Dinsdag 14 mei 2019

Dinsdag 14 mei 2019        Vannacht nog één keer overgegeven. Daarna was mijn maag verder rustig, mijn darmen echter nog niet. Toch ben ik minder naar de badkamer geweest dan gisternacht, al kan ik dat stukje inmiddels slapend lopen denk ik. Ik werd om half vijf wakker van de wekker. Ik dacht: "Eigenlijk ben je gek, want je weet nu al dat je vandaag wederom niet gaat vasten, dus waarom zal je opstaan." Maar ik had trek, mijn systeem is nu op deze tijd ingesteld om te eten denk ik. Ik schoot een nachthemd aan en wandelde slaapdronken naar de keuken. Daar trof ik een rijst etende Boy aan... Ik zei "huh?". Eigenlijk zei hij hetzelfde omdat hij me niet verwacht had om deze tijd. Maar ik had hem ook niet in mijn huis verwacht. Wat bleek, toen hij gisteren met Almamy thuis kwam, vertelde hij Jebbah dat ik zo beroerd naar bed was gegaan.  Toen had ze hem terug gestuurd en gezegd: "Je laat haar nu niet alleen". Dus hij sliep in de logeerkamer vannacht, zonder dat ik het wist. Ik kreeg een mok thee voor mijn neus en hij verontschuldigde zich dat de rijst en vis bijna op was. Nou daar moest ik nu echt even niet aan denken. Ik at wat yoghurt en dronk thee en ben weer naar bed gegaan. Wederom ruimde Boy de boel op.  Pas om half tien vanmorgen ben ik weer opgestaan. De wind is gaan liggen, maar echt alles ziet rood van het stof buiten. Dat wordt poetsen dus. Ik waste mijn haren en nam een bad. Daarna ging ik vegen en stof afnemen. Boy vulde water aan en ging ook vegen. Samen waren we snel klaar. Ik zag dat hij ook de afwas al gedaan had. Ik maakte de veranda schoon en stond toen te zwaaien op mijn benen, dus ben maar achter de laptop gekropen.  Boy zit op de sofa te lezen. Stiekem moet ik er wel om lachen. Hij roept altijd dat "Lezen onzin is, en daar hebben Gambianen geen tijd voor en geen interesse in". Ik replay dan dat lezen je wereld en ook je kennis vergroot, dat je er heel veel van kunt leren en dat het ontspannend kan werken. En ik zie hem tegenwoordig geregeld met een boek uit mijn huisbieb, zeer geïnteresseerd lezen. Nu leest hij een boek over de Titanic, maar ook de wereld atlassen en boeken over Afrika zijn favoriet.  Ik vind het een goede ontwikkeling. Beter dan langs de straat met vrienden kletsen of op de veranda urenlang Ataya brouwen. Dat mag nu trouwens toch niet overdag ivm de Ramadan. Sja nog beter zal zijn als hij gewoon weer aan het werk kan zijn. Maar door de cement crisis (hij is masoner) is er nu nauwelijks werk, omdat iedereen cement nodig heeft om te bouwen.  En hier in huis kunnen we ook even niet verder omdat ik geen geld meer heb om verder te gaan. Daar moeten we dus op wachten. Ik eet nu steeds kleine zoete  "biscuits" (Salam biscuits) een kindertractatie hier. Maar die schijnen ook goed te helpen tegen maag- of darm problemen. Het proberen waard denk ik dan maar. De ochtend is alweer om zie ik, sja dat krijg je als je zo laat opstaat. Ik moet naar de shop, want ik heb totaal geen bel- of datategoed meer en er moet ook brood komen. Eigenlijk wil ik een boterkoek bakken voor morgen voor mijn verjaardag, maar de bakvorm staat nog bij Jebbah. Ik zal boeken kunnen gaan uitdelen op de school hier verderop, maar ik durf niet te ver weg te gaan van mijn toilet. Al heb ik hier alleen maar een toilet dat ik met emmertjes water moet doorspoelen, het is beter dan geen toilet als je steeds naar de WC moet rennen. Ik kan verder gaan met de vertaallijst, of ik zal een deur kunnen gaan verven,  de verf is er nog. Maar ik kan me echt nergens toe zetten. Bah wat voel ik me slap. Maar ik wil liever iets doen, dan "lijdzaam zitten wachten tot ik weer naar de WC moet rennen". Want daar word ik alleen maar beroerder van. Boy heeft tegen Almamy gezegd dat hij vanuit school iedere dag een uur bijles bij mij moet komen nemen. Dus ik zal daar eens wat voor gaan voorbereiden. Boy vertrok met de fiets en de lege bowls naar Whitehouse. Ik zei "I also wanna send you" en gaf hem een boodschappenlijstje