Maandag 13 mei 2019

Maandag 13 mei, 2019        Wat een nacht, ik was (en ben) hondsberoerd. Al vanaf gisteravond aan het overgeven en inmiddels ook aan de diaree. Ik ren me rot naar de badkamer steeds. Ik heb me de hele tijd al afgevraagd waardoor het zou komen. Maar ben er nog niet uit, er zijn meerdere potentiele oorzaken. 1 Vanaf zaterdag ben ik op een ander merk poedermelk overgestapt. (ik los dat op in water en maak zo een beker melk). 2 Ik heb de afgelopen twee dagen ivm de Ramadan, mijn "kookbeurt" gehad en heb twee dagen Hollands voedsel gemaakt en daar ben ik niet echt meer aan gewend. 3 Ik heb veel vers fruit gegeten: Mango, guave en sarumpolo. 4 Misschien toch nog de bananencake van vrijdag. (al lijkt me dat sterk). Toen ik vanmorgen om half vijf aan een prakkie aardappelen, wortels en kip zat, smaakte het me dan ook niet echt. Ik heb amper gegeten en ben na twee mokken zoete thee snel weer in bed gerold. Ik sliep vanmorgen tot negen uur. (ja met verschillende toilet breaks dan). Toch probeer ik om ook vandaag te vasten, maar als ik t niet red ga ik wel iets eten. Ik deed een wit wasje en hing dat binnen op. Ik had geen zin om 't buiten te hangen en dit is ook beter ivm het rode stof. Ik nam daarna weer even een pauze. Daarna heb ik de afwas van afgelopen nacht weggewerkt. Vervolgens een poosje op de veranda gezeten. Vandaag is het winderig maar ook vochtig warm. Dus wel fijn die wind. Het is gek, het klimaat is aan het switchen  naar het "regenseizoen". Maar verders is daar nog totaal niets van te merken, alleen dus die verandering in de luchtvochtigheid. De kippen proberen nu niet meer om de ingepakte bananenbomen te benaderen, ze hebben t opgegeven lijkt het. Des te beter voor de bomen. Ik had nog een gesprekje met buuf Mamjarra over de kinderruzies gisteren. Ze gaf aan dat het haar bekend was dat Ndey-Rama niet bepaald een goede babysit was, en dat ze een hekel had aan Ahstou en haar broertje Saimy. En dat er al vaker problemen zijn geweest. Letterlijk zei ze "Ndey is net zo gek en asociaal als haar moeder en alle kinderen zijn reuze brutaal". Ik vond dat nogal een botte uitspraak, maar goed. Dit geval van gisteren stond dus niet op zichzelf. Ook Boy is heeft vannacht overgegeven appte hij vanmorgen, dus het fruit (dat hij dagelijks eet) is al geen optie meer, de cake ook niet echt, ik verdenk de wisseling van spijs of de melk. De ochtend ging eigenlijk redelijk, maar daarna kreeg ik echt trek, mijn lijf is natuurlijk totaal leeg nu. Om één uur gaf ik het op en dronk een beker water en at een cracker met kaas. Ik moest echt iets eten. Nu ik weer iets binnen had, werd mijn hoofdpijn ook minder. Ik zag dat Mamjarra en de moeder van Ndey weer weggingen. Nog geen vijf minuten later was het weer bal. Ndey sloeg de jongens met stukken touw en met stokken. En ze lachtte er breeduit bij terwijl de kinderen allemaal huilden. Ik weet dat Alhagie en Abelay ook geen lieverdjes zijn, maar dit is te gek. Ik kon het ook niet laten en sprak haar er op aan. Fout natuurlijk, maar ik kan zo slecht tegen slaan en onrecht. Maar Ndey is natuurlijk een schoolvoorbeeld van "zelf nooit kind mogen zijn, nooit enig medelijden gekregen, nooit naar school mogen gaan en onmachtig voor alle taken die haar worden opgedragen." En dat is zo ongeveer het gehele huishouden inclusief wassen, aankleden en verzorgen van de kinderen. En helaas zijn er zo vele meisjes en vrouwen in deze Afrikaanse samenleving. Deze meisjes worden zo door hun moeders