Donderdag 16 mei 2019

Donderdag 16 mei 2019    Wat een heerlijke nacht heb ik gehad. Ik deed om exact tien uur gisteravond mijn licht en mijn internet verbinding uit. Ook heb ik geen wekker gezet voor de vasten. En ik weet van niks meer, ben slechts één keer naar de badkamer geweest vannacht en heb geslapen tot half negen vanmorgen. Tanden poetsen, gezicht wassen, aankleden, huis en veranda geveegd, geen was vanmorgen. Ik besloot ook niet te dweilen. Daarna kip schoongemaakt en gebraden, aardappelen geschild en onder water gezet, ui, tomaat en komkommer gesneden en het hele zaakje onder folie in de koelkast geschoven voor vanavond. En vervolgens de afwas gedaan. Nu is het vijf over tien en ik zit achter de laptop. Even ontspannen en dan straks een lekker bad nemen. Ik voel me echt stukken beter nu, dus ik ga maar weer mee in de vasten, Maar vanwege mijn late ontwaken, neem ik zo nog wel een ontbijt. Officieel is dat veel te laat natuurlijk, maar ik ben geen Moslima dus ik mag dat  :). Ik vast immers alleen uit solidariteit niet uit geloofsredenen. Mijn verjaardag is gelukkig weer voorbij, ik wil iedereen bedanken voor de lieve persoonlijke, berichtjes en felicitaties. Ik voelde me niet echt jarig gisteren, en daar kan geen mens wat aan veranderen. Maar ik vond de berichtjes wel heel fijn. En zeker de videocalls met mijn moeder en mijn beste maatje. Claudia, bedankt voor ons lange gesprek. Daar had ik echt wel even behoefte aan. Al kostte het me al mijn credit, dat was het dubbel en dwars waard. Je bent nu echt al zoveel jaren een vriendin uit duizenden, ik wil je nooit meer kwijt. Hopelijk ga je ooit je vliegangst overwinnen en kan ik je een keer "mijn" Gambia laten zien. Dat lijkt me ecHt geweldig om je een poosje hier te hebben.  Ik ben nu ruim een half jaar in Gambia en ik merk dat ik het contact met veel mensen en vrienden aan het kwijt raken ben. Ook enkele altijd zeer close contacten waarvan ik dat nooit verwacht had. Er is nauwelijks nog sprake van enig contact, een soort (onbewuste) uit het oog uit het hart. Het leven en de tijd daar en hier is natuurlijk ook totaal anders, en als je elkaar niet geregeld ziet of spreekt dan verwateren contacten. Zo gaat dat nu eenmaal, maar het is wel jammer. En ja, ik ben me ervan bewust dat ik ook niet wekelijks iedereen bel, maar dat is vanuit hier gewoon erg duur en lastig (instabiele verbinding). Ik heb hier helaas ook nog geen WIFI zoals we in Holland allemaal gewend zijn. En ook niet de centjes om iedere week een poosje in een restaurant uit eten te gaan en de beschikbare WIFI daar te gebruiken. Daarom probeer ik via likes of comments, en posts en foto's op Facebook,  nu en dan een appje, en vooral via mijn blogs iedereen op de hoogte te houden van mijn wel en wee. Maar toch raak je mensen kwijt, dat merk je vooral op een dag als gisteren goed. Maar ik heb er hier ook weer fijne vrienden en "familie" bij gekregen. "You win some and you loose some, thats life." Inmiddels is het bijna half elf en de compound hier lijkt nog uitgestorven. Ze liggen allemaal nog in bed. Blijkbaar hebben zij het vannacht wel laat gemaakt lol. Normaal wappert de was hier al rond acht uur en rennen de kids in het rond en is er volop bedrijvigheid, maar vandaag dus even niet. Nu is het bijna elf uur en de eerste wakkere persoon is gesignaleerd lol. Ik heb ontbeten en ik ga zo maar eens even douchen. Daarna heb ik een poosje gelezen. Toen nog wat aan de studyvoorbereiding gedaan en een stukje geschreven in mijn boek. Soms vraag ik me af, of dat ooit af gaat komen. Steeds weer ontdek ik dingen die ik er ook in wil hebben. We zullen zien. Nou mijn dag verliep totaal anders dan verwacht. Ik wilde vanmiddag eigenlijk even weg, een poosje eruit, even op mezelf zijn. Maar er stonden ineens vier kids op de stoep voor study. Dat had Boy geregeld, ghij was alleen vergeten om het mij te vertellen. En ze moesten ook nog eten. Zowel zij als ik hadden dus mazzel dat de bowl die me gisteravond gebracht was er nog stond. Dus het hele spul aan het eten. Daarna moest ik ze in andere kleding steken en de schooluniformen wassen. Ja ik weet het ben af en toe net gek. Maar die moeten wel iedere schooldag schoon en dus gewassen en droog zijn. Dus als de kids pas na study naar huis haan en hun mamas moeten nog uniformen wassen. dan redden ze dat vaak niet om ze droog te krijgen. En ach het is zo gebeurd, dus toen alles aan lijn wapperde togen we aan de study. Ik moest vanmorgen nodig schrijven dat ik en geen was had en pas na de zomer verder zou gaan met de study lol. Ik ben tot vijf uur study aan het  geven geweest. Dan merk ik toch ook wel dat ik het heel erg gemist heb. Inmiddels was ook Almamy erbij dus had ik er vijf.  Daarna heb ik de kids van Boy en Jebbah in bad gedaan. De schone uniformen netjes in hun tas gevouwen en ze naar huis gestuurd. Almamy wilde nog even spelen, dat mocht wel van mij. Toen ze weg waren kon ik mijn vanmorgen nog zo schone huisje weer opnieuw gaan poetsen. Ik weet niet wat dat is met gambiaanse kids, maar ze zijn altijd vuil. Daarna spoelde ik de badkamer en nam zelf een bad. Boy appte dat hij de kids kwam ophalen en wat fruit van de markt kwam brengen. Dus ik riep Almamy en zei hem ook een bad te nemen.  Boy vulde nog wat bad/was/afwas water  (uit de put dus) aan in de badkamer en gaf me het fruit. En daarna vertrok hij weer met Almamy om de vasten te breken in Whitehouse. Ik at heerlijk rustig, op mezelf en op mijn gemakje, lekker mijn Hollandse prakkie. Waste de boel e daarna af en deed de rest van het eten in de koelkast terug voor morgen. Nu is het acht uur en tik ik deze blog. Ik zit te dubben of ik vanavond of morgen naar het internet cafe zal gaan om weer een week blogs te posten. Ik ben er nog niet over uit.  Nou het wordt dus morgen, want vanavond ga ik wat muziek luisteren en dan bijtijds mijn bedje in.