en geld. Hopelijk brengt hij alles mee terug vanavond, maar vooral mijn bakvorm. Dat is wel zo handig als ik wil bakken :). Nou voor ik aan de school spullen kon beginnen, kreeg ik eerst visite. Yankeh de moeder van Naba kwam aan wandelen. Ze komen hier brandhout halen om heet water te maken om een bad te nemen. Maar ze kwam eerst eventjes buurten en viel na drie minuten praten in slaap op de sofa. Ze werkt keihard en slaapt nauwelijks om "haar gezin" financieel op de rit te houden als weduwe. Dus ik liet haar lekker liggen. Ik "send" buurjongen Alhagie naar de shop om beltegoed. Toen ontwaakte Yankeh weer, ze verontschuldigde zich,  zocht haar hout bij elkaar en verdween weer naar huis. Ik wilde net de schoolspullen pakken toen ik hoorde : "Kong Kong". Dus ik liep weer naar de deur er stonden twee dames. (type Jehova's getuigen). Op mijn Salaam Maleikum werd gereageerd met "Blessed day" . Okay geen Moslims dus. We schudden elkaar de hand en toen vroegen ze naar "My husband". Aangezien Henny in Holland zit, nam ik aan dat ze waarschijnlijk Boy bedoelden... Ik zei "Hij is naar Whitehouse". Ze keken me met onbegrip aan en vroegen: "He travelled? " Euhm nee dus. Na enige over en weer vragen bleken ze op zoek te zijn naar de vorige huurder. Ze dachten dat ik zijn vrouw was. Ach ja zo beleef je nog eens wat. Inmiddels is het twee uur en ga ik nu echt op zoek naar de lesboeken lol. Die liggen klaar. Ik uploade wat foto's op facebook en ga dan een beetje spaghetti maken voor mezelf voor de break fast vanavond. Zo dat staat op het gas te pruttelen. Buurman Hassan kwam net thuis van zee. Hij zei een goede vangst te hebben gehad. En dat gun ik hen ook wel. Ik werkte nog een poosje aan mijn boek en daarna kwam Boy binnen met de bowls de cakevorm en de boodschappen. Hij maakte voor Almamy rijst warm en zei mij om alvast wat spaghetti te eten nu. Terwijl Almamy en ik aten, verbrandde hij vuil in de tuin. Toen wij klaar waren met eten ging hij weer weg. Ze hadden een cementshop gevonden die nog cement had en daar direct gekocht.(295 gmd per zak dat was 265) Nu ging hij een auto regelen om het te transporteren naar de plaats van de klus. Ik hoop dat dat betekend dat hij weer een paar dagen (of langer werk heeft. Ik weet dat ze het geld goed kunnen gebruiken en ik kan hen nu niet helpen nu ik zelf zo krap zit. Ik stuurde Almamy onder de douche en toen hij klaar was gingen we om vijf uur aan de studie. Anderhalf uur later kwam Boy Almamy ophalen om de vasten te gaan breken in Whitehouse. Ze vroegen of ik mee wilde, maar nee daar had ik geen zin in. Ik wilde spaghetti eten. Dus namen ze afscheid en zeiden: "Okay see you tomorrow". Ik at mijn avondmaaltijd en besloot om lekker vroeg naar bed te gaan met een boek omdat ik me zo gammel voelde. Ik nam een bad, sloot af en dook om half negen in bed. Maar lezen lukte me niet, ik was te moe en viel in slaap. Mijn telefoon stond op stil en ik was zo onder zeil. Rond 23 uur schrok ik wakker van geluiden. Maar kon het niet goed thuis brengen. Ik keek op mijn telefoon en zag een aantal gemiste oproepen van Boy en Jebbah. Dus ik belde hem terug. Hij vroeg zit je sleutel in de deur? Sjips ja die had ik vergeten eruit te halen. Stom want als er nu iets is, kan niemand erin. Dus ik stond op schoot mijn nachthemd aan en "slaapwandelde" richting deur. Ik schoof het gordijn opzij en zag lachende gezichten.  Jebbah, Boy en Almamy stonden voor de deur met een bowl eten. Ze kwamen "dinner" (simango) brengen. Dus zaten we even later gevieren te eten. Toen het bijna twaalf uur was haalde Boy de boterkoek uit de vriezer en zongen ze happy birthday voor me. We namen allemaal een stukje. Jebbah ging toen naar Whitehouse, want oma Jamboo zat op te passen daar. Boy stuurde Almamy naar bed in de logeerkamer. Daarna zaten we nog heel even te praten. Toen stuurde hij mij ook naar bed, want ik zat steeds weg te dommelen. Ik ging en hij ruimde de rommel op. Ik zette de wekker en volgens mij sliep ik in no time.