Vrijdag 11 oktober 2019

Blog Vrijdag 11 oktober      Vanmorgen opgestaan om half even en direct mijn bed afgehaald matras gebezemd en gekeerd en daarna een afspoelbad genomen. Daarna de boel overal open gegooid en de keuken opgeruimd. Daarna buiten de veranda geveegd en geboend en de tuin rondom het huis geharkt . De jongens wakker gemaakt en ontbijt en school food klaar gemaakt voor hen. Zelf ook een stukje brood gegeten lekker met gestampte muisjes van de Ruyter hmm zo lekker als je dat niet vaak hebt. Daarna de afwas gedaan terwijl de jongens mijn aangeharkte hoopje vuil op de stortplaats brachten. Toen aan de was en ik had me een berg. Om kwart voor negen hing alles aan het rek cq aan de lijn. Vervolgens ben ik het hele huis gaan stoffen, vegen en dweilen. Nu is het negen uur en heb ik alles aan kant. Ben nu ook echt totaal door gezweten, het is dan ook al 29 graden hier. Ik moet badderen, maar ik weet dat ik even moet wachten anders zweet ik nog net zo hard na het bad. Eerst mijn lichaam even tot rust laten komen en een beetje afkoelen. Dus ik ga eerst even relaxen voor de fan terwijl ik de blogs tik en foto’s uitzoek. Daarna ga ik wel een bad nemen en aankleden. Met een beetje geluk is de was dan ook alweer droog en kan ik zo mijn bed weer schoon opdekken en de rest in de kast vouwen. Het is nu half elf en ik ben al druk aan het vouwen inderdaad. Boy belde net dat Mariama ook al de heel nacht aan het overgeven en dergelijke is geweest. Ze krijgen daar dus wel allemaal beurt. Als ik straks mijn boeltje hier klaar heb ga ik dus maar die kant op. Er zal vast wel een berg was en genoeg ander werk  liggen voor me om te doen daar. En straks heb ik natuurlijk study at Whitehouse ook met de kleintjes. En vanmiddag na de Friday prayers komt Ousman ook voor study en ik hoop dat Landing ook komt. Nou de planning was dat ik al voor de school uit kwam naar Whitehouse zal gaan, maar zoals zo vaak liep het weer anders. Verder heb ik wat blogs over de hele week geschreven en ook op facebook geplaatst. Ik kreeg vanmorgen nog een grote wond voor mijn neus (moest nodig zeggen dat t nu wel weer mee viel daarmee). Dus die heb ik verzorgd. Daardoor verliep mijn planning wat trager dan de bedoeling was. Daarna appte Sabiene nog en toen ben ik echt gaan douchen maar het was inmiddels al ver na twaalf uur. Net voor ik eronder wilde stappen stapten er drie kids voor study binnen. Ze hadden zich vergist in de dag dus na even kletsen (ik snel in wrapper gerold haha) vertrokken ze weer Nu was ik inmiddels zo laat dat ik besloot dan de kids maar mee te nemen naar Whitehouse. Ik waste dus mijn kleren nog ff die ik vanmorgen aanhad en liet het sopje staan voor de uniformen straks, Ik nam een bad en hing mijn keren aan het rek en haalde de laatste stukjes wasgoed af. Op dat moment stapten de kids uit de andere school binnen wel 10 man sterk. Ik heb gezegd dat alleen “mijn eigen kids” mochten blijven en dat de rest naar huis moest gaan. Dus Almamy Omar en Sarjo gingen snel hun uniformen wassen zodat ik die ook nog op kon hangen. Toen stapten er weer drie jongens binnen met de nodige wondjes. Dus ( ik was gelukkig net weer aangekleed) eerst weer een rondje medische zorg verleend. Daarna wilden ze niet echt vertrekken. Dat zie ik wel vaker ik heb geen luxe huis maar wel veel zaken die de meeste gezinnen hier niet hebben en sja dat trekt toch. Maar nu vier keer aansporen en uitleggen dat ik weg moest vertrokken ze dan uiteindelijk toch .Inmiddels had ik ook ontdekt dat Dawda nog steeds hier was. Die wilde niet naar huis lopen maar mee rijden. Zucht ik dacht toch dat ik duidelijk was geweest. Ik had nog een half uur voor de taxi zou komen dus begon tas te pakken en dergelijke. Toen ineens een fiks getoeter. Saikou was er al. Sja nu moest hij even wachten want ik moest de ramen etc nog sluiten. Eenmaal onderweg kwam ik erachter dat ik verschillende dingen vergeten was in de haast. Zoals de schriftjes voor de study bijv. Gelukkig had ik wel de boeken en potloden etc bij me. En ook mijn naaietui en wat verstelwerk zaten zowaar netjes in min  tas. Maar de lunchbowl stond ook nog op tafel in mijn huis. Ach ja kan gebeuren. Eenmaal op Whitehouse trof ik een soezerige Boy aan op een matras buiten in de