4 mei 2019

Zaterdag 4 mei        Vanmorgen werd ik wakker om acht uur precies. Schandalig laat dus, mede dankzij de slaaptablet die ik om half tien gisteravond ingenomen heb. Normaal ben ik dan wel een uurtje of zes "out" maar vannacht ben ik toch vier keer wakker geworden van de pijn. Dat geeft een beetje de graadmeter van de heftige pijn weer denk ik. Maar ik voelde me een stuk beter dan de afgelopen dagen, eindelijk een beetje uitgerust. En daar was ik hard aan toe. Ik werd wakker en hoorde muziek en een monotoom "bonk bonk" geluid dat ik niet echt thuis kon brengen. Maar ik was ook nog een beetje duf en "groggy". Ik rolde uit bed en ging naar de badkamer. Plenste wat water in mijn gezicht en poetste mijn tanden en deed mijn haar. Daar knapte ik wat van op. Ik deed de gordijnen en ramen in de gang, de  slaapkamer en de keuken open. Daarna de deur van de woonkamer en toen zag ik de fiets van Boy staan. Die bleek in de tuin bezig te zijn en veroorzaakte dat geluid. Ook de muziek kwam van zijn gsm die op de veranda lag. Ik vroeg hem hoe lang hij er al was. Dat bleek al vanaf zeven uur te zijn. Sja hij weet dat ik doorgaand heel vroeg wakker ben. Maar vandaag dus niet, en hij wilde me lekker laten slapen (had zijn sleutel vergeten) . Ik zette koffie voor hem en maakte voor mezelf een beker melk. Daarna ging ik binnenshuis overal stof afnemen, alles vegen en dweilen. Daarna en de afwas gedaan. Toen een crackertje gesmeerd en de tijd voor mijn beker melk genomen. We zaten net samen wat te drinken toen Ebrima, Baby Aicha en Sally eraan kwamen. Die zochten de slippers van Sally  (die ik gisteravond onder een stoel op de veranda vond). Dus terug gegeven en ze gelijk even senfur laten halen. Boy was klaar met cassave planten en harkte rondom het huis voor me. Ook voerde hij de kippen en toen had hij trek. Ik vertelde over de bowl van Naba die ze had gebracht en even later zat hij rijst met vis te eten. En dat om half tien 's morgens.Al eb ik ook wat hapjes tilapia op en dat smaakte prima.  Daarna vertrok Boy weer naar huis en ben ik lekker gaan douchen en waste de laatste paar stukjes wasgoed weg en hing die aan de lijn. Vandaag wordt het denk ik weer heet, je kan merken dat de kracht van de zon iedere dag toeneemt. We stomen op naar het warme seizoen. Vandaag is dodenherdenking en ja ook voor mij. Ik zal om zes uur (ivm tijdsverschil) ook gewoon twee minuten stil zijn, want al ben ik ver van Nederland oorlogs slachtoffers zijn er overal ter wereld en daar sta je gewoon even bij stil. Dat moet zo zijn en blijven in mijn opinie. Ik kan niet meekijken op TV zoals ik al die jaren gewend ben, maar sta er wel bij stil. Inmiddels is het half twaalf en ga ik eens nadenken wat ik vandaag ga doen. Size zal vandaag op visite komen zei hij van de week. Maar dat kan zomaar weer veranderd zijn. Dus ik wacht wel af. Ik heb om half één lekker gegeten, rijst met kipnuggets gebakken uien paprika en een sausje. Lekker zelf gekookt en t smaakte me prima. Ik had net afgewassen en alles aan kant en zat me een beetje te vervelen toen Almamy binnen stapte. Mijn moeder is naar Serrakunda, ik weet niet waar mijn vader is maar ik heb honger lol. Dus meneer at de rest van mijn inmiddels weer in de koelkast geplaatste maaltijd op. Lang leve de magnetron. Toen hij klaar was met eten zijn we samen een spelletje rummikub aan doen en daar waren we middenin, toen PA Camara kwam om me twee vissen te brengen. Ik heb geen idee hoe ze heten, maar ze zien er gevaarlijk uit haha. Maar zijn al grotendeels schoongemaakt en hij zei dat ze veel vlees