Donderdag 10 oktober 2019

Donderdag 10 oktober                 Vandaag doe ik ff rustig aan ik ben echt zo moe. Ook de naweeën van de malaria spelen me nog steeds parten. Nog steeds geregeld diarree, nu en dan overgeven en een voortdurend borrelende buik ... . Vanmorgen ontbeten met broodbeleg uit Holland lekker hoor. Wel gewoon alle huiselijke klussen gedaan maar in ene veel lager tempo dan normaal. Ik ga vandaag ook negens heen blijf lekker thuis. De kids zijn allebei weer naar school en ik heb straks natuurlijk weer gewoon study. Toen ik klaar was met mijn huiselijk werk nam ik op mijn gemakje een bad en waste mijn haren. Ik zat al twee weken zonder conditioner maar nu heb ik dat dus weer heerlijk. Lekker opgefrist at ik een crackertje en ging weer aan mijn werk. Ik heb nu bijna vier van de zes leerboeken doorgewerkt en uitgewerkt. Ik wil gewoon goede duidelijke handboeken met uitgewerkte oplossingen hebben voor het lesgeven. Dus maak ik zelf lerarenboeken voor ieder leerjaar nu. Zodat als ik ziek ben iemand me gemakkelijker kan helpen met overnemen van de groepen. Dus qua quantitative is het eind in zicht. Maar dan zijn er nog verbal reasoning, English, mathematics, science en integrated voor zes jaar te gaan. Het houd me nog wel een poosje van de straat. De medische zorg is nu even iets minder. Niet minder maar ik heb op het moment geen dagelijkse grote wonden meer onder mijn hoede. Alleen de kleinere geïnfecteerde wonden die bij het regenseizoen horen. Alles wat ook maar riekt naar een wondje (zoals de vele muggenbulten waaraan gekrabt wordt) gaat nu heel snel en vaak drastisch ontsteken dus ik verschoon desinfecteer en verbind me rot. Soms wel 6 plekken per persoon. Ik ben dus heel blij met de nieuwe voorraad dressings en dergelijke, want het wordt nu heel veel gebruikt.?. Het water in de badkamer is nu echt bijna op en er zit niet echt regen aan te komen. Dus dat wordt weer even een dingetje vanavond vrees ik. Sja Boy is nu al een week ziek en niet hier geweest en hij vult de watervoorraad normaal aan. Dus we gaan even zien hoe ik dat oplos. Boy belde om 14 u of Sarjo hier was, die komt om 13 u uit school maar ze was nog steeds niet thuis. Nee hier was ze ook niet. Even later begin mijn study. Vanmiddag had ik Ousman , Omar, Ousman Almamy, Sheriffo en Landing voor study. Tussendoor kwam Sarjo uiteindelijk om half vier aanzakken. Ze wilde niet zeggen waar ze was geweest. Dus ik heb Almamy gevraagd haar thuis te brengen. WE aten lunch tussen het lesgeven door. Ik was uiteindelijk vanavond om half zeven klaar. Daarna vroeg ik of de boys water wilden halen in de kleine gallon zodat we iets badwater hadden. En tegelijk de drie grote lege gallons op de compound van Fax wilden neerzetten. Zodat hij ze kan vullen en vanavond met de auto kan komen brengen. Die krengen zijn zo zwaar dat ze voor ons niet te tillen zijn. Toen ze terug kwamen had ik net rijst met goulash gemaakt (zonder vlees). Maar ze kwamen met vijf andere jongens terug die ik niet kende. Die wilden geld want ze hadden met zijn alleen ook de grote gallons weer gevuld mee terug gebracht. Ik weiger dan principieel om geld te geven als ze er zo maar zelf om komen vragen. Ik moet ook op mijn centjes letten en had hen niets gevraagd dus ze bekijken het maar. Nou dat wilden ze dan wel op een andere manier oplossen. Ze hadden (natuurlijk) ook allemaal wondjes. Dus daar ging ik weer in plaats van avond eten had ik bijna een uur wondzorg. Met de gebruikelijke gillen en krijsende kids bij het desinfecteren.. (als je hier een kind bang wilt maken zeg je “spirit” en ze vliegen weg). Uiteindelijk allemaal viezige kids met plaatselijk schoon gewassen delen waar ze gewond waren en keurige witte verbandjes erom. Lol als ik ze morgen terug zie zijn die verbandjes allemaal te vies en smerig om beet te pakken weet ik uit ervaring. Weg waren ze weer na veel “dank je wels”. Almamy en Omar hadden inmiddels gebadderd en hadden de gallons geleegd en ze weer naar de compound van fax gebracht zodat we die ook weer gevuld terug krijgen. Dan is het water probleem is weer voor eventjes opgelost. Fax had de Nawec maar weer eens gebeld. Sja natuurlijk konden ze mijn compound komen aansluiten en ja alles was allang en breed netjes door ons betaald dat klopt. Maar ze hadden helaas al 4 maanden geen nieuwe watermeters voorhanden en dus konden ze me nog niet aansluiten. Typical Gambia grrrrrr. Ik had inmiddels de boel opgeruimd en mijn handen enzo weer goed gewassen en nu konden we eindelijk eten Na het eten deed ik de afwas en de boys hun huiswerk. Daarna kwam Fax de gallons brengen. Boy belde ze waren met Amber naar het ziekenhuis geweest inderdaad malaria de kleine had drie injecties en medicatie gehad. Ook Boy had nog steeds malaria en weer een injectie en nieuwe tabletten gekregen. En ook Mariama voelde zich nu niet echt goed. Hmmzz. De jongens en ik kletsen nog even en zijn daarna allemaal naar bed gegaan. Ik nam natuurlijk eerst nog een bad voor ik in bed dook.