7 mei 2019

Dinsdag 7 mei 2019        Ik werd om half vier wakker en hoorde muziek. Sjee ach ja het is Ramadan, dus er zullen wel mensen aan het eten zijn.  Maar nee het klonk er dichtbij.  Ik moest plassen en deed de deur open en zag licht. Ik liep naar de woonkamer en moest ergens wel lachen. Op tafel stond een stukje brood en een pakje boter en een lege koffiebeker. De DVD stond nog steeds te riedelen op het "the end" scherm. Het licht in de keuken en woonkamer was nog aan en de deur naar de veranda stond wijd open. En op de sofa lag Boy, één been op de grond, één been op het bed, met zijn mond wagenwijd open, te snurken als een oude brombeer. Ik pakte een deken uit de kast en dekte hem toe. Sloot de deur en deed die op slot en zette brood en boter in de keuken. Daarna tv en dvd en de lichten uitgedaan. Daarna gaan plassen en mijn wekker gezet. Want ik weet dat Boy rond vijf uur moet eten en drinken voor "the fast"weer ingaat. Pfftt om kwart voor vijf weer opgestaan. Ik merk dat (even aftikken) mijn armen de laatste twee nachten wat minder pijn doen hopelijk blijft dat zo. Boy wakker gemaakt en die was nogal gegeneerd dat hij hier in slaap gevallen was. En erg dankbaar dat ik hem had gewekt. Hij at en ging daarna nog een poosje slapen. Ook ik ben terug gegaan naar bed en werd om half acht wakker. Ik ben gaan schoonmaken en mezelf wassen ed. Daarna besloot ik me vandaag eens helemaal op de vertalingen te aan werpen. Want dat moet toch een keer af...  Boy lag op de bank te slapen en ik liet hem. Ik werkte rustig en schoot lekker op. Toen ineens een hoop kabaal en Aïcha Joof, Ebrima, Sally, Baby Aïcha, Esme en nog drie kinderen die ik niet kende vielen binnen. Met een hoop kabaal en wekten Boy en stoorde mij enorm in mijn werk. Ik had Naba gezegd dat ze Esme altijd mocht komen brengen want ze moet zelf bedrust houden en dan dan is een baby niet altijd handig. Maar ik had daarmee niet bedoeld dat "als de dames willen rusten omdat ze vasten" dat ze dan de hele kinderschare uit hun compound dan maar op mijn dak moesten sturen. Dus na tien minuten stuurde ik de meesten weer naar huis. Aïcha Joof (11) is voor t eerst aan het vasten en vroeg of ze aub hier mocht blijven en wat slapen. Ik weet dat het kind daar als oudste van de kids wordt inhezet als oppas voor de rest, dus ik snapte haar wel en zei dat ze kon blijven en Esme natuurlijk ook. Dat in een poosje goed. Zij ging op de andere sofa liggen en Esme speelde bij mij op schoot terwijl ik werkte en haar wat aandacht tussendoor gaf. En de andere twee sliepen lekker. Daarna wilde Esme naar Aïcha en begon te jengelen. Dus in de doek op haar rug en ze ging buiten op de veranda zitten. In no time waren er weer een hele kluts kids hier dit keer van onze compound, maar die maakten net zoveel herrie. Dus ook hen stuurde ik uit de woonkamer. De ouders liggen te rusten ivm de ramadan en de kinderen hangen er maar een beetje bij die eerste dagen als iedereen nog ff moet schakelen. Maar "deze toubab" is geen dumpplaats voor al die kids.... Mijn opvang was in holland niet hier. Soms is leuk maar niet de hele maand. Dus er was weer rust en Boy sliep weer verder. Tien minutebn later ghingh zijn telefoon. De moeder van een goede vriend, of hij direct daargeen wilde komen, want zijn vriend was aan het vechten met zijn broer. Sja tijdens de eerste dagen van de Ramadan is iedereen nogal humeurig en lopen de doorgaans toch al "snel verhitte" familiediscussie soms uit de hand. Boy legde uit dat hij daar gisteren ook al heen geroepen was om dezelfde reden, dus ging snel.  Even later vielen Omar, Sarjo en Oussein hier binnen. Ze kwamen net uit school en wilden wel even iets te eten, want thuis is er nu niks tijdens het vasten. Ik gaf en wat en daarna togen ze snel weer huiswaards. Ik werkte rustig door en ben flink opgeschoten. Om drie uur was ik er wel mee klaar. Ook ik merk dat nu ik niet eet, ik sneller moe wordt. Dus ik sloot de deur en ging een poosje op bed liggen. Ik werd wakker omdat Almamy door mijn slaapkamerraam mij aan het roepen was. Ook hij kwam uit school hier aanwaaien, ik keek op mijn gsm en zag dat het half vijf was. Maar mijn hoofd bonkte als een gek dus ik wilde eigenlijk slapen. Ik zei dat de deur open was en hij kwam even lekker knuffelen op bed. Ik vroeg of hij iets wilde eten of drinken. Maar hij zei (9 jaar) dat hij aan het vasten was. Mijn mond viel open, ik vind hem nog veel te jong, maar wie ben ik om daar iets van te vinden. Maar hij vroeg of hij een film mocht kijken. Ik zei jawel maar ik wil nog even slapen omdat ik hoofdpijn heb. Ik viel weer in slaap nadat ik Jebbah en Boy een appje had gestuurd dat Almamy hier was. Toen ik wakker werd was het donker en was Boy er ook. Even later gingen hij en Almamy naar huis om te gaan eten.  Fijn want ik had trek dus ik hoopte dat hij snel terug zou zijn met de Simango. Maar dat liep even anders en om negen uur was hij er nog steeds niet en ik stierf van de honger ... Ook op appjes kwam een reactie. Dus ik maakte zelf iets te eten en was gepikeerd en onredelijk boos. (lang leve de ramadan). Ik maakte net aanstalten om een bad te aan nemen om kwart voor tien, toen er werd geklopt. Daar stond Boy met de simango. Na een beetje kibbelen, kregen we flink woorden. Ik was onredelijk, maar ik was zeker niet de enige. Uiteindelijk heb ik hem nijdig weggestuurd en vroeg hem de simango weer mee te nemen omdat hij nog wel moest eten. Ik had al snel spijt van de hele ruzie, Boy heeft me met zoveel dingen geholpen. En ruzie maken is nooit oké, maar zeker niet tijdens Ramadan. Maar ik wist ook dat ik op veel punten gelijk had. Dus ik ga geen bakzeil halen. We moeten maar eens samen praten over bepaalde zaken denk ik. Ik veegde de hele kamer gang veranda etc nog even en ruimde de boel glad. Daarna nam ik een bad en zette het wasgoed in een emmer met sop voor morgen ochtend. Daarna ben ik naar bed gegaan en viel tegen alle verwachting in heel snel in slaap.