Vrijdag 17 mei 2019

Vrijdag 17 mei 2019        Ik deed gisteravond om tien uur het licht uit en ben vrij snel  in slaap gevallen. Vannacht werd ik om kwart over vier wakker van de gebedsomroep. Naar de badkamer, en wat gedronken en gegeten en mijn bedje weer in. Even een poosje geappt met Henny. Nog wat gedommeld maar niet meer echt geslapen. Om half zeven opgestaan en de was gaan doen. Daarna het huis en de veranda geveegd. Nu is het half acht, de was wappert buiten al. Zo even (nat) stof afnemen, de kippen voeren en dan straks lekker een bad nemen. En dan nog wat werken aan een nieuw idee, dat ik afgelopen week heb bedacht voor de studygroep. Daar gaat nogal wat voorbereidingstijd in zitten, maar als ik me kwaad maak, moet dat af kunnen zijn voor het nieuwe schooljaar. Mijn maag klinkt nog steeds als een oude diesel, pruttelt en rommelt en is zeker nog niet rustig. Maar ik kan mezelf ook niet blijven opsluiten in huis, dus wil wel weer iets gaan doen. Zonder geld kan je niet veel doen, maar een poosje internetten in het internet café kan er nog wel af. Dat kost 25 gmd/uur dus zo'n 60 cent omgerekend. Maar ik zit daar niet graag als ik heel eerlijk ben. Maar daar moet ik misschien maar eens overheen gaan stappen. In ieder geval wil ik straks wel weer de blog van afgelopen week online gaan zetten. Dan kunnen mijn volgers weer bijlezen. En heel misschien als het lopen goed gaat, (en mijn maag zich rustig houd) dat ik nog wel eventjes richting strand ga lopen vanmiddag.  Nou inmiddels is het acht uur 's avonds en ik ben nog steeds niet naar het internetcafé of het strand geweest. Ik was zo enthousiast bezig met het "study project" dat ik de tijd vergat. Ik heb dus vandaag een enorme ruk daarmee gemaakt en ben daar zeer tevreden over. Daarna even aan het kleding repareren, een jeans van Almamy dit keer. En de schooluniformjurk van Sarjo en de uniformbroek van Omar, die kids zijn echt niets waard aan kleding. Eind van de middag had ik nog een gesprek met de buuf en  het was zo weer tijd om te gaan koken. Weer lekker Hollands vandaag, na deze week met mijn wat "onstuimige" maag en niet fit zijn, is dat nu even mijn remedie. Vandaag witte bonen in tomatensaus, aardappeltjes en kip. En een salade van tomaat komkommer ei en ui en als toetje yoghurt. Facebook stuurde me een herinnering van exact een jaar geleden, daar zat een "selfie" bij. Man man wat een verschil met nu, ik schrok gewoon toen ik de foto zag. Ik kon het niet laten om die samen met een foto van nu op Facebook te posten. En dan ben ik tocgh stiekem wel trots op mezelf. Rond de 40 kilo lichter in een half jaar tijd, en helemaal zelf gedaan. Niks gastric bypass operatie zoals iemand me pas vroeg.  Gewoon een ander ritme en sja ook een ander eetpatroon en ander voedsel. En ook doen we hier veel op de hand en dus beweeg je ook automatisch meer. En ik voel me er stukken beter bij al zeg ik t zelf.  Zojuist kwam Boy aanwaaien om Fufu te brengen, die hij bij Yankeh had gekocht. Ik ben daar gek op, maar heb het voor nu maar even in de koelkast gezet. We braken het vasten samen met een kop zoete thee.( jaja met veel suiker erin) Daarna ging hij thuis eten en at ik rustig mijn "prakkie". Dat smaakte goed. Daarna gelijk even afgewassen en nu even bij bloggen. Dan kan deze straks ook online als ik naar het Internetcafé ga. Ik had als ik aan de keuken tafel zat de hele tijd van die kleine zwarte beestjes die vreselijk kriebelen over mijn handen lopen. Ik heb zojuist ontdekt waar ze vandaan komen. Kwestie van hun spoor volgen, maar daar had ik nog niet eerder aan gedacht. (BlonT hé) Er zit tussen de muur en de plavuizen een klein gaatje. Daar kwamen ze vandaan. En daar heb ik nu heel gemeen een paar brandende lucifers ingestopt achter elkaar. Het spoor dat ze volgden is nu verlaten... (hopelijk blijft dat zo). De rat die we in het begin signaleerden zien we ook niet meer.  