8 mei 2019

Woensdag 8 mei 2019        Ik werd wakker rond zes uur, na een nacht heel slecht slapen en veel denken en piekeren. Ik ben opgestaan en heb gelijk het bed afgehaald en verschoond. Daarna het beddengoed ook meegenomen naar de badkamer. Daar deed ik eerst de was die ik gisteravond al in de emmer had gezet. Vervolgens het beddengoed er achteraan. Daarna het toilet en de badkamer schoongemaakt. Toen was ik een uurtje verder. Daarna ben ik zelf een bad gaan nemen, tandenpoetsen etc. En waste toen als laatste mijn nachthemd, washand en handdoek. Daarna aankleden en de was opgehangen. De woonkamer, keuken en veranda geveegd.  Ik heb aardappels en wortel gekookt voor een maaltijd. Ik zie wel wanneer ik het op ga eten lol. Daarna at ik komkommer en tomaat met ei en een beker melk als ontbijt. Jaja ik weet het veels te laat want de zon was al lang op, maar ik ben dan ook geen moslima :). Ik waste mijn afwasje af en toen kwam Mamjarra een halve vis brengen (dat klinkt misschien vreemd, maar hij was enorm dus die lag mijn bord nog steeds aan. Ik besloot deze gelijk schoon te maken en te braden. Past goed bij de aardappelen en wortelen, al is dit voor mij alleen veels te veel dus ik fileerde hem in stukken voor het bakken. En alsof ik nooit anders doe, stond ik dus om kwart over acht vanmorgen al vis te bakken lol. Terwijl de vis bakte wandelde ik naar de shop om beltegoed, brood, boter en tiara. Senfur was er niet dat is nu alleen in de avond. Sja alles is anders gedurende de Ramadan. Er was een oudere man die hele verhalen tegen me af begon te steken in Mandinka. Ik begreep hem slechts deels en daar had hij de grootste lol om. Hij vroeg of ik ook brood voor hem wilde kopen, want hij had honger. Natuurlijk was hij aan het vasten, dus ik kon zijn grapje wel waarderen. Ook Yankeh stapte te shop binnen dus we begroeten elkaar nog eventjes met een knuffel. De shopkeeper vroeg waar Boy was, ik zei dat hij waarschijnlijk bij zijn vrouw en kinderen was in Whitehouse. Weer thuis was de vis klaar gebakken en ben ik gaan bloggen over gisteren en vandaag. Om kwart over tien kwamen Boy en Pa en ze gingen in de tuin aan het werk. Even later belde de huisbaas van het huis in Brusubi dat hij aan de gate stond. Hij wilde het huis komen inspecteren. Maar ik ben natuurlijk in Brufut. Morgen heb ik een controle afspraak in het ziekenhuis. Daarna gaan we het huis schoonmaken in Brusubi. En vrijdag is maar een half dagje, zeker nu in de Ramadan. Dus nu hebben we maar afgesproken voor zaterdagmorgen. Ik werkte verder aan mijn vertalingen en toen de mannen klaar waren in de tuin, zetten ze een DVD van Home Alone aan. Het is echt warmer nu, veel drukkender zullen wij in Holland zeggen. De lucht vochtigheid is hoger. Ik heb hier in dit huis nog nooit de ventilator aangehad, maar ze vroegen of hij nu aan mocht lol. Toen de film bijna afgelopen was kwamen Naba en Fabakary mijn houten bed brengen. Dat had ik van Henny voor mijn verjaardag gekregen een paar jaar terug, maar Naba sliep er het laatste half jaar op. Nu ze weer bij haar moeder in getrokken is kwam ze het terug brengen. Ik haalde de was af en vouwde die in de kast. Naba en Fabakary bleven ook gezellig film kijken., dus de videoclub werd steeds groter. Naba en ik keken nog even samen naar de vertalingen en ze hielp me met een paar zinnen. Daarna kwam Fatoumanie ook Esme brengen, zogenaamd omdat ze moest eten. Ze heeft namelijk nog borstvoeding, maar ze wilde helemaal niet drinken. Ze wees echter direct met een eigenwijs vingertje naar de keuken en eenmaal in de keuken wist ze exact waar de crackers waren.  