Donderdag 24 oktober 2019

Donderdag 24 oktober 2019               Vanmorgen opgestaan , en direct alles open gegooid en gaan stoffen en vegen. Vervolgens buiten harken en daarna de was doen en ophangen. Dan de jongens roepen en de school en ontbijtboel klaar maken. We waren net klaar met eten toen Boy kwam om iets van gereedschap te lenen. Ik hoorde een hoop herrie en keek wat ie aan het doen was. Hij was de deur van het leslokaal aan het overzetten naar de badkamer. Fijn dan is er eindelijk een deur daar, jammer alleen dat hij voor geen meter past. Daar moet een blokschaaf aan te pas komen vrees ik en die bezit ik niet. Dus nu ene deur die niet dicht kan maar tis beter als niets zullen we maar zeggen. Boy had Laylaa meegebracht want na de inbraken ’s nachts vind ik het fijner als ze weer hier is om de boel te bewaken. Laylaa denkt daar anders over en probeert voortdurend uit te piepen en rent dan rechtstreeks terug naar Whitehouse. En iedereen laat hier altijd de gate openstaan dus das ook wel een uitdaging om dat te voorkomen.  Dus aan de lange ketting vanmorgen. Heel zielig maar t kan niet anders. Als iedereen naar t werk is en de boys naar school kan ze weer los dan let ik zelf wel op. Nou een uurtje later was mijn huis schoon en iedereen weg en ik was alleen in de compound. Toen Laylaa los was liep ze zo naar binnen en ging in de schaduw in de hal liggen slapen. Na een poosje merkte ik op dat ze niet lekker was en jawel mevrouw is loops. Extra reden om heel goed op te letten dat ze niet uit piept dus. Ik weet natuurlijk nu alleen niet hoe lang ze al loops is en of ze bij Whitehouse al niet een ”leuke reu” heeft mogen ontmoeten. Hmmm mocht ze zwanger zijn dan hebben we rond kerstmis puppies dus. Maar ff afwachten en hopen dat ze niet zwanger is. Dan kan ik haar na de loopsheid gelijk laten helpen ? En anders na de bevalling dan maar… Ik barst van de energie vandaag geen idee waar t vandaan komt, maar ik geef er wel aan toen. Dus waste ik alle gordijnen vandaag op de hand en naaide hier en daar een los naadje weer vast. Ik verfde de gekleurde gordijnroedes allemaal zwart en zeemde de ramen aan de binnenzijde allemaal in de leuken en woonkamer. De hele compound hing vol wasgoed vier lijnen vol haha allemaal van die gekke touba. Dit tikt sneller dan de daadwerkelijke klussen en wassen gingen, want daar ben ik wel zoet mee geweest tot in de middag. Dus ik was nog druk aan de was toen Sheriffo en Ousman J. om half drie binnen stapten. Ze kwamen voor study maar waren ruim anderhalf uur te vroeg. Ik stuurde hen naar huis om eerst lunch te gaan eten en dan terug te komen. Zodat ik  mijn werk af kon maken. Ik waste de laatste twee gordijnen van de achterdeur en de kamer van de boys. En verfde ook daar de gordijnroedes voor .Inmiddels hingen de gordijnen in de woonkamer alweer netjes op hun plekje. Daarna waste ik mijn Gambiaanse wandkleed en haakte die om met haakkatoen omdat het ging rafelen. Die is nu weer een stuk witter dan hij was met al dat stof hier. Ook de gordijnen zijn weer fris en je kunt er weer enigszins doorheen kijken nu al het stof eruit is. En de zwarte roedes staan zoveel mooier dan de kleurtjes die ze eerst hadden. Ik ben best trots op mezelf de laatste dagen heb ik enorm veel gedaan. Ebrima kwam voor verzorging van de wond onder zijn voet. Ousman B kwam twee studyboeken ophalen, omdat hij ze nodig had voor zijn huiswerk. Daarna kwam Ousman J weer terug samen met Ebrima en ze gingen een spelletje zitten doen. Ik naaide ondertussen nog twee embrasses voor de gordijnen van de jongens en de achterdeur zodat ik die ook op kan nemen straks. Ik vouwde de rest van de was weg en legde die in de kast. Daarna kwam Sheriffo maar zonder de lunch die hij zou meebrengen. Dus die ging wer terug om de lunch te halen. Op datzelfde moment kwamen Almamy en Omar thuis uit school, dus Omar ging direct mee met Sheriffo. Almamy ging maiskolven roosteren op de charcoalbrander en ik gaf Ousman J study en liet hem behoorlijk doorwerken. Hij was alleen dus kreeg 1 op 1 aandacht en vond dat ie te hard moest werken haha.  Maar hij deed het wel goed en aangezen Landing niet kwam opdagen en Sheriffo de lunch door Omar liet afgeven en ook wegbleef. Had hij alleen study. Na de study aten we een maiskolf van onze mastercooker en dat ging tegeklijk met de lunch. Daarna deed ik huiswerk met de jongens en vervolgens speelden ze een poosje buiten. Ineens ging het flink waaien. Ik haalde de laatste was af en ruimde buiten op. Zag de lucht en riep de jongens naar binnen. Geen minuut te vroeg want we konden nog net emmers buiten zetten toen de bui losbarstte. Het was ook gelijk helemaal donker. De jongens namen lekker buiten een regendouche. Ik vermoed één van de laatsten van dit regenseizoen. Ik sloot de ramen en hing de laatste schone gordijnen op. Toen de boys schoon en droog waren hebben we met elkaar een zakje ijs gegeten terwijl we ene educatief spel speelden. Daarna wasten we af en de jongens gingen tandenpoetsen enzo. Vervolgens vertrokken ze naar bed. IK ruimde op en nam een bad en besloot met de laptop naar bed te gaan om nog ff een serie op netflix te kijken. Maar de batterij was leeg , dus dat duurde niet lang. Daarna ben ik eigenlijk al snel in slaap gevallen denk ik.