Dinsdag 1 oktober 2019

Dinsdag 1 oktober 2019         Vanmorgen om zes uur opgestaan. Gestoft, geveegd en gedoucht. Daarna de veranda schoon gemaakt en de jongens gewekt omdat de laatste hen weer in de compound liep. Na wat jagen werd die gevangen. Ik maakte schooltassen klaar en maakte ontbijt. Ik kreeg een link doorgestuurd over de actie in Holland, dus mijn GSM liep de rest van de tijd live mee. Al woon ik in Gambia ik zie de ellende in Holland ook gebeuren en sta 300 % achter deze actie. We ontbeten ondertussen en Boy kwam aan om water bij te vullen. De gevangen hen op te halen en nog wat zaken. Ondertussen kreeg ik nog wat herstelwerk aan beide uniforms van de boys dus dat was ff snel senl. Toen de jongens naar school waren en Boy was vertrokken richting Whitehouse met zijn spulletjes en de laatste kip in de kruiwagen. Ben ik de badkamer schoon gaan maken en heb me wederom gedoucht. Vandaag is het gevoelsmatig nu al 38 graden dus zweetweer. Om negen uur exact viel de stroom weer uit en was het weer bloedje warm. Ik was ondertussen nog steeds live de “gele hesjes blog over de boerenactie in Den Haag aan het volgen op de GSM. Gezien de hitte doe ik maar niet al teveel vandaag. Dus ik blog en kijk naar de live blog, en ik denk dat ik straks nog ff ga netflixen (zo lief dat ik daar iemands account voor mag gebruiken dank je wel !!!!). En dan straks maar eventjes schoolwerk maar weer. Nou er was een poosje stroom van 1015 tot 11.15u maar toen was het weer weg. Op dit moment is het buiten 31 graden maar de gevoelstemp is 40 graden beetje jammer dus dat Nawec dan de stroom wegneemt. Wachten is nu echt op de dozen waarin ook mijn nieuwe zwembad zit… Dat zal nu zo fijn zijn. Ondertussen heb ik weer drie afleveringen van mijn netflixserie gekeken en ben nu weer aan het “quantitative reasoning”. Al dat gereken maakt dat ik soms even een rekenkundig uitstapje maak… En gisteren ben ik best boos geworden. De schoolboekjes kosten bij online bestelling Nigeriaanse 363 naira, dat is ongeveer €1,04. Door de school worden ze aan de kids verkocht voor 325 dalasis per stuk. Dat is € 5,85. De kinderen hebben 5 boeken per jaar nodig, dat is dus € 24,- per leerling per leerjaar. winst. De school verkoopt ook per leerling 20 schriftjes A5 formaat 120 pagina’s voor 35 dalasis per stuk. In de plaatselijke supermarkt:  A4 formaat 120 pagina’s voor 30 dalasis… (dus 2x zoveel ruimte voor 5 dal minder per schrift ). Dat maakt op de schriften een winst van 400 dal (€ 7,25) per leerling. Deze school heeft 450 leerlingen dat is per jaar een winst van € 13342,50 op tekstboekjes en schriftjes. In een land waar de bevolking zo arm is vind ik dat een nogal fiks bedrag… En ik vermoed dat de school alles daarnaast ook nog met korting kan inkopen omdat ze grootschalig bestellen…. En ja een school heeft kosten, dat klopt natuurlijk. Maar naast het boekengeld betaald iedere leerling ook lesgeld, bijlesgeld, developmentfund, kopieergeld etc. En als ik die bedragen zie kan ik er best boos om worden, zeker gezien de staat van het gebouw en (als dat al aanwezig is in de klas) meubilair. In de 5 jaar dat wij deze school bezoeken is daar nog geen éne moer in verbeterd.. eerder slechter geworden. Wat doen ze dan in godsnaam met al dat geld????. Sja ook dat is Gambia helaas. Maar net als Gambianen leer ik al mijn mond te houden leerkrachten en schoolhoofden zijn in de gemeenschap, vaak machtige personen en die wil je niet als vijand hebben. Rond drie uur ben ik begonnen met lesgeven vandaag. Om vier uur kwam de lunch en kwamen “mijn”kids uit school. Ik at snel een paar hapjes, maar de study ging gewoon door. Om kwart voor zeven was ik even klaar en kon ik even fatsoenlijk iets eten en de schooluniformen wassen en ophangen. Maar om kwart over zeven ging het lesgeven gewoon weer verder. Om negen uur was ik klaar en ruimde ik op. Ik at met de jongens een zakje ijs en we zaten even te kletsen.we hedbben heerlijk zitten giebelen en gekke bekken zitten trekken. Ze vinden dat zo gek dat wij blanke volwassenen dat doen, hier zie je dat niet snel bij een volwassene. Maar ze liggen dan ook echt in een deuk. Ik sneed een plakje kaas van mijn stuk af en daar een paar blokjes van. Ze eten het wel maar vinden het toch nog maar een rare smaak. Nu is het tien uur en zijn de boys naar bed. Ik ga even een bad nemen en ook mijn kleren uitwassen en ophangen en dan rol ik ook lekker in bedje in. Welterusten en tot morgen (of zo)