijl we zelf een halve tuin vol hebben staan. En bovendien was hij de hele middag in de compound hier. En dan baal je als je de taal (wolof) niet goed genoeg spreekt om die spraak waterval te snappen. Dank je wel buurman Assan voor de hulp met haar te woord staan. Normaal zijn ze hier nogal vriendelijk. Maar inderdaad opvliegend, maar dat zijn doorgaans "gevechten met woorden" en evt een enkele keer met de vuisten. (Mannen) Maar met een mes dreigen naar een kind van 9 en dan ook nog door een vrouw .... Ik schrok er toch wel ff van. Sja zo er altijd wel wat. Daarna maakte ik met de jongens huiswerk en ik naaide ondertussen nog twee embrasses. Ik hing mijn nieuwe slaapkamer gordijnen op dit keer met embrasses dus. Staat gelijk een stuk gezelliger.   De jongens speelde nog ff buiten en om zeven uur stuurde ik Ebrima naar huis omdat hij nog steeds moest lunchen. De jongens namen een bad en we aten met elkaar avondeten en daarna een zakje ijs. Ik naaide een gordijntje voor de vakkenkast in de keuken. Het was inmiddels donker dus we sloten alle ramen en gordijnen en toen de jongens naar bed gingen piepte Laylaa uit en hoppa de gate uit. Sja ik hoef daar in het donker niet achteraan te gaan rennen. Dus nu maar afwachten wanneer ze weerom komt (waarschijnlijk wel zwanger dan zucht). En ik ga er echt geen uren op zitten wachten. Want de kans is ook groot dat ze naar Whitehouse gaat. Ik ga dus nu maar ff bloggen en daarna neem ik een bad en ga ik ook plat. Ik ben best moe na al die klussen van de afgelopen week en morgen moet er weer geverfd worden. Ik verheug me erop het “af te zien” maar de pijn in mijn armen / handen is fiks momenteel. Dus misschien sla ik morgen wel een dagje over met verven. Ik moet morgenochtend ook even naar Turntable om spulletjes op te pikken die Jolanda en Michel mee hebben gebracht voor me. Maar ik ga nu lekker badderen en dan nog eens ff Laylaa roepen. Maar als ze niet komt dan zie ik morgen weer wel. Dan ga ik lekker met Netflix mijn bedje in. De laptop is nu vol geladen lol. Tot volgende keer maar weer.