Maandag 30 september terug blik ..

Maandag 30 september 2019         Weer even een blogje om terug te kijken op de afgelopen dagen. Ik ben deze week vooral veel bezig geweest met logisch redeneren en rekenen. Ik ben vijf leerjaren quantitative reasoning aan het doorwerken en van ieder leerjaar. Iedere grade dus met zijn eigen boek ook een eigen schriftje aan het maken met uitleg berekeningen en uitschrijven van de opdrachten. Dat vraagt soms veel van mijn inzicht en soms zie ik het ook echt even niet. Vaak is dan even overleggen met iemand een uitkomst. Anders leg ik het een poosje weg en kijk er dan later weer even naar. Doorgaans komen de oplossingen dan vanzelf. De eerste grades zijn simpel natuurlijk maar naar mate je "hoger"komt is het soms flink puzzelen. Dan merk je dat de geest bij het ouder worden toch ook wat roestiger wordt haha. Ik zit nu in grade 5 (hier zijn dat 14 15 jarigen) en moet soms echt ff de hersentjes flink kraken. Maar bij gebrek aan lerarenhandboeken, maak ik ze nu dus gewoon zelf. Nu heel veel werk maar later een handig naslagmiddel.  Verder is het de afgelopen week de hele week droog geweest, warm  maar niet super heet, zo rond de 30 graden steeds.. Toch is het in deze periode beter je planning aan het weer aan te passen. De te hete middagzon te vermijden, activiteiten vroeg of laat op de dag te plannen en 's middags schaduw en rust te pakken. Want de luchtvochtigheid is erg hoog, waardoor de gevoelstemperatuur flink kan oplopen. Inmiddels ben ik niet meer de toerist die ik ooi was die liters koud drinken naar binnen klokte. IK weet nu dat ik beter slokje voor slokje kan drinken en dat een poosje in mijn mond houden alvorens beetje bij beetje door te slikken.. Daar koel je veel meer van af. neemt de dorst weg en maakt dat je niet overmatig gaat zweten. Maar gisteren hadden wij een strandmiddagje ingepland en jawel.. Toen ging het regenen. Een felle korte bui met onweer en windstoten. Slechts een half uurtje maar daarna koelde het wel wat af .  Dus dat werd geen strand want Gambianen vinden het dan al snel "te koud". Dus maar rustig door geploeterd in mijn boek. Ik ben wel een flink eind opgeschoten maar had me er echt op verheugd. Zo vaak kom ik er niet meer uit tegenwoordig. Jammer maar helaas volgende keer beter. Gek eigenlijk strand is nog geen 10 minuten lopen van hier en ik ben er maanden geleden voor t laatst geweest... Verder ben ik nu vooral heel veel op Santo Su bij de compound van Boy en Mariama.  Ik merk dat ik steeds meer in het Gambiaanse leven wordt opgenomen en dat bevalt me prima. Boy is dagelijks hard aan het werk in het huis nu om het bewoonbaar te maken. Alle binnenmuren zijn geplasterd, de cementen vloeren liggen erin ramen en deuren zitten erin en de leidingen voor twee badkamers zijn gelegd. Er is elektra , maar er zijn nog gene plafonds vloertegels . Er zit nog geen glas in de ramen en ook het water is nog niet aangesloten, maar komt via een slang. De douche en het toilet zijn voor de eerste badkamer al aangeschaft. Beetje bij beetje want alles is duur en er wordt nu niet gewerkt dus er is geen inkomen. Hier en daar kan ik nu en dan wat bijsprongen, maar ik heb ook niet zoveel geld. Dus we leggen botje bij botje. Langzaam maar zeker wordt het huis leefbaar. Wij zouden er niet intrekken maar eigenlijk is het al prima te bewonen . Ik ben best trots op hem er staat een rijtje van zes huizen. Boy is het verst met alles, De rest is nog niets aan gedaan. Een andere broer woont al in het huis. Hij heeft er totaal niets aan gedaan alleen glas in de ramen en deuren gezet. En is er daarna zo ingetrokken. En de rest van de huizen is nog niets aan gedaan, ja Boy heeft 1 muur voor zijn broer Omar gestuckt.  Verder even terug naar mezelf. Alles gaat nu weer okay. Maar ik ben de hele week nog wel aan het bijkomen geweest van de malaria, het was heftig dit keer. Ik merk dat ik meer en meer aan de warmte gewoon raak slaap meestal zonder fan aan, maar heb hem overdag wel aan. Merk dat ik me meer  en meer ga thuis voelen op het Jatta compound. Geniet van het lesgeven weer. Ben aan het wachten op de dozen uit Nederland. De aankomende mand komen er veel kennissen van mij uit Nederland deze kant op die allemaal wel weer wat voor me meebrengen. Laylaa is ook zo ongeveer verhuist, Sinds Paco overleed zocht ze hem enkele dagen en daarna liep ze steeds weg, en liep dan regelrecht naar de  Jatta compound waar ze nu dus vaker is dan hier. Gisteren hebben de jongens de kippen opgehaald om ze weer op de compound daar te laten wennen. Daar horen ze tenslotte ook. Maar t wordt vreemd stilletjes zo hier. Ook de twee buurvrouwen en hun kids zijn nog steeds niet terug uit Senegal. Dus die reuring is er nu ook niet.   Enerzijds is het dan stil, anderzijds kan ik genieten van die rust. Lekker dubbel he. De kids maken nu lange dagen op school want de extra classes zijn weer begonnen. Daarna nog in groepjes study bij mij beste dagen dus voor die kids. Gelukkig is mijn maatje Adine ook weer terug in de Gambia. Hopelijk kletsen we snel weer bij. Ook Ousmans moeder Sabiene komt deze maand weer terug voor de winter maanden.Ik plan deels een beetje mee aan een huwelijk van Nederlandse kennissen die hier in november gaan trouwen. Heb wat leuke afspraken met Nederlandse kennissen die komen staan dus de komende tijd horen jullie vast weer wat vaker van me. Maar ik blog niet meer iedere dag denk ik. Soms wel misschien en andere dagen niet. Maar ik ben blij met mijn MIFI at home nu kan ik makkelijker contact houden en bloggen. (nu de site tenminste eindelijk weer mee werkt. )