zon. En een slapende maar duidelijk zwaar zieke Mariama op bed in de slaapkamer. De jongens namen snel een bad en kleden zich om for Prayers en vertrokken naar de moskee. Sarjo ging naar het grote huis waar kleine Amber ook was. Ik ruimde even op want het was een flinke bende overal in het nieuwe huis. Ik zag inderdaad een enorme berg wasgoed en besloot direct om dat vanavond mee te neme  naar mijn huis en het daar te doen. Ook Mariama had vanmorgen in het ziekenhuis een enorme bult medicatie gekregen en ook een injectie. Om drie uur en om negen uur moet ze er nog een komen ophalen. Toen ik enigszins had opgeruimd ben ik buiten in de schaduw gaan zitten naast Boys matras. Hij lag inmiddels ook te slapen met Amber naast hem. En ik  heb daar mijn verstelwerk zitten doen. Toen dat net klaar was kwamen de studykids en ook Ousman arriveerde. Stoeltjes en tafels buiten neer gezet onder de mangoboom en daar ieder op zijn niveau aan het werk gezet. Er werd vrij serieus gewerkt. Tussendoor aten we vrij laat de lunch en Ousman at gezellig mee. Daarna waren Almamy en Omar klaar met study. Ousman had zijn fietszadel lager gezet zodat Omar er rondjes op kon rijden. Ik hield mijn hart vast want stoppen kon hij alleen door zichzelf opzij te laten vallen. En toen was ineens Omar verdwenen met fiets en al. Ik baalde daar een beetje van, want Omar is de ultieme brokkenpiloot. Maar Ousman zei “is niet erg die komt wel weer terug”. Toen De study was afgelopen om half zes wilde Ousman naar huis maar Omar was er nog niet. Ze gingen hem zoeken en wat bleek. Hij was in een modderplas gevallen. Sja die staan nu overal op de zandwegen. Maar de fiets viel boven op hem en hij kon niet meer overeind komen onder de fiets vandaan. Maar goed Ousman en Almamy vonden hem en brachten hem naar huis. De fiets was verder niet beschadigd maar Omar wel. Die had een paar flinke japen onder zijn knie. En de knie was ook deels ontvelt. Dus daar kwam de medische tas weer tevoorschijn en ik deed de wondzorg weer. Toen kwam Dembo ook nog (die van de week onder de deels ingestorte muur terecht was gekomen). Ook zijn been en hoofd maakte ik weer schoon en verbond weer opnieuw.  Nou toen dat achter de rug was e alle stoeltjes en tafels weer binnen stonden, speelden alle kids en maakte ik nog wat nakijkwerk af. Al snel werd het echter te donker en heb ik t weggelegd. Matriama lijkt alleen maar zieker te worden. Ik besloot daarom om niet alleen de jongens mee te nemen, maar Ook Sarjo en Salimatou (Mariamas nichtje) die in verband met een begrafenis in Dakar bij Boy en Mariama slaapt. Dan kunnen ze in Whitehouse misschien slapen vannacht. We belden Saikou die eerst nog even met Boy en Mariama om de laatste injectie ging. Mariama zag het niet meer zitten om te gaan lopen. Ondertussen verzamelde wij alle tassen die mee moesten en de stukken wasgoed door het hele huis heen vandaan. De kids verzamelden ook hun spullen we vergaten haast reservekleding voor Salomatou want daar heb ik natuurlijk niks voor thuis. Toen zij terug kwamen laden wij alle spullen in de taxi en namen afscheid. We reden naar huis en daar aangekomen, troffen we Alfred aan en ik vroeg hem of hij aub wat water voor de was wilde tappen in de put. En hij nam alle drie mijn emmers mee en vulde ze netjes en bracht ze tot in de badkamer.  Ik ruimde mijn spullen op en zette de kids aan een spelletje. Maar ik ging de was van Whitehouse doen en Almamy kwam me helpen. Daar zaten we tegenover elkaar aan de was in een roundpan (soort speciekuip). Dat deed me denken aan het vroeger, mijn moeder helpen met wassen in de zinken teil. We werkten in een uur tijd de hele was weg inclusief spoelen, water verversen en op het rek hangen. Alleen de wrappers (de lange omslag rokken) van Mariama en de beddenlakens passen niet meer op het rek dus die mogen in de emmer wachten tot ze morgen buiten kunnen worden opgehangen. Daarna zaten we allemaal nog heel even te kletsen en daarna deed ik de kids allemaal in bed.  Nu is het kwart over elf  en nog steeds 28 graden,  de kids slapen allevier en alles is aan kant en ik heb ook deze blog afgeschreven. Nu ga ik gem plaatsen en dan ook een bad nemen en dan ook lekker mijn vanmorgen vers verschoonde bedje opzoeken.  Slaap lekker allemaal.