en weinig bones bevatten. Ik ben benieuwd, maar Boy zal vast weten wat het is en hoe het te bereiden. En ik zal als een goede leerlinge goed opletten zodat ik het straks zelf ook weet. Nu verdwenen ze in plastic voorlopig in de koelkast. Pa is op de veranda gaan zitten en wachtte tot Boy kwam, want hij had hem gebeld dat hij hierheen ging en of hij ook wilde komen. Even later kwam Boy inderdaad aan en bracht ook de lunch mee. We aten gevieren daarvan. Daarna maakte Almamy en ik het spelletje af en toen kreeg ik een telefoontje dat me een beetje verontrustte. Ik besprak het even met Boy want het betreft iemand in zijn familie. Ik wil hier ivm de privacy niet in detail treden, maar er komt nu "Op zijn gambiaans" een gesprek en zonodig zelfs een familieberaad. Ik ben bezorgd en benieuwd, het is wat met al die "familie perikelen" Maar dit keer ben ik er zelf ook indirect / direct bij betrokken. Ik ben dus best bezorgd. Ondertussen zijn Boy en PA met de stortbak van het toilet aan de slag. Wat zal het fijn zijn als dat lukt. Nu moeten we de WC doorspoelen met emmertjes water en dat is niet altijd even handig. Wat zal het fijn zijn om na een maand weer gewoon te kunnen "doortrekken". Maar het zijn geen van beiden loodgieters dus ik wacht geduldig af. Het is hier nu vijf uur en ik ga zo dus in gesprek want de betrokkene belde net dat die onderweg is naar hier. En Size belde daarnet ook dat hij rond zonsondergang ook hierheen komt. Dus tot later maar weer. Nou ik heb het gesprek gehad, dat verliep gelukkig tamelijk rustig, maar de tijd zal leren hoe t verder gaat. Daarna kwam Size met een vriend een bliksem bezoek brengen. Pa en Boy zaten aan de ataya en Almamy zat er gezellig bij. Boy had de spoelbak van het toilet gefikst dus das mooi meegenomen. De kleine boodschapjes blijf ik met een emmertje door spoelen (water sparen omdat we dat nog steeds moeten putten). Maar de grote boodschap kunnen we nu wel flushen. We aten met zijn viertjes diner en daarna vertrok Pa. Even later kwam Fabakary aanwaaien en daar hebben we gezellig mee zitten bomen. Almamy vroeg of hij mag blijven slapen, ja dat mag wel. Dus stuurde ik hem onder de douche. Boy en Fabakary vertrokken om kwart over acht naar hun eigen compounds. Ik sloot af en werkte nog wat achter de laptop. Almamy lag op de bank en at biscuits. Exact om negen uur viel hij daar ook in slaap. Ik appte nog wat met een vriendin in Nederland die niet helemaal lekker in haar velletje zit. En werkte aan de blog. Om half tien viel het licht uit en zat ik in het donker te tikken lol. Dus maar even wat kaarsjes aan gestoken. Dus is het nu heel romantisch. Ik ga zo eveneens romantisch een bad bij kaarslicht nemen. En als er dan nog steeds geen licht is dan ga ik maar naar bed denk ik. Eerst tikte ik nog een poosje met Adine, één van mijn mede semigranten maar zij komt oorspronkelijk vanuit Belgie. Zij vertrok een maand eerder dan ik naar Gambia om daar te gaan wonen en vrijwilligerswerk te doen. We hebben veel aan het contact met elkaar. Samen staan we sterk. Hmmzz Ik ontdek net dat de buren wel licht hebben, dus de cashpower is op , maar ik kan dat morgen pas weer opwaarderen. Dus vannacht een stroomloos nachtje ..... Ik ga zo eveneens romantisch een bad bij kaarslicht nemen. En aangezien er dan nog steeds geen licht zal zijn, ga ik maar naar bed denk ik. Ik kreeg Almamy niet wakker dus heb hem met een deken toegedekt en ben naar bed gegaan. Pas na een tijdje in bed realiseerde ik me dat de buren een solarlamp gebruiken als buitenlamp, vandaar dat die wel brandde natuurlijk.