Donderdag 17 oktober 2019

Blog van Donderdag 17 oktober 2019 Twee uur, ik wordt wakker met het idee dat het a ochtend is. Nee dus , maar er is nu wel stroom. Ik zie dat mijn gsm, nog steeds maar 17 % heeft dus die is nog maar net aan het laden, dus de stroom is ook nog maar net terug. Ik probeer nog maar even te slapen want het is nog wel heel erg vroeg. Vier uur in de ochtend en ik ben alweer een poos klaar wakker. Dit suffe “we nemen gewoon overdag steeds de stroom weg” beleid van Nawec verandert me langzamerhand in een persoon die haar dag- en nacht schema aan het om switchen is. De laatste drie dagen zit ik al zonder stroom vanaf 9 uur in de ochtend tot laat in te avond, soms zelfs in de nacht. Soms geven ze even stroom terug variërend van tussen de 4 minuten tot ongeveer 1 á 1,5 uur. Duidelijk niet lang genoeg om je telefoon, laptop of zelfs powerbank op te kunnen laden. Dus wat doe je als je zonder licht in het donker? Immers Gambia is om 19 uur pikkedonker. En als de kinderen rond half negen negen uur in bed liggen, sja dan zit ik hier maar te zitten in de klamme hitte (het blijft tot ver in de nacht ruim boven de 27 graden nu) met mijn noodlampje, zonder dat je fatsoenlijk iets kunt doen. En na mijn recente malaria durf het niet aan om ’s avonds buiten te zitten door de vele muskieten in de regentijd. Dus draait het vaak uit op ook al rond negen naar bed gaan. Gelukkig val ik dan ook wel in slaap, dat lukt me inmiddels prima ook zonder fan naast het bed. Maar vroeg gaan slapen betekend ook weer wakker worden ergens rond 2 á 3 uur ’s nachts en meestal kan ik dan niet meer in slaap komen. Soms dwing ik me om in bed te blijven, soms is het gewoon echt te warm, of soms zoals vandaag heb ik een zeer vervelende mug onder mijn klamboe en vlucht ik maar. Dus dan ik gewoon stap uit bed, neem een douche en blijf op. Doe wat wasgoed of een afwas die er nog staat, werk wat aan schoolwerk post iets op Facebook of een blog op mijn travelsite. Ik ben blij dat ik nog steeds prima kan functioneren tijdens de dagelijkse uren. Maar ik weet ook dat als dit te lang duurt dat ik tekort aan slaap ga krijgen. Hoe dan ook .. , zoals mijn moeder zou zeggen: Ik ben aan het veranderen in een Nacht Uil dankzij de Nawec. Een email naar een verzekeringsmaatschappij gestuurd duurde uren voor die weg was vanwege de geweldig verbinding. Nog even met Wendy gechat en toen was het tijd om de boys te wekken en mijn dag op te starten. Inmiddels hebben we met elkaar ontbeten en zijn de jongens flessen water voor de vriezer aan het vullen. Is mijn laptop ineens van internet af vraag me niet waarom, ik hoop dat ie t straks weer wel doet. De verbinding is er maar de laptop zegt van niet. Ik maak even een fles tiara juice voor de boys en laat ze hun brood en juice en huiswerk in de tassen doen. De zon schijnt alweer lekker. En het is pas half acht. Inmiddels is het kwart over acht en ik ga nog maar wat ramen zemen aan de kant waar de zon niet opstaat. Sja dat moet hier dus echt in delen anders heb je alleen maar strepen lol. Inmiddels is het al bijna één uur ’s middags en ik kan jullie vertellen dat ik na het ramen zemen (o wat zijn ze opgeknapt) nog de rest van de dagelijkse schoonmaak heb gedaan. En vervolgens helemaal niks meer. Ik heb heerlijk zitten teuten vanmorgen. At een crackertje, luisterde muziek, chatte een beetje, was of facebook en op jacht naar een kitten die steeds in mijn huis komt. Weet inmiddels dat Ousman deze week niet voor study komt. Ik geniet heerlijk van mijn rust maar zou zo graag mijn zwembad neer zetten. Gewoon lekker erin duiken en een klein beetje zonnen nu ik de rust en de privacy heb in mijn compound. Maar ja zonder stromend water vul je ook geen zwembad helaas. Dus nik spoel me nu en dan maar af met een emmertje water ter verkoeling ook wel fijn. Vanmorgen heb ik trouwens de gehele morgen stroom gehad. Dus Nawec heeft vast mijn post op facebook gelezen lol. Ik werd ook verrast door een vriendschapsaanvraag van mezelf op facebook. Maar die kwam van een profiel dat niet van mezelf is. Dus maar even gemeld bij facebook en tis nu voorlopig op non actief gesteld. Ik heb net met smaak de allerlaatste appel van het fruitpakket opgegeten en hij was heerlijk. De crackertjes waren niet meer vacuüm en dus slof. Dat is minder lekker maar ach ‘t vult de maag dus gewoon dooreten. Ik zit te dubben of ik mijn haar zal verven, maar het uitspoelen is altijd zo’n gedoe met die emmertjes. Eigenlijk wil ik de verf ook een beetje laten uitgroeien maar iedere keer als ik in de spiegel kijk schrik ik me rot. En dat is ook niet leuk. Nou ik heb de knoop doorgehakt en gekozen voor de tussenoplossing. Niet de