Woensdag 9 oktober 2019

Blog: Woensdag 9 oktober

Vanmorgen opgestaan en eerst gaan vegen stoffen den dweilen. Dat was weer hard nodig. Met al dat stof hier kan je dat wel blijven doen. Daarna buiten de boel opgeruimd en aangeharkt. De jongens wakker gemaakt en laten douchen. Ik maakte ondertussen ontbijt. Omar klaagde nog steeds over zijn borst en buik en hoofd en hij bleek ook flink koorts te hebben. Dus weer medicatie gegeven en de school en zijn ouders laten weten dat hij vandaag thuis blijft. Vervolgens wilde Almamy ook thuis blijven maar die mankeert niets dus kon gewoon naar school. Hij ging al morrend en huilend zucht. Omar hielp me een beetje met opruimen maar ging al snel op de bank liggen. Dus ik ging aan de was want hij had ook in bed geplast dus dat moet gedroogd en verschoond en gewassen worden. Toen al de was aan de lijn hing nam ik een bakkie thee en Omar wilde ook wel. Daarna ben ik nog verder gaan werken aan de quantitative boeken. Omar vroeg of hij ook studywerk mocht doen. Als de medicatie aanslaat knapt hij weer wat op en wil weer iets doen. Maar na anderhalf uur sliep hij weer op de bank. Hij zweette flink dus ik dekte hem toe met een katoenen wrapper. Ik werkte nog een uurtje door en kreeg toen telefoon dat mijn dozen in Westfield waren aangekomen en gehaald konden worden. Ik regelde een auto (pick-up want het was teveel voor een normale taxi) en nam ondertussen een bad. Ik moest ook even iets geld ophalen bij de bank want de driver moest ook betaald worden. Maar hoe ik ook zocht ik kon mijn bankpas niet vinden. Uiteindelijk belde ik Whitehouse of hij daar soms lag. Ik ben er altijd erg zuinig op, maar je weet maar nooit. Wat bleek: Ik heb natuurlijk malaria gehad en toen kon ik zelf geen geld halen en was Boy dat voor me wezen doen. Hij bleek de bankpas nog in het mapje van zijn gsm te hebben. Ik liet Omar zich ook aankleden en dan zet ik hem af bij Whitehouse in de ziekenboeg daar en pik mijn bankpas ook gelijk op. Dodou kwam ons ophalen en we namen ook gelijk Laylaa mee terug. Die was gisteren met Almamy hierheen gekomen, maar ze heeft de hele nacht gejankt. Ze vind het bij Whitehouse duidelijk gezelliger en wilde terug. Dus Omar en Laylaa in de achterbak en op naar Whitehouse. Daar bleek Boy nog flink ziek te zijn en ook kleine Amber was knetter beroerd en had hoge koorts. Die malaria is echt een rot ziekte zeker nu in de regentijd. Dodou en ik reden via de bank naar Westfield en daar troffen we Matarr en enkele jongens. We kletsten even en de dozen werden opgehaald. Er stond water in de bak dus dat moest eerst uit de auto voor de dozen erin konden. Toen uiteindelijk alles in de auto zat waren we door en doornat van het zweet, wat een gesjouw. En we hadden allebei flink honger want lunchtijd was al voorbij. WE reden vlot terug naar Turntable en maakten onderweg enkele stops op zoek naar meatpie. Maar dat bleek overal uitverkocht (sja na lunchtijd he). Uiteindelijk bij Chosan Brusubi werden ze vers gemaakt voor ons. Terwijl we daarop wachten aten we een zakje cashewnuts want we hadden echt honger. Daarna onderweg een meatpie gedeeld. Dodou reed en ik voerde hem hapjes haha. Bij Whitehouse hebben we de dozen uitgeladen. Ik ben nu vaak daar dus ik zoek ze daar we uit. Nu hadden we vele helpende handen dus ging het vlotter. Bobo was nu echt heel erg ziek en ze wilde alleen maar nij mij o schoot. Dus mijn lunch schoot er weer bij in. (stond netjes op me te wachten maar met een zwaar ziek kind op schoot eet niet makkelijk). Ik keek haar na en sja ik kan niet anders zeggen dat ik vermoed dat ze ook malaria heeft. Ze had 41 graden koorts dus die wilde ik eerst omlaag hebben. Sponsbaden en medicatie gegeven en ze koelde iets af naar 39. Ze eet niet maar drinkt gelukkig wel. Boy is ook net een dood vogeltje hangt maar een beetje en eet ook niks. We keken even wat dozen door omdat er eten in zat dat wilde ik eruit hebben. Natuurlijk komen ze dan ook ander zaken tegen die ze leuk vonden. Dus dat werd een uurtje dozen open maken en doorkijken. Alle kids een bellenblaas en een snoepje. En iedereen speelde weer. Ik probeerde Ousman te bereiken dat hij study had op Whitehouse maar die pikte geen telefoon op. De study voor de andere kids is gewoon doorgegaan sja zij wonen allemaal bij Whitehouse dus dat is geen probleem alleen een andere locatie.  Dembo Sarjo was niet zo slim vandaag. Hij was aan het klimmen op ee n vers gebouwde muur. Dat was vragen om problemen en die kreeg hij dan ook. De muur brak en stortte deels in op het moment dat hij er net vanaf was. Maar hij kreeg dus wel alle blokken over hem heen. Gelukkig was ik in de buurt en kon hem direct helpen. Zij onderbeen en enkel liggen flink open en hij heeft ook een hoofdwond. En ik vermoed een flink gekneusde schouder. Maar het had natuurlijk veel erger kunnen zijn. Kinderen in Gambia zucht.. ik heb nog nooit zulke waaghalzen en brokkenpiloten gezien. Ik maakte de wonden schoon en verzorgde en verbond ze. Met de schouder kan hij nog alles doen dus lijkt niet gebroken, maar wel flink pijnlijk dus brede das erom  (die hij na een uur alweer terug kwam brengen omdat “het te lastig was”,sja……). Maar goed , uiteindelijk zat ik om zeven uur pas aan de lunch. Iedereen was al fris en gedoucht en ik stonk nog steeds een uur in de wind. Aangezien er kleding van mezelf in een doos zat besloot ik ook daar een bad te nemen. Toen rook ik in elk geval weer wat frisser. Omar was weer wat opgeknapt al was hij nog steeds erg warm. Ik belde Saikou en nam in de auto gelijk enkele dozen mee terug naar mijn huis. Dus rond half negen waren we met dozen weer thuis. Daar ruimden we eerst de boodschappen op en daarna aten we meatpie. Toen moest er nog huiswerk gedaan worden.We hoorden een hoop lawaai en wat bleek zonder ook  maar iets te zegegn. Nog niet eens gedag gezegd zelfs, vertrok de Senagelese familie, alles wat er in hun huisje was werd in twee auto's geladen en ze verdwenen zonder boe of bah.. Hmm dat is één kamer leeg, nu nog twee te gaan. De eerste "niet betalende onderhuurders" zijn dus nu vertrokken. Dat zal een hoop rust op de compound brengen denk ik. Ik hoop dat ze bij Fax de sleutel inleveren, want ze hebben hem iig niet aan mij gegeven. Even later was het bedtijd voor de kids. Ik voelde me ook niet top en was erg moe dus lag ook al rond tien uur in bed.