5 mei 2019

Zondag 5 mei         Vannacht kroop Almamy om kwart over twaalf in mijn bed. En sliep gelijk weer verder. Ik werd om half vier wakker en zag dat het licht weer aan was. Dus de lampen uitgedaan en weer verder gaan slapen. Om zeven uur vanmorgen werden we weer wakker. Een warm jongenslichaam tegen me aangekropen. Ik stond op en ben mijn gezicht gaan wassen en tanden poetsen. Daarna alle ramen en de gordijnen en de deur open gedaan. Almamy ging douchen en ik het dagelijkse schoonmaakrondje maken. Ik was net klaar toen Boy eraan kwam. Hij haalde de vis (Darwn genaamd) uit de koelkast en ging die schoonmaken. Ik raspte wortel, sneed komkommer en tomaat en ui als garnituur. Ik keek op de klok en zag dat het pas half tien was. Welke Europeaan gaat om deze tijd vis bakken als ontbijt??? Baraka belde dat hij de sponsorgelden kwam ophalen, dus ik schreef kwitanties uit en legde het geld klaar. Baraka kwam aan toen we net wilden gaan eten. Dus eerst de geldzaken geregeld en daarna met zijn allen ontbeten. Baraka was vandaag in Brufut op huizenjacht, maar nog steeds tevergeefs helaas. Ik heb nog twee maanden extra huur kunnen regelen dankzij de hulp van één van onze vaste sponsoren. Maar eind volgende maand staat hij echt met zijn gezin op straat. Ik moet zeggen dat de vis ondanks de vroege tijd toch prima smaakte. Na het ontbijt (we keken ondertussen home alone) vertrok Baraka weer en ging ik de afwas doen. De emmer water was heerlijk opgewarmd door de zon, dus ik kon met warm water afwassen. Dat was wel fijn met die vettigheid van de vis. Nu is het bijna één uur en tik ik even deze blog. Ik heb vanmiddag een Gambiaanse rok kleiner gemaakt en samen met Almamy twee loco boekjes doorgewerkt. Nu is het drie uur en wachten we op de lunch die Boy ophalen is. Dat denk ik althans want hij is verdwenen en heeft zijn fiets meegenomen. Maar niet gezegd waar hij heen ging. Almamy is om brood aan het zeuren, maar ik zei dat hij moet wachten tot zijn pa terug is, anders is zijn eetlust verspild. Nou pa is terug  (was naar zijn zus Yankeh ) maar er is nog geen lunch, dus ik zit met mijn goede gedrag Almamy nu toch maar brood te geven. "Want Boy zei dat het goed was". En natuurlijk belt Jebbah dan vervolgens dat de lunch klaar is .... Ow, die "langs elkaar heen denken mentaliteit" hier, soms kan ik daar zo gefrustreerd van raken. Maar dan denk ik "adem in adem uit en blijf kalm Amber"... Nu wachten we dus op Ebrima die straks lunch komt brengen. Die kwam al heel snel, maar toen was Boy weer weg. Dus we konden nog niet gaan eten. Boy, Fax en Babucarr waren de accu van de auto aan het fixen, zodat we die weer kunnen gebruiken. Vandaar dat hij steeds naar Yankeh ging. Toen hij weer terug wasghebben we eindelijk gegeten. Daarna gingen de kids in de compound mango schoonmaken. Ik ben gek op mango dus toen ze mij ook aanboden, zei ik gretig "Yes please". Maar man o man wat was dat zuur niet te (vr)eten. Zelfs niet met extra suiker, waarscighjnlijk te vroeg geplukt. Ik merk wel dat iedereen vandaag heel erg met eten bezig is. Morgenvroeg start de ramadan en mag er alleen gegeten worden tijdens zonsondergang. Ik weet al van mezelf dat ik dan stiekem ga eten, om anderen niet te verleiden. Maar stoppen met eten (zoals iedereen hier vraagt) Nee dat zie ik niet zitten. Van vorig jaar weet ik wel dat ik in deze periode veel minder eet. Niet eten is voor mij niet zo'n ding, maar niet drinken, nee dat kan ik echt niet. Mamjarra maakte de vrieskist schoon en die bleek (de buitenzijde is bekleed met plasic zakken) nogal beschadigd te zijn. Maar waar haal je zo snel nieuwe plastic zakken vandaan in een land waar alles schaars en duur is (zelfs dat). Ik had nog een blauw plastic zeil van de action liggen (wat wij op de vloer leggen als we gaan verven. Met wat inventiviteit en een rol breed plakband is de vriezer nu verpakt in blauw plastic en kan hij weer een poosje mee. Als dank kreeg ik een vis van zo'n dertig centimeter lang en tien cm hoog. Pa Camara was hier en de vis werd direct schoongemaakt, daarna is Boy hem (of haar geen idee eigenlijk lol) bakken. En dus zaten we een tijdje later allemaal aan de gebakken vis. Mamjarra maakte nog een foto met de reuzenklomp van henny (waar ik normaal plastic bloemen in heb, maar zij wilde hem even passen. En ze had er de grootste lol mee. Ook de kindertjes wilden allemaal wel even proberen en waren helemaal happy dat ik een compleet paar in een  kinder maatje had. Ze stapten trots als een pauw in het rond on their "Dutch wooden shoes". Pa vroeg hoe de Darwn had gesmaakt en ik was daar heel enthiousiast over. Dus hij beloofde dat hij morgen op het strand zal kijken of hij er nog één kon scoren voor me. Na veel heen en weer gedoe was de auto eindelijk gefikst, maar het was nu te laat om er nog mee weg te gaan. Dus dat wordt een andere dag. Waarschijnlijk komt de auto hier op mijn compound te saan, zodat we die kunnen gebruiken. Want Fax heeft geen rijbewijs en eigenlijk ook geen geld om hem rijdend te houden. En als hij te lang stil staat gaat hij weer stuk hier in dit klimaat. We zaten nog een poosje te kletsen met zijn allen. Pa en Fax gingen naar huis, Ebrima kwam de fiets van Boy terug brengen die hij had geleend. En daarna gingen Boy en Almamy ook naar huis. Ik ben de was gaan doen en heb die opgehangen aan het rek. Daarna besloot ik, nu alle ramen en deuren toch gesloten waren, om het hele huis nog even te vegen en dweilen. Dan kan ik het  morgen ochtend even snel snel kan doen. Daarna beloonde ik mezelf met een yoghurtijsje (bevroren yoghurt). En na een verfrissende badbeurt stapte ik rond negen uur in bed. Ik was nog een half uurtje wakker denk ik en hoorde dat het buiten stiller en stiller werd. Vreemd want normaal is de omgeving hier tot laat redelijk luidruchtig.

Clau

Hai hai .

Je beleeft elke dag wel wat .
Zo leuk om al je verhalen te lezen .
Wat fijn om zoveel hulp te hebben en dat ze je geholpen hebben met je/jullie nieuwe huis .xxx