Dus ik gaf haar een cracker, nou dat ging er wel in met smaak zelfs. Toen de cracotte op was ging Naba weer naar huis met Esme. Fax bleef hier. Om twee uur gingen ze gedrieën naar de moskee om te bidden. Daarna ging "Lord of te Rings" aan. Om drie uur viel de stroom uit dus einde videoclub. Maar de heren vielen spontaan allemaal in slaap. Na een half uurtje was er weer stroom en begon de dvd weer te blaten waardoor ze wakker schrokken. Even later kwam ook Almamy binnen vallen. Ik kreeg een dikke knuffel van hem en vroeg of hij ook vandaag aan het vasten was. Maar nee, want toen ze hem vanmorgen om half vijf wakker wilden maken vond hij t te vroeg. En dus had hij gewoon later ontbeten en vastte niet vandaag. Dus ik maakte hem brood met pasta en een beker melk. Daarna nam hij hier gelijk een bad. Toen de Dvd afgelopen was gingen de heren allemaal huiswaards. Boy zei dat hij later met de simango terug zou komen, Ik veegde en dweilde voor de verandering maar weer eens de gang, keuken, woonkamer en veranda. Deed een klein afwasje en besloot mijn haren te gaan wassen en een bad te nemen. Dan is dat maar vast gebeurd. Daarna ben ik met de fan aan op de sofa gaan liggen en viel prompt in slaap. Ik werd om kwart voor negen wakker maar nog geen spoor van Boy en het diner. Ik moet zeggen dat ik ook nog niet echt honger heb, mijn lichaam past zich blijkbaar al aan. Dus ik ben deze blog maar even gaan tikken. Het is nu kwart over negen en ik moet zeggen dat het brood dat op tafel ligt nu toch  wel erg lekker begint te ruiken. Ik denk dat ik daar maar eens wat van ga eten, want ik krijg nu wel trek. Ik heb toch geen brood genomen en uiteindelijk was Boy hier om kwart voor tien en bracht een vriend mee die ik nog niet kende. En jawel ook hij heet Ebrima, de zoveelste Ebrima lol. Soms denk ik hoe houd ik ze allemaal uit elkaar. Ebrima wilde niets eten en ook Boy wilde nog niet eens eten van de Domoda die hij bij zich had. Wel nam hij brood en at van de vis die ik vanmorgen gebakken had. Brood met mayonaise en vis, en koffie natuurlijk haha. We spraken even over een paar dingen en ondertussen at ik Domoda en hij brood. Zo rond kwart over tien vertrokken ze weer. Ik ruimde de boel een beetje op en sloot de deur af. Naba had gezegd dat ze eraan kwam zo rond kwart over negen, maar ik heb niets gezien of gehoord en ze reageerde ook niet op mijn appjes. En ik wil nu gaan slapen. Ik had net alles afgesloten en de lichten uit gedaan en zat net op de Wc toen er werd geklopt. Ik besloot dat te negeren, maar de klopper was hardnekkig. Na vier keer deed ik toch de deur maar open en zat Fabakary op de veranda in een stoel. Ik zei dat ik al naar bed was. Al het licht was uit dus dat kon hij zelf ook bedenken, maar toch vragen ze dan "Ow was je al naar bed?".... Gambianen soms.. :). We spraken een half uurtje samen iets door. Daarna ging hij weer. Ik lag net in bed toen Naba me begon te appen. Daarna kreeg ik ook nog appjes van Boy en van Dodou. Al met al was het tegen één uur voor ik uiteindelijk echt in slapen. Sja ze leven tijdens de Ramadan soms meer 's nachts dan overdag (dan proberen ze te slapen als ze niet werken )zijn. Wordt een kort nachtje dus.