opgevoed, en getraind voor alle "vrouwentaken" zodat ze kunnen trouwen later. Want als je als jong gehuwde vrouw niet kunt koken en een huishouden kan voeren, sturen ze je zo weer terug naar je ouders hier. Hun moeders voeden hen op, die zelf ook niet beter weten, omdat ze ook zo zijn opgevoed. Wat zal het fijn zijn als je dit soort meisjes naar school kan helpen, zodat ze een iets betere kans krijgen in de toekomst. En een iets bredere, meer maatschappelijke blik op de samenleving buiten de compounds waarin ze opgroeien. Zo zal de samenleving voor hen iets positiever worden misschien. Maar dat gaat waarschijnlijk nog generaties lang duren, als deze samenleving al ooit al veranderen in dat opzicht. Boy kwam net om de planten / bomen te wateren en te kijken hoe t met me ging. Ik vroeg hem ook even iets van credit op de dongel te zetten, zodat ik nu en dan even op internet kan zonder naar het internet café te moeten. Ook vroeg  ik hem om extra bulbs (lampen) te kopen voor de kamers waar er nog geen één hangt. De kaart van de dongel bleek echter verlopen, dus daar moet ik eerst een andere voor halen. De lampen hangen en ik denk dat ik nu toch echt nog een poosje ga slapen, ik ben doodmoe en tis pas half vier, dus heb de tijd nog. Ik heb geslapen tot zes uur en wat was dat lekker. De hoofdpijn is weg en ik heb ook niet meer overgegeven. Voel me iets beter, maar heb toch maar een emmertje yoghurt uit de vriezer gehaald. Boy (of iemand anders) komen straks weer diner brengen. Ik hoorde dat Efouah kookt, dus zal waarschijnlijk gezond, lekker en licht met salade enzo zijn verwacht ik. Maar voor alle zekerheid houd ik toch de yoghurt als backup.  Nu is het zeven uur ik heb een paar stukjes mango en een beetje yoghurt om straks een klein bodempje te leggen voor de eventuele rest. De yoghurt en mango smaken goed, maar ik doe rustig aan. Ik was net (horende) getuige op afstand van een fikse aanvaring tussen mijn twee buurvrouwen. Ik heb nu niks gezegd, maar de kids blijkbaar wel. Ik hoorde flink wat getetter in Wolof, wat ik deels nu kan volgen, maar ook de nodige "Fuck offs" (sorry voor het taalgebruik) tegen elkaar waren niet van de lucht. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. Normaal eten ze altijd samen met de kids, maar nu hebben beide dames apart gekookt. Ik ben een bad gaan nemen en daarna wilde ik eigenlijk gewoon naar bed. Maar dat is zo onbeleefd ze komen speciaal voor mij eten brengen iedere dag. Dus ik heb heb de blogs van 19 tot 30 april nu ook op facebook gekoppeld. Maar kon nog geen nieuwe blogs plaatsen helaas. Het waait echt superhard vanavond. En de wind is ook koud. Sja jullie in Holland zouden denk ik tekenen voor deze temperatuur, maar voor "ons hier" voelt het nu echt koud aan. Boy en Almamy kwamen met simango. Maar het was niet aan mij besteed, zoals ik al had verwacht. Ik zag de vis en had zoiets van brrrr. Dus ik at drie lepels rijst en een aardappel en wat aubergine, en dronk zoete thee. Na het eten ben ik direct naar bed gestuurd Boy zei "Ik ruim wel op en sluit af als ik weg ga". Ik heb ze wederom niet eens meer naar huis horen gaan.

monica

wat een verhaal Amber! Misschien is dat vasten gewoon niet goed voor je en gaat je lichaam protesteren?! Ik wilde vegetarier worden maar doof arts afgeraden....als je je hele leven lang carnivoor bent geweest is het niet goed om na je 50e ineens zo anders te gaan doen....flexer kan geen kwaad.....nou sterkte en ik hoop dat je je weer snel goed voelt!