3 mei 2019

Vrijdag 3 mei    Vanmorgen heb ik het om half zes opgegeven. Ik heb een vreselijke nacht gehad. Zoveel pijn weer. Ik heb van tien tot half een geslapen aan één stuk. Maar daarna heb ik minstens ieder uur gezien op mijn gsm. Om half zes opgestaan en een combi  gemaakt van mijn haren wassen en de was doen. De was wapperde flink buiten want het is een winderige dag. Daarna heb ik (met angst en beven) heel voorzichtig de veranda plafond afgedaan met de bezem. De plywoodplaten daar zijn half vergaan en er zijn grote stukken uitgevallen. Maar het knapte er flink van op. Al is het nog steeds niet mooi , veel vuil en stof en spinrag zijn nu weg. Vervolgens de veranda geveegd en de compound rondom het huis geharkt. Daarna de veranda gedweild en alles weer op zijn plekje gezet. Toen gunde ik mezelf even een poosje rust, want mijn armen deden knetterpijn.Ik nam een uurtje voor mezelf en zat wat achter de laptop, at een ontbijtje en tutte even wat aan. Daarna ben ik de afwas gaan doen en heb ik binnen in huis alles geveegd gestoft en gedweild..Daarna melden de kippen zich, sjips helemaal vergeten om hen te voeren oeps. Snel de kippen een ontbijtje gegeven. Daarna naar de shop om knijpers, ataya en senfur.De eerste was gevouwen en de tweede opgehangen. Om half een kwamen Boy en kleine Amber, mijn tommah binnen wandelen. Ik zat net weer net aan een crackertje en een beker melk. De cracker vond Amer erg lekker, de melk vond ze maar vreemd. Ze drinken bij hen thuis alleen thee wonjo tiara en water. Maar de zakjes oplosmelk die ik gebruik, eten ze daar met een lepel in poedervorm. Dus deze "vloeibare melk" was een beetje vreemd. Boy vroeg me met een big smile "Heb je geen "breakfast"gemaakt? ". Ik zei als ik wist dat ik visite zou krijgen dan had ik dat wel gedaan. Maar nee nu niet,  ik heb wel vers brood gehaald maar dat al in de vriezer gestopt. Ik eet zelf doorgaans een crackertje, maar zal omelet maken. Maar dat wilde hij graag zelf doen. Hij is gek op koken en in mijn "tijdelijke keuken" is meer te vinden dan hij thuis gewend is. Dus hij vind het geweldig om te kokkerellen. Hij maakte een heerlijke omelet en we aten met smaak. Daarna plaste Amber in haar broek en mikte melk over het tafelkleed. Dus kon ik weer aan de was. Ik merk wel dat nu ik meer op de lokale manier leef, dat er inderdaad veel tijd gaat zitten in de huishoudelijke taken. Ik maak zelf nog niet eens lunch en diner zoals de dames hier, maar kan ook de dag wel vullen met allerlei simpele dagelijkse klussen. Ik besloot om gelijk na deze was mezelf een bad te geven en gelijk mijn kleding die ik aan had te wassen. Toen ik klaar was met badderen en de was wilde ophangen troif ik Boy en Amber samen slapend op de bank aan. Zo'n lief gezicht. Ik hing de was op en ruimde de boel glad, veegde voor de derde keer vandaag de veranda. De wind ik heerlijk voor de was, maar een crime met al dat stof. Alles ziet rood en ik kan wel blijven vegen.  Ik besloot dat ik na de doorwaakte nachten ook wel recht had op een dutje en ben lekker op mijn bed gaan liggen. Ik dacht ik dommel een beetje, maar werd na twee uur wakker en had geslapen als een blok. Ik zag twee gemiste oproepen van Jebbah. Ik had zo'n vermoeden dat ze ook Boy gebeld had. Ik belde haar en ze had de lunch klaar, of Boy die wilde ophalen. Toen hij wakker was nam hij mijn fiets en ging snel op en neer. Amber werd wakker en miste haar papa en was in tranen.We zaten op de veranda te knuffelen toen kwamen Jankeh, Fatoumanie, Aicha, Ebrima, Baby Aicha en Sally er aan met een kruiwagen. Ze kwamen wat van het brandhout ophalen. Even gekletst en toen zij hun hout hadden, en net weg wilden gaan kwam Boy terug met de lunch. We hebben heerlijk gegeten. Daarna ging Boy de tuin weer in hij had nog meer cassaveplanten mee gebracht die erin moesten. Ik at een Valda snoepje en daar bleef een stuk vulling van mijn kies inzitten. Dus dat word maandag een tandarts zoeken om de kies opnieuw te vullen, heb ik weer. Niet de hele vulling is eruit, dus het doet me geen pijn, maar ik moet nu wel ff voorzichtigh eten anders breekt de kies misschien af. Amber en Boy gingen daarna samen water putten en bijvullen. Die kleine pork op stap met zo'n grote emmer haha. Was net twee emmertjes water halen lol. Ik maakte wat foto's en haalde de laatste was af en vouwde die weg, Fabakary en Ebrima kwamen nog op visite en iedereen zat gezellig op de veranda te kletsen. Pas om acht uur was ik alleen en keerde de rust weer. Even later belde Naba, zij en Fatoumanie brachten avondeten. Maar ik had de deur al op slot.  En eerlijk gezegd schoof ik het ook zo in de koelkast want ik zat vol. De buren hebben een trouwerij en dus is het daar "programm"en een herrie van jewelste. Daar zijn Gambianen goed in, veel herrie en feestjes bouwen. Ach doorgaans is te leven hard en karig hier, dus als er een kans op een verzetje is.. ik snap dat wel. Maar ik ga straks toch bijtijds douchen en daarna proberen te slapen. Desnoods met een slaaptablet want ik moet nu echt een nachtje slapen. Maar het is nu pas half negen dus nog een beetje vroeg.