helblonde kleur die de rest van mijn haar heeft maar een lichtblonde mousse die ik nog had liggen. En dan echt alleen op de uitgroei die nu hier in het zonnetje ineens drastisch grijs wordt hier en daar. Iets waar ik in Holland totaal nog geen last van had. De mouse is in mijn uitgroei gemasseerd nu een half uurtje wachten en dan het drama van uitspoelen. Experiment dus ik ben benieuwd. Gisteren trouwens iets nieuws gedaan. Ik draag wel eens een Gambiaanse jurk natuurlijk en ja, ik heb wrappers die ik meestal alleen als omslagdoek in huis of op ’t stand over mijn badpak draag. Maar nu had ik hem traditioneel dus als lange rok met een T-shirt erop. Eigenlijk de doorsnee dagelijkse look voor de meeste Gambiaanse vrouwen. Ik heb er ook een top bij en een hairtie maar dat vind ik dan weer te. De top draag ik weleens op een legging en sja als ik de rok draag zal ik ook de hairtie kunnen dragen … wie weet komt dat nog. Eerst de reacties maar eens afwachten of t me überhaupt we staat in de ogen van anderen. Wat dat betreft ben ik echt een onzeker trutje hoor. Nou we zijn een uurtje verder en mijn haar is uitgespoeld en aan het drogen. Zo op het aanzicht is het wel wat blonder geworden op de uitgroei maar je ziet nog heel goed verschil. Maar dat is ook niet erg als dat schrikeffect van witblond / zwartgrijs maar weg. Hopelijk is dat nu straks een beetje vervaagd dus en sja vanachter is het nog steeds flink zwart lol. Maar daar vallen de lange blonde lokken nog overheen en ach dat boeit me gek genoeg niet zo. Laat dat maar lekker uitgroeien beetje bij beetje, dat zie ik zelf toch niet. De Gambianen vinden het trouwens geweldig die uitgroei, twee kleuren haar voor nik, wat wil je nog meer. Ik kreeg net totaal onverwachts twee complimentjes op zijn Gambiaans, uit een hoek waar ik die niet vandaan had verwacht: “By the way your look in Gambian style yesterday was really stunning, you should wear that more often”. Waarop ik vroeg of het me niet enorm dik maakte. De reactie was: “Yeah your body is fat but its good attractive fat, and your face is still so young “ Hmm ik kan er nog steeds mee door blijkbaar haha. Het is tegen vieren dus de boys zullen zo wel uit school komen. De lunch en en kids kwamen tegelijk. Landing bracht de lunch en tegelijk zijn huiswerk schrift. Ik keek het na en het deed me zoveel plezier. Oké we werken met hem nu in grade 3 en grade 4 boeken terwijl hij al in grade 6 zit. Maar hij had ook echt een fikse achterstand. Aan het begin van het studyjaar had ik er weinig hoop in, maar na een stevig gesprek en twee keer fikse huilbuien is hij serieus gaan werken. Hij is de enige die ik iedere keer een cijfer geeft, die stimulans heeft hij nodig. Zo mooi om te zien dat hij een maand terug onvoldoendes of magere zesjes had op grade 2 nivo en nu achten scoort op grade 4 nivo vandaag. Ook voor hemzelf een enorme boost om er tegenaan te blijven gaan. En voor mij een stimulans om door te gaan, zo zie je dat het nut heeft wat je doet. Inmiddels zitten we aan het diner en er is zowaar nog steeds stroom het is ook nog niet weggeweest vandaag. Chapeau Nawec goed gedaan (al is net nog geen bedtijd dus laat ik niet te hard roepen. Al het huiswerk is ook al gedaan. Dus als we licht blijven houden straks na de afwas nog even een spelletje rummikub of memory met de boys (ook gelijk weer leermomentjes). Ik begin nu wel echt moe te worden. Maar ja ben ook al zo lang wakker. Hoe lang hebben de jongens net voor me uitgerekend. Zo maken we door de hele dag heen leermomentjes en daar genieten we echt van. De jongens zingen nu uit hun hoofd dit liedje in het Nederlands : “Lees je bijbel bid elke dag, bid elke dag etc ..”. Wel grappig ze zijn Moslims maar zingen Christelijke liedjes in het Nederlands ?. De jongens gaan nu ff badderen en ik afwassen. En dan wordt t memory hebben ze zojuist beslist. Kan mooi nog een spelletje voor het slapen gaan. Zelf maak ik het ook niet te laat vanavond maar wil ook niet te vroeg zodat ik weer een beetje in een normaal slaapritme kom (hoop ik dan) nou inmiddels eerst nog een beenwond behandeld die binnen kwam vallen. Daarna de wondjes die Omar nog van zijn fietservaring heeft. Die had ik vanmorgen al behandeld en gedesinfecteerd. Maar hij had net voor het bad alles er weer afgetrokken. Dus ik mocht nog een keer. U het regenseizoen ten einde loopt krijg ik wat minder wonden voor mijn neus gelukkig. Maar zo twee keer daags komt er toch wel iemand die ik dan ff tussendoor help. Na de wondzorg deden we tien spelletjes memorie met steeds alles in het engels benoemen en tellen etc. Nu ga ik ze zo in bed doen opruimen en nogmaals een bad nemen. En dan denk ik met een boek naar bed.