2 mei 2019

Donderdag 2 mei 2019

Vanmorgen werd ik wakker om vijf uur en vanaf dat moment was de pijn zo erg dat ik er niet meer van kon slapen. Toch ben ik nog anderhalf uur in bed gebleven. Daarna opgestaan gezicht gewassen en tanden gepoetst en de woning  en de veranda gaan vegen. Daarna de afwas van gisteravond gedaan en toen deed mijn arm zo zeer dat ik besloot de was te laten voor wat het was. Morgen weer een dag. Ik kroop achter de computer en werkte aan mijn lijst. Jebbah kwam langs met Amber op de terugweg van de markt. We kletsten even en ik vulde nog wat boeken aan in de boekenkast. Ik gaf haar de bowl mee terug  en nog wat leesboeken voor de kids. Janny belde dat ze vanavond residentie hielden om de op de vlucht meegebrachte spullen op te halen. Dus daar moet ik vanavond even naar toe. Daarna ben ik gaan dweilen en nat afstoffen. En vervolgens douchen. Ik moet mijn haren wassen maar schuif dat ook door tot vanavond of morgen. Ik at wat yog hurt en dronk een beker thee met een cracker. Ik keek wat ik nodig  had van de shop en wandelde daarheen met de lege bowl van Yankeh. Die besloot ik eerst af te geven en de bedoeling was dan door naar de shop en weer naar huis. Maar ik kreeg de kans niet. Ze zouden net aan het breakfast dus ik moest blijven om mee te eten. Daarna kwamen de kids spelen en heb ik een poosje met Naba, Fatoumanie en Esme gebabbeld. Fabakary kwam thuis en had een babbeltje en daarna ging ik naar de shop om olie, zwarte peper en melkpoeder en vooral om beltegoed. Maar ik moest van Yankeh weer terug komen daarna. Dus dat deed ik braaf (ze wonen zo ongeveer naast de shop dus geen grote opgave.) Ik speelde daarna een poosje met Esme. De kleine meid is me gelukkig nog niet vergeren, al zie ik haar nu stukken minder. Ze tijgert nu de hele kamer door trekt zichzelf op tot staan en babbelt al flink voor zich uit. Is gek op muziek en "danst" (of swingt eigenlijk meer) dan gezellig mee. Yankeh zei je blijft maar even wachten, de lunch is bijna klaar dan kan je gelijk de bowl weer gevuld mee terug nemen. Dus toog ik om half vier weer huiswaards na een gezellig bezoekje met een bowl met eten en mijn boodschapjes. Thuis heb ik eerst lekker zitten eten ik had echt trek. Daarna de peperbus bijgevuld en de rest van de boodschapjes opgeruimd. Ik regelde een taxi via Dodou om me op te pikken voor mijn afspraak met Janny. Daarna sloot ik de gordijnen en de ramen alvast. Tegen de tijd dat ik opgepikt zou worden, kwam Boy binnen wandelen met een emmertje met een tweede lemontree en een bowl met lunch van Jebbah. We hebben weer eten genoeg vandaag grijns. Boy at ook lunch en ik pikte nog een paar vorkjes mee voor de gezelligheid. Daarna kwam Dodou me ophalen om naar mijn afspraak te gaan. Hij had een oude taxi van een vriend geleend, maar who cares (in Gambia) als t maar rijd. En dat deed het al schoot de auto nu en dan uit de versnelling. We kwamen veilig aan en de auto doorstond zelfs de dagelijkse trafficjam rondom Turntable. Bij Janny aangekomen kletsen we eventjes en daarna togen we weer huiswaards. En toen we al stotterend net op gang waren, passeerden we iets waar ik een foto van wilde. Dus stoppen de auto in zijn reverse en achteruit terug . De foto gemaakt en daarna wilden we weer op huis aan, maar wat we ook probeerden de auto wilde alleen nog maar achteruit en ging niet meer in de eerste versnelling. Shit...... Na een paar telefoontjes naar de eigenaar "je moet gewoon even clutchen" kregen we het kreng toch in de eerste versnelling door de pook helemaal omhoog te trekken en dan met kracht erin te duwen. Gelukkig schakelde hij wel gewoon door naar de volgende versnellingen. Maar het bleef zeker in de file nu en dan horten en stoten. Ik had Boy al een berichtje gedaan dat we panne hadden. Wat "even heen en weer gaan "zou moeten zijn werd een uitstapje van ruim twee uur op deze manier. Lang leve de gambiaanse auto's. Nog even snel olie en suiker bij de shop gehaald en toen naar huis. Boy was in de compound aan het werk, wederom  onkruid verwijderen en verbranden. Toen ik thuis kwam werd hij net gebeld om naar huis te komen. Het slot van de voordeur was kapot en moest vervangen worden. Dus we zagen elkaar no net even in het voorbijgaan. Ik zwaaide hem uit en zat nog even op de veranda. Het werd nu snel donker en ik ben naar binnen geaan. Alles afgesloten en even een hapje gegeten. Daarna een poosje gelezen en na een douche al om voor tien uur in bed gerold. Ik was moe en had flink pijn dus ik hoop dat ik een beetje kan slapen.