1 mei 2019

Woensdag 1 mei 2019     Sjee het is alweer mei wat gaat de tijd hard. Over enkele dagen start de ramadan, daarna is Boy al snel jarig en vlak daarna ikzelf. Maar dat vier je niet tijdens ramadan natuurlijk . Bovendien worden verjaardagen hier nauwelijks gevierd. Vandaag een korte blog want ik ben na het gebruikelijke ochtend ritueel eindelijk begonnen aan het uitzoeken van al de dozen met boeken voor de scholen. Dat is echt megaveel werk en ik had heel wat dozen te doen. Uitzoeken en uitsorteren welke boeken en welk niveau en voor welke scholen. In verschillende dozen doen en dan merken welke school en welke groepen. En soms kom je dan onverwachte zaken tegen zoals in dit geval een hele doos vol met een wiskunde methode inclusief lesboeken leerkrachtbijlagens oefenmaterialen etc. Ik denk dat niemand er problemen mee zal hebben dat ik die voor mijn eigen bijlesgroepen ga gebruiken. Ik had al eerder ergens een goede taalmethode inclusief lesboeken op de kop getikt. Nu ben ik compleet ik heb nu dus complete taal/spelling en wiskunde/rekenen methode in drie verschillende niveaus. Ook kwam ik totaal onverwacht (het zijn dozen met engelstalige boeken) vier boeken om nederlands te leren tegen. Nou die komen hier ook wel van pas en zijn dus ook in mijn school dozen gegaan. Verder ontdekte ik in een doos ook 14 spellen spelkaarten allemaal los erin gemikt. Dus daar ben ik ook wel ff zoet mee geweest om die allemaal uit te zoeken. Tussen de middag kwamen Almamy Oussein Dembo en Omar binnen vallen. Ze zeiden niets en gingen spelen met de dieren. Boy belde een poosje later of ze hier waren. Ja dus. Ze bleken gestuurd te zijn door zijn moeder om bij zijn zus Yankeh een bijl op te halen en daarheen te brengen. Ik had inmiddels een schaal rijst met pepesoup bijna klaar dus vroeg of ze eerst mochten eten. Dat was oké. Ik liet ze mooi buiten eten, want dat eten met de hand is een prima methode, maar ze knoeien bij de vleet en dat heb ik dan toch liever buiten. En buiten eten is hier de normaalse zaak van de wereld dus hoppa. Nou de schaal ging schoon leeg, het viel dus in de smaak van de heren. Almamy gaf de anderen nog een lesje magnetron gebruik lol. Hij was supertrots dat hij dat allemaal wist. Daarna stuurde ik hen allemaal weer naar huis, maar natuurlijk niet zonder ze allemaal een boek mee te geven. Supertrots vertrokken ze weer naar Whitehouse. Een "eigen"boek dat is hier een rijk bezit.  Ook de buurkindjes kregen allemaal een boek op hun eigen niveau. Ook die waren de koning te rijk. Ik weet dat ze niet kunnen lezen, net als hun ouders. Deze Senegalezen komen hier vaak alleen maar heen voor de visserij. De kinderen aan niet naar school en vanaf zeven jaar draaien de meisjes fulltime mee in het huishouden en de jongens gaan dan al mee naar zee. School is niet belangrijk, een boek lezen is onzin, vissen daar draait hun hele dagelijkse ritme om. Ze leiden hier een arm beperkt bestaan met minimale voorzieningen en alle centjes gaan naar Senegal waar ze doorgaans een huis aan het bouwen zijn en straks weer terug gaan wonen, als er genoeg verdiend is.  Ergens vandaag keek ik uit het raam omdat ik hoorde dat de buren van de compound hiernaast aan het douchen waren (hun "local bathroom" is tegen onze muur aan gebouwd) en zag tot mijn grote verbazing dat hun "vuile" badwater door een gat in de muur zo mijn compound opstroomde. Daar moeten we dus even iets aan gaan doen, voor hen is dit een makkelijke en vooral goedkoop afvoer systeem natuurlijk. Maar daar zit ik niet op te wachten, dus dat moeten ze anders gaan oplossen. Ebrima en Boy kwamen lunch brengen en we aten met elkaar. Ebrima (die enorm verlegen is) vertelde dat hij muziek van Jelibah zo mooi vond. Ik zei dat ik daar misschien wel aan kon komen. Eén van mijn tommahs is de dochter van de gitarist van Jelibah. Dus ik appte hem of hij wat soundtracks kon doorsturen. Ik kreeg er tien, maar de verbinding was zo slecht dat ik ze pas vanavond laat kon binnen halen en kon doorsturen naar Ebrima. Ik kreeg ook nog wat foto's van Amber sjee wat is die al groot geworden. Ik zag haar voor t laatst in augustus maar wat een dametje is dat alweer. Vanavond had ik enorm trek in kip na ale vis van de laatste weken. Dus Boy zei, zal ik chicken and chips maken? Dan maak jij salat. Dus ik schilde aardappelen in frietjes, en maakte salade terwijl hij frietjes bakte en de kip schoonmaakte en bakte. We hebben heerlijk gegeten samen. Daarna een spelletje gedaan op de veranda terwijl hij afval verbrandde in de compound. Na het spelletje wipte Fabakary nog even aan, maar die heb ik al snel naar huis gestuurd. Boy was ook al weg en ik wilde graag een bad nemen en dan naar bed omdat ik doodmoe was.