Woensdag 25 september

Woensdag 25 september       Vanmorgen opgestaan en de hele boel gaan vegen en stoffen. Daarna de kids gewekt die wat moeite met opstaan hadden. We zaten net aan het ontbijt toen boy kwam om water bij te vullen. Daar was ik wel heel blij mee want er was niets meer in de badkamer en tis al dagen droog dus geen water in de voorraad ook. Ik gaf hem gelijk de rolgordijnen mee voor het nieuwe huis. Toen de kids naar school waren deed ik de afwas en nam daarna een bad. Ik had een lang gesprek met Fax en daarna pikte hij me op. Ik reed met hem naar Whitehouse en daar pikte hij Boy op dier naar Senegambia ging om mijn permit op te halen, en wat spullen voor de badkamer te kopen. Ik heb samen met Jebbah speelgoed uitgezocht en ben daarna aan het werk gegaan achter de laptop. Ondertussen zat Jebbah keuken spullen te wassen en kwam Efouah erbij en hadden we een leuk en lang gesprek over de “vrouwenzaken-seksualiteit-besnijdenis cultuur in Gambia” versus die van ons. Mijn tommah zat ondertussen in haar kleine zwembadje te spelen. De ochtend gleed voorbij en we dronken een bakje thee en aten een stukje brood voor “breakfast”. Daarna kwamen Fax en Boy terug en hebben we met elkaar zitten bomen, terwijl iedereen aan het werk was. Boy maakte een cementvloer in de badkamer terwijl Nicola cement mixte. Jebbah was aan de was ik werkte aan consonant lijsten en Fax zat ataya te maken en dacht met mij mee nu en dan. Sabiena kookte Lakkayun en daar had Boy geen zin in. Dus er werd iemand op uit gestuurd om kip en dergelijke te kopen. Zodat Jebbah na de lunch (voor de kids die t wel aten) benechin kon koken. Fax ging weer naar huis Amadou en Nicolai gingen aan het onkruid wieden (dat een meter hoog stond) de kids deden zelf de uniform was en gaan daarna aan hun study taken. Jebbah was aan het koken, Andrew repareert een koelkast, Boy is nog aan de badkamer bezig en ik ben de bijles voor Ousman aan het voorbereiden. Ousman had vandaag een niveautest en wordt toegelaten in grade 5. Maar wij werken nu aan grade 4 en dat moet zo snel mogelijk af. Dat wordt flink aanpoten op school en op de bijles dus voor hem. Zo dat geeft even een mooie inblik op de tijdsbesteding in onze compound. Iedereen doet relaxt zijn werk maar niemand heeft ledige handen i love this live. Ousman kwam en we deden zijn studie en ondertussen at ik wat benechin van Jebbah. Soms komt het zo uit dat ik ff geen tijd heb om te eten tussendoor. Dus dan moet het maar ondertussen, maar na enkele happen voelde ik me daar toch niet prettig bij. Dus ingepakt voor straks voor thuis. Ousman en ik hadden een goed gesprek samen dat we er heel hard aan gaan moeten trekken maar hij is enthousiast dus we gaan ervoor. Na de study was het al donker en tegen achten. Ik pakte mijn spullen bij elkaar en liet de jongens hun spullen pakken. Kleine Amber was helemaal boos dat ze niet ook mee mocht naar “Amberkunda”. Maar ik weet dat dat niet werkt die slaapt echt nog met haar moeder dus dat wordt geen succes om haar met mij mee te nemen. Al wilt ze nog zo graag. Saikou kwam en bracht ons thuis. We aten daar nog wat benechin. De jongens hadden hun huiswerk al af dus dat scheelt. Ik sprak met de moeder van Ousman, nam een bad en waste min kleren van vandaag. Daarna brood en juice voor school maken en toen vond ik het wel bedtijd. De boys sliepen al en ik heb ook niet lang wakker gelegen.