En van de week ga ik ook een muizenval kopen. Ze hebben hier "Kleefvallen" dat is diervriendelijk zeggen ze. *Maar als ze ze vangen maken ze ze alsnog dood, dus wat is er diervriendelijk aan?*  Ik heb één iemenini muisje, we hebben hem (of haar) al enkele malen gesignaleerd. Maar "het" gaat nu spullen aanvreten en kleine muisjes worden groter en dan heb ik er straks tig. Daar heb ik geen zin in, dus wat moet, dat moet... Nou ik hoor de "Mosque" nog steeds" jodelen", maar het is vrijdag, dus dat is wel vaker zo. Maar ik ga zo de laptop afsluiten en dan eens een vestje pakken en naar het internetcafé wandelen. Is het open dan kan ik de blogs online zetten. Als het nog dicht is, dan wandelen we morgen nog maar een keertje lol. Ik wandelde eerst even aan bij  Yankehs compound, daar moest ik iets afgeven. Natuurlijk vroegen ze me even binnen te komen, maar dat weigerde ik vriendelijk. Ik ben gelijk naar Pa Seedy doorgelopen. Onderweg werd ik aangesproken door een groepje jochies van een jaar of 10-13. Of ik ze iets te eten kon geven want ze waren arm en hadden honger, waarbij ze demonstratief over hun buik wreven. Ik zei dat ik ook maar een arme toubab was en ze dus niets kon geven." Ja maar we hebben honger" zei er één met een enorm zielig gezicht. Daarna aaide ik hem over de bol, ze moesten allemaal lachen. Ik zei "I think you just come from breaking fast arent you?" Nadrukkelijk knikken van iedereen. Dus ik zei "Ow me too so thats why we are all not hungry, because we all just eat our sutairawoo"  Sja daar konden ze weinig meer op zeggen. Ze wensten me een fijne avond en ik deed hetzelfde aan hen. In het Internet Café was het niet druk. Pa connecte mijn laptop en ik ging aan de slag. De connectie was niet geweldig, dus ik vloog er een aantal keren uit. De plafondfan stond  aan, want het was warm daar binnen. Met de fan was het wel oké . Ik werd gelukkig niet door iedereen aangestaard. Vind dat altijd zo stom. Totdat Fax kwam langskwam met de auto op weg naar "Whitehouse". Hij stopte voor de open deur en riep vanuit de auto "Auntie are you going with me?" Oops nu had ik ineens alle aandacht. Maar nee dus.  Ik wil mijn ding doen, en als ik hier zo klaar ben dan wandel ik naar huis. Daar sluit ik gelijk af en ga ik douchen en naar bed denk ik.  Nou ik ben weer thuis, het is nu elf uur en het was heel rustig op straat. Ik kon zonder enige problemen naar huis wandelen en het was zo lekker buiten, dat ik alsnog zin kreeg om naar het strand te gaan. Maar om deze tijd in het donker alleen naar het strand gaan als touba is zeker geen goed idee, dus dat doen we maar niet. Dus ik ben braaf naar huis gegaan, maar heb eigenlijk nog geen zin om naar bed te gaan.  Meestal lig ik al om tien uur of zelfs eerder. Dus ik blijf nu nog even zitten, dan ga ik een bad nemen. En ik weet dat als ik straks eenmaal wel in mijn bed lig dat ik dan zo onder zeil ben hoor :).

Annette engelen

Wat geweldig 40 kilo lichter !!!! Daar mag je zeker trots op zijn en dat helemaal zelf !!!!

Laurent

Ja, niet-westerse eetgewoonten kunnen een gunstig effect op je gewicht hebben. Nou ja, en minder leuk, je maagproblemen zullen ook meegeholpen hebben ;-)