Woensdag 16 oktober 2019

Woensdag 16 oktober 2019                Vannacht heb ik redelijk goed geslapen. Ik was om vijf uur  alweer klaar wakker en ben een kwartiertje daarna dan ook maar opgestaan. Na eerst om drie uur  al wakker geworden te zijn. Ik nam en bad en deed de was alvast. Daarna heb ik de jongens gewekt en we hebben ontbeten, we waren vroeg klaar dus dat ging vlotjes. De jongens haalden nog even senfur voor in de vriezer we kunnen weer een paar dagen vooruit. Voor ze naar school gingen had ik de afwas ook al  gedaan. Dus toen ze weg waren hing ik de was gelijk maar buiten en nam een afspoelbad. Daarna schoongemaakt en een nieuwe wrapper omgezoomd op de hand. Een poosje zitten werken en daarna een gezellig telefoongesprekje met Gillyon gehad.  Volgens mij kunnen wij wel uren kletsen over van alles en nog wat lol. Afgebeld en afgesproken dat ze vanmiddag even aan komt wippen hier. Daarna de was afgehaald en de andere uniformblouse van Omar gerepareerd. De was ligt gevouwen in de kasten en ik ben maar ramen gaan zemen. Het heeft hier totaal geen nut, zeker nu in de regentijd niet. De Gambianen lachen me altijd uit… “Ramen zemen… waarvoor in vredesnaam?” Maar ik kan er niet zo goed tegen dat ze zo vies zijn steeds. Dus heb ik vandaag de ramen op de veranda gezeemd. Waar ik ook niet goed tegen kan is dat mijn keukenraam niet open kan (1 van de 4). Een derde deelruit daarvan is gebroken toen ik in Holland was en vorige week met de enorme wind klapte de rest eruit. Nu heb ik dus 2/3 glas erin en 1/3 niets meer. Goed voor de ventilatie zullen we maar zeggen ?. Daarna de magnetron maar eens goed uitgesopt sja een mens moet wat doen. Al valt dat niet mee met deze temperaturen, zonder ventilatie. Maar net als maandag en dinsdag nam Nawec de stroom weer om kwart over negen vanmorgen weg grrrrr. Hopelijk blijft dit niet het hele seizoen zo, want in Brusubi had ik er weleens last van, maar dit is wel heel erg, gewoon hele dagen tot zelfs in de nacht geen current. Ook heb ik nog een massamoord gepleegd door met mijn favoriet spuitbus, een drukke mini mieren verkeersader tussen de badkamer en mijn slaapkamermuur lam te leggen. Na het spuiten lag het verkeer direct stil. Ik volgde de ader tot hun “nieuwste plekje” achter mijn kast. En trof daar een chaotische bende “ontsnappers” aan. Ook die “doen” het nu dus niet meer. Nog maar een spoelbad genomen, want ik zweet teveel als de fan steeds uit is. En de kleren gewassen die ik aan had en aan de lijn gehangen. Inmiddels is het half drie en is er nog steeds geen stroom. Ik ga zo de rest van de was maar eens afhalen en vouwen. En dan een belletje.. Gillyon is op komst. Ik ben nog in wrapper dus schiet snel een BH en shirt aan en maak de wrapper als lange rok. Ik vlieg naar de weg om haar op te vangen maar vergeet mijn GSM mee te nemen. IK sta daar een poosje en wordt tig keer aangesproken vooral door de bouwvakkers aan de overkant?. Dan stopt Dodou met zijn auto en vraagt waar ik heen moet? Nee ik wacht op iemand we kletsen even en hij gaat zijn passagier wegbrengen. Ik ren terug naar huis voor mijn GSM. En weer terug naar de weg ik bel Gillyon, ze zijn te ver gereden en wandelen nu terug. Ze zegt dat ze bij politiebureau rechtdoor is gegaan, hmmzz dan zit ze in Ghanatown ipv Brufut. Ik vraag haar terug te lopen (ze is inmiddels uit de taxi gestapt). Mariama belt of Sarjo hier is. Ze is al anderhalf uur ruim uit school maar nog steeds niet thuis. Nee die heb ik niet gezien, maar als ik haar zie stuur ik haar direct naar huis. Dodou komt weer langs rijden, nu zonder passagier. Ik vraag of hij even naar het politiebureau wilt rijden om Gillyon op te pikken. Maar terwijl we nog staan te praten hoor ik haar roepen. Ze komt vanaf de grote markt wandelen, ze zat dus wel degelijk in Brufut maar te ver haha. We zeggen Dodou gedag en ik begroet haar en een vriend van haar die met haar mee is gekomen. We wandelen naar huis waar nog steeds geen stroom is. We kletsen een poosje en drinken wat water. Boy komt ook even gedag zeggen en ik krijg de spulletjes die Gillyon meebracht uit Nederland voor ons. Het is gezellig en de tijd vliegt. Ondertussen is Sarjo nog steeds niet boven water niet hier en niet bij haar moeder. Dan neemt Gillyon weer afscheid ze komt van de week nog een keertje terug om lekker bij te kletsen. Maar ze moet nu Surinaams gaan koken voor vrienden. Boy gaat ook gelijk weg en wijst hen hoe ze naar de hoofdweg kunnen lopen. Ik ruim even op en dan komen de kids uit school. Tegen de tijd dat we gaan eten is er nog steeds geen stroom. Boy belde dat Sarjo thuis opgedoken is, maar verteld niet waar ze geweest is na schooltijd. Maar ze is iig terecht. We maken eerst huiswerk nu er nog een beetje licht is. Daarna eten we (inmiddels is het donker en nee nog steeds geen stroom). Ousman komt weer niet opdagen voor study. Ik had maandag afgebeld omdat ik beroerd was maar gisteren en vandaag bericht dat er gewoon study was maar niks terug gehoord. Dus daar zal ik morgen even achteraan bellen. Maar zonder licht is het zowiezo al niet gemakkelijk om study te geven, dus nu misschien maar beter ook zo. De kids nemen een bad bij lamplichtje en besluiten dan maar weer bijtijds naar bed te gaan. Ik neem ook een bad en duik daarna ook al heel vroeg in bed. Er is nog steeds geen stroom als ik rond twaalf uur naar het toilet moet. Maar alles ligt aan de lader dus als er stroom is kan alles weer opladen.

Marjon

Wederom mooi verhaal 😍