Zondag 12 meii

Zondag 12 mei 2019        Vandaag is het Moederdag ook in Gambia, al doen ze daar niet zoveel aan. Wel zijn er berichtjes op de radio. Ik had een post van Elvera op Facebook zo lief. Ja op dit soort dagen ben je gevoelsmatig heel ver weg van kids en moeders. Dat zal ook aanstaande woensdag met mijn verjaardag wel vreemd zijn. Ik stuurde een app bericht en een voicebericht aan mijn eigen moeder in Holland. Ik ben inderdaad vannacht dus om vier uur opgestaan en sneed ui, paprika, lunchmeat en aardappel. Kruidde het geheel en bakte en kookte dat. Daarna maakte ik er roerei van, voor de heren en mezelf. Terwijl ik in de open  keuken rond redderde (zonder mijn lenzen in) sliepen de beide heren in de woonkamer gewoon door. Ik zette thee/koffie water op en ontdooide senfur uit de vriezer. Dekte de tafel en wekte de heren. We aten onze maaltijd en dronken thee, koffie, water en allemaal een beker melk. Ik zette de afwas in de teil en ruimde de boel weer op. Boy en ook Almamy lagen alweer in hun "bed". We hadden dus echt een rolverdeling op zijn gambiaans lol. Ik was klaar en deed het keukenlicht uit en wandelde door het donkere huis terug naar mijn slaapkamer via de antracietgrijze gang. Ik heb dit loopje de afgelopen maand al zo vaak 's nachts gedaan zonder licht, om even iets te drinken of zo. Maar wat me nog nooit gebeurd is, lukte me nu wel. Ik liep (flink hard) letterlijk met mijn neus tegen de donkergrijze muur. Hilariteit alom bij de mannen natuurlijk. Lachend rolde ik weer in mijn bed en sliep zo. Om acht uur ben ik opgestaan en de was gaan doen. De mannen lagen nog in diepe rust. Ik zette de emmer met wasgoed klaar om op te hangen en ben daarna eerst nog ff mezelf gaan afspoelen, douchen doe ik straks wel. Ik ging de was buiten ophangen en bracht daarna de afwas naar buiten. Ik was bijna klaar met de afwas toen ze ontwaakten. Zij gingen water putten en in de badkamer aanvullen en gingen daarna de planten / bomen water geven. Vervolgens douchen en een film kijken. Ik blijf het vreemd vinden om niet samen de dag op te starten met een bakje thee of koffie als je met meer mensen ontwaakt.  Maar ja tis Ramadan. Ik had ondertussen de veranda helemaal nat afgenomen en ben daarna ook gaan badderen. Jebbah kwam langs en Boy ging gelijk weg. Ze hadden hem gebeld dat hij op cementjacht moest voor een klus. Maar wederom is er dus een ban op de cement, dat was  een paar maand terug ook al. En we weten nu al dat dit betekend dat het cement ook weer duurder gaat worden nu. Jebbah en ik kwebbelden een poosje en ik gaf haar "fishmoney" (geld om te koken) en zij en Almamy togen richting de markt om inkopen te doen. Boy kwam terug zonder succes. De kippen eten nog steeds van de nieuw geplante bananen bomen, dus die gaan op deze manier dood. Boy besloot dus om ze in te gaan pakken. Hij maakte een "tentomhulsel" van oude muskieten netten en stokken en "pakte ze netjes in".  Ik schilde ondertussen aardappelen en kocht op de hoek bij Mantas mama wat Patansai en Carrotte. Vandaag eten we weer op zijn Hollands, gekookte aardappelen met wortelen en aubergine en kip met jus. Boy bracht twee dozen met boeken naar Whitehouse om ze daar van de week op de school uit te gaan delen. Dat deed hij op mijn "Mama fiets" (want die heeft een bagagedrager). Twee dozen achterop en de fiets steigerde natuurlijk. Maar niet getreurd. De lichtgewicht stapte er toch gewoon op en fietste rustig en al wiebelend over de zandweg naar Whitehouse, van mamafiets tot transportfiets. Ik had ondertussen mijn witte gehaakte tafelkleden in de chloor gezet en daarna uitgewassen. Ze wapperden vrolijk in de wind. Fabakary en Boy zijn daarna het houten bed in elkaar gaan zetten. Dus nu zijn er twee slaapkamers klaar. De mijne met dubbel bed en deze met dubbel bed en √©√©npersoonsbed. De derde slaapkamer staat nog steeds deels gevuld met dozen die uitgepakt moeten worden. De buurvrouwen waren naar Tanji om inkopen te doen. Ndey-Rama had de leiding over de zes overige kinderen op de compound. In no time was er een enorme ruzie. En dat duurde zeker een uur. Toen bemoeide Boy zich ermee. En die werd door Ndey (14) en Abelay (5) flink terug uitgescholden.  Ik zat op de veranda de draagdoek van Jebbah te repareren. Saimy, Ashtou en Manta kwamen bij me zitten. Deze kinderen komen uit Liberia en daar wonen veel afstammelingen van slaven die naar Amerika werden gebracht om daar te dienen en later zijn terug gekeerd.  Ze spreken dus Engels maar niet goed. Ze noemen dat hier "Akou" een soort gebroken Engels, gemengd met (in dit geval) Mandinka. Ik kan hen dus vrij goed verstaan. Boy en Fax keken een DVD en ik ben gaan koken. We hadden break fast met Hollands eten. Daarna haalde Boy Simango in Whitehouse, rijst met kip en saus. Fabakary at met ons mee, maar ik at nog een keer Hollands, want mijn maag doet een beetje vreemd  en dan pas ik liever een beetje op. Na het diner was het al laat, de heren keken nog een DVD, maar ik ben een bad gaan nemen in naar bed gegaan. Ik was zo snel onder zeil, dat ik hen niet eens meer heb horen weggaan.