9 mei 2019

Donderdag 9 mei 2019    Vanmorgen versliep ik me prompt. Ik werd om kwart over vijf wakker. Dus eigenlijk mag er dan al niet meer eten worden (ja nog 5 minuten lol). Maar ik ben niet zo strikt aangezien ik geen Moslima ben. Ik doe het alleen maar omdat ik eens wil ervaren hoe het is om te vasten. En ja het is makkelijker (en respectvoller) omdat ik me aanpas aan de omgeving en niemand verstoor of verleid als ik wel eet. Drinken doe ik wel maar met slokjes water nu en dan en dat kan zonder iemand te verstoren. Dus ik ben uit bed gekrabbeld en naar de keuken voor een beker thee en een beker melk en jawel daarna de koude Domoda opgegeten. En het is gek, maar je systeem schakelt best snel, want ondanks het vroege tijdstip smaakte deze "avondmaaltijd" me toch prima. De mensen om me heen vinden het trouwens geweldig dat ik "het probeer" De meeste niet Islamitisce toubabs doen niet aan Sunding immers. En ik krijgdan ook geregeld de vraag of ik niet ook naar de Islam wil overstappen (convert noemen ze dat hier) . Maar nee daar moet ik dus echt niet aan denken. Maar het levert wel leuke gesprekken op steeds. Bijvoorbeeld dat ik nu niet "echt vast" omdat ik wel drink.  Waarop ik dan weer zeg dat ik niet gezond ben en dus volgens de Koran niet hoef te vasten of het aangepast mag doen zover het mij mogelijk is. Waarop ze dan weer verbaast zijn dat ik me daarin verdiept heb.  Maar zij reageren dan met "Nu ben je aan het trainen en ik zal het gaan zien "Inshallah" (als Allah het wil). Allah waardeert dit zeer en Hij zal me helpen, en volgend jaar dan drink ik ook niet meer." Ach ja met dit soort gesprekken komen we de dag wel door. De meeste gesprekken gaan nu trouwens ook over de Islam, Sunding (vasten) en de Sunkaro (Ramadan)).  Na het "ontbijt" ging ik weer terug naar bed om verder te slapen. Ik appte nog even met Willleke in Holland. Sja daar is het inmiddels tegen acht uur, dus die zijn allemaal al wakker. Daarna ben ik toch nog weer een poosje gaan slapen, maar echt goed lukte me dat niet meer. Dus rond kwart over zeven toch maar opgestaan. Ik had echt een enorme pijn in mijn rug. Je kan de klok er bijna op gelijk zetten, ieder jaar zo rond mijn verjaardag speelt de hernia weer op. Dus ik loop nu ook weer aardig krom, Toch het gebruikelijke ochtend ritueel afgewerkt en sja daarna had ik even niets meer te doen. We zouden vroeg naar het ziekenhuis voor Naba en ik zal gelijk controle afspraak hebben. Maar dat gaat nu niet door omdat Naba niet in orde is. Dus die controle schuif ik dan ook maar door. Straks gaan Boy en ik naar Brusubi om het huis schoon te maken, dus ik verzamel alvast een emmer bezem etc om mee te nemen. Daarna neem ik een bad. Toen ik klaar was kwam Boy en hij zei dat Mariama ook onderweg was. Ze zou mee gaan omdat ik zo'n last van mijn rug heb. Kon zij wel vegen voor me. Ze kwam met kleine Amber, die prompt om een "karakrekker" (cracotte of cracker) vroeg en een beker melk. Terwijl zij at belden we Babucarr om ons te rijden. Ik stapte in de auto en had gelijk een natte kont want hij had de auto gewassen met het raam een stukje open, dus nu natte bekleding. We reden vlot naar Brusubi, waar we de water rekening tussen de gate vonden. Jebbah veegde het hele huis en ik maakte de keuken schoon. De wasmachine had gelekt en daar een enorme vieze vlek op de vloer achter gelaten. Boy in de oude raamhorren weer terug en schroefde de badkamergarnituur van de muur. Repareerde een raamslotje in de badkamer en verbrande wat achter gebleven vuil. De sweet peppers waren goed gegroeid en die namen we (naast de nieuwe raamhorren, een plak boomschors, de badkamer garnituur en ons houten bankje vanuit Staphorst ook mee terug in de auto. Net als de tuinslang en nog wat andere zaken,. Binnenshuis is nu leeg en schoon en klaar voor inspectie aanstaande zaterdag. In de tuin hebben we nog zat werk met zwembad en speeltoestellen uitgraven, misschien kippenhok afbreken. En Ebou (elektricien) gaat de extra meterkast (die wij zelf hebben laten aan leggen toendertijd), daar verwijderen en hier in Brufut weer terugplaatsen. Daarna reden we via de GT bank (opname sponsorgeld) weer naar Brufut. Ik voelde me zo beroerd door de pijn in mijn rug. Ik had express geen pijnmedicatie ingenomen vanmorgen. Ik probeer dat altijd zo lang mogelijk uit te stellen, dus heb alleen mijn rug gezalfd vanmorgen. Daar had ik nu flink spijt van. In Brufut ruimden we de spullen op en daarna gingen Boy en Jebbah met kleine Amber naar huis. Vandaag zijn ze begonnen met de aanleg van de elektrische bedrading in hun nieuwe huis, dat ze aan het bouwen zijn .En daar wilde hij als "architect van het huis", natuurlijk graag bij zijn. Ik sloot mijn huis af en ben naar bed gegaan met een tablet dit keer. Ik sliep van half drie tot kwart over vijf. Daarna douchen en even het huis doorluchten. Boy kwam versgesneden mango brengen en de bowl van Jebbah ophalen. Daarna ging hij weer. Morgen is zijn verjaardag  dus ik wil een cake bakken, maar had een recept gezien voor "mugcake uit de magnetron"dat wilde ik eens proberen. Nou dat was geen succes, niet echt lekker ook aldus de buurkids (zij vasten niet dus mochten proeven). Ik ontdekte dat er aan het pak bloem en aan de vanille suiker gegeten was. En jawel even later zag ik een klein muisje wegschieten. Dus van de week even een val kopen. Maar nu eerst de keuken gerenoveerd en alle eetbare spullen hoog gezet en /of in plastic zakken / bakken gedaan. De mislukte cupcakes weggegooid. En toen was het half acht. Eerst een bakje thee gemaakt en daarna een beker melk met een cracker gegeten. Toen werd er geklopt, en een kennisje van Boy stapte binnen met een bord "break fast". En ging daarna weer weg. Ik at met smaak op mijn gemakje het bord leeg, half dan want het was voor mij echt teveel. Daarna een afwasje (van de bakspullen) gedaan. En deze blog gaan tikken. Het loopt nu tegen tien uur, dus ik ga zo douchen. Ik merk dat ik flink moe ben zit achter de laptop weg te dutten. Dus ik  ga zo lekker slapen

jacqeuline Hulsegge

Hoi

mooi weer een reis verslag geweldig dat je het doet
lieve gr jacq