Zondag 14 juli 2019

Zondag 14 juli 2019    Vannacht was ik meerdere keren wakker, want ik moest steeds plassen, teveel gedronken gisteren denk ik. Vanaf een uurtje of twaalf tot een uur of half vier hadden we regen, maar geen enorme bui. Een hollandse bui zullen we maar zeggen. Om vijf uur kon ik niet meer slapen. Ik heb een uurtje liggen lezen en ben toen opgestaan. het hele huis geveegd, de veranda gedaan. Om zeven uur een beker melk en een cracker met de laatste hagelslag gegeten. Daarna de blog van gisteren afgeschreven en die van vandaag gestart. Lekker alles open want er is iets verkoeling. Om kwart voor acht werd Omar wakker en toen vielen mijn oogjes haast weer dicht. Dat hanewaken in de nacht maakt me overdag echt doodmoe. Ik ben buiten gaan harken en schiet steeds een stukje verder op. Omar hielp me de bij elkaar geharkte troep op de belt te gooien. En zo schoten we lekker op. Daarna een ontbijtje voor de kids gemaakt. Althans we haalden brood met bonen en smulden daar met zijn drietjes van. Want ook Almamy was inmiddels wakker.  Almamy en Omar hebben de plywood platen naast het huis opgeruimd. Ik deed nog een klein wasje en hing dat binnen op.  Deed een spelletje met de kids en ben daarna toch ook nog een poosje gaan liggen. De kids speelden buiten en ik had toen ik weer wakker werd, mijn boek. Een geweldig boek over zwarte dienstmaagden die rond 1960 dienden in witte families in het zuiden van Amerika. Ik kan het erg slecht weg leggen. Door de dag heen kreeg ik veel aanloop van kinderen. Ik moest nu en dan even ingrijpen, maar over het geheel ging het goed. En ik bleef lezen een luie dag voor de fan en echt even een keer tijd voor mezelf. Kletste via whattsapp nog even met nederland en we vulden drinkwater bij. Van de lunch at ik maar een klein beetje, ik had niet zo'n trek. Verder verliep de dag rustig op een ijselijke gil van de buuf na. Wat beek Almamy had een rat gevangen en liep daar vrolijk mee rond in de compound. Sja hier is een rat vangen een kunst of een eer zeg maar. En de rat wordt doorgaans klaar gemaakt en op gegeten. Ik heb er ook al eens van geproeft en t smaakt niet eens verkeerd. Maar een rat bakken in mijn pannen ging me te ver. Dat gaat dus niet gebeuren. Boy kwam net aan om water te geven aan de tuin, en om Omar daarna mee naar huis te nemen. Dus die gaf Almamy (die me dat toch wel kwalijk nam) een preek. Dus hij verdween met rat en al van de compound. Later kwam hij triestig terug en vertelde dat hij hem aan een kennis had gegeven die hem dus wel ging klaarmaken en opeten. Om zichzelf te troosten is hij maar een langdurig bad gaan nemen. We aten nog wat van de lunch en ik vroeg of hij een spelletje wilde doen of zo. Maar dat wilde hij niet en t was ook al wat later.  Hij wilde alleen maar zitten, dus ik vroeg of hij t erg vond als ik verder las, nee dat was ok√©. Een half uurtje later zat hij naast me in de stoel te slapen. Ik maakte hem wakker en hij is zich klaar gaan maken en ging naar bed. Ik las nog ff en ben daarna ook gaan douchen en heb wat wasgoed in het water gezet. Daarna alles afgesloten en ook naar bed gegaan.