29 april

Maandag 29 april        Vandaag is mijn "kleine broertje" jarig. Hij is echt mijn broertje, al hij een boomlange stevige kerel en nu vandaag  52 jaar geworden. De logerende Sarjo is vannacht door het gehele bed gedwaald. Die kan echt niet stil liggen. Maar ze heeft heel lekker en lief geslapen. Ik was om 630 u op en ben de was gaan doen. Daarna geveegd en gedweild. Vervolgens thee water opgezet en brood uit de vriezer gehaald. Sarjo uit bed gehaald en gewassen en aangekleed. Ze zat net buiten aan een boterham en thee toen haar broers Almamy en  Omar er al aankwamen met haar schooluniform. Die ook thee gegeven. Even gekletst , Sarjo omgekleed en daarna zijn ze naar school gegaan. De was wapperde al aan de lijn en  de veranda was ook klaar. Dus ik ben lekker mijn haar gaan wassen en tegelijk ook de badkamer en toilet gepoetst en daarna mezelf een bad gegeven. Vervolgens overal nat afgestoft. Ik pakte nog wat dozen uit,  dat gaat niet zo snel omdat ik nu gelijk alles een plekje wil geven. Ik was de boekenkast aan het reorganiseren toen Boy aankwam. Hij had emmers met planten bij zich en twee lange cassave planten. Hij vroeg of ik al had ontbeten. Nee dus, mooi zei hij dan ga ik omelet maken. Nou dat was prima, het heeft een voordeel als je zelf kippen hebt,  de eitjes zijn gratis. Ik maakte de doos waarmee ik bezig was leeg en hij ging aan de slag in de keuken. TIk had een doos vol maandverband en die heb ik verdeeld in orties, voor het huis van Naba en haar familie waar ze nu woont, voor Jebbah, en voor hier "in case of incasety" en voor mijn beide Senegalese buufjes.  Boy bekeek het geheel  en vroeg uitleg wat het was.  Soms denk ik "De mannen weten hier echt zo weinig" Vervolgens zei ik "Sja het zijn ook vrouwenzaken hé". Waarop hij lachend zei "I am not only a Masoner,  Cook and Tailor, but I also am a Doctor, you didn't know that?".  Ik zei "Nee je bent een manusje van alles, maar weet van veel zaken ook niet van de hoed en de rand". Het duurde even voor ik de Nederlandse uitdrukkingen had uitgelegd aan hem.  Daarna zei hij "Je moet het de buufjes goed uitleggen, want ze weten vast niet wat dat is". Ze gebruiken hier in de compound namelijk nog uitwasbare verbanden. Ik zei "Jij bent de dokter, dus dat moet je maar uitleggen". Sja dat kan natuurlijk niet dat mannen vrouwenzaken bespreken. Ik riep Rama en gaf haar de pakketten voor haar moeder. Met de mededeling "Voor jou en je moeder." Daar kwam Boy direct met de volgende discussie "Rama is far to young to use those, do you really think she already knows man?" Ik weet niet exact hoe oud Rama is want ze is klein en tenger, maar ze is zeker al aan het puberen. Dus ik legde hem uit dat zij waarschijnlijk ook al wel menstueerde. Wederom herhaalde hij "Woman they don't have periode unless they know men". Hij dacht dus serieus dat vrouwen pas gaan menstueren nadat ze seksueel contact hebben gehad met een man. Oké weer een heel verhaal om uit te leggen dus. En dat dan allemaal tussen de bezigheden die we hadden door haha. Maar zo draait de tijd wel door. Toen kwamen de kids alweer uit school. De eerste dag na de vakantie doen ze hier niet veel dat bleek wel het was pas twaalf uur. Dat werd dus een groter ontbijt dan gepland. Toen kwam Andrew aanfietsen, om even te buurten in het nieuwe huis. Hij was bij Yankeh geweest om de koelkast na te kijken en wipte nu even hier aan. Hij lachte en zei: "Hey jij hebt net zo'n plafond als ik met een gat erin". Bij hem was een plywood omlaag gekomen omdat de termieten het hadden aangevreten vorige week. Na het ontbijt ginmgen de kids spelen. Ik waste de drie uniformen van Omar, Dembo en Sarjo en hing ze aan de lijn. De andere was had ik al droog en gevouwen in de kast. Daarna wierp ik me op de storagekamer om dozen te sorterten en uit te pakken waar nodig. Sommigen moeten naar projecten, anderen zijn voor de studyclass en worden pas later uitgepakt, daar schrijf ik even goed op wat erin zit. Sommige dozen met speelgoed van de opvang in Holland pakte ik al wel  uit en deed het in de boxen in de kast. Zodat de kids hier ermee kunnen spelen. Vanmorgen vond ik één van de meest populaire zaken in de opvang: De doos met plastic boerderij/ tropische/zee en oerwouddieren. Die was hier ook direct een hit. In no time zaten er een stel kids te spelen op de veranda. Zelfs kids die ik helemaal niet ken. Andrew en Boy hielden de wacht, want speelgoed kan hier soms erg gemakkelijk in broekzakken verdwijnen om mee te nemen naar huis. Andrew was helemaal verdiept in "The onconvienient Truth" van Al Gore, het boek over de global warming up. Jaja Ambers bibliotheek ( boekenkasten met Engelse en Nederlandse boeken) is altijd open lol. De kids speelden later in de compound met de andere kids, maar Omar en Dembo moesten naar huis omdat ze naar Darra (Koranschool) moesten. Sarjo speelde met Saimy en Shukay in de woonkamer. Ineens een kreet van Mamjarra en Shukay (14 mnd) kwam naar buiten wandelen met mijn GSM in haar handen. Ik dacht dat de kreet was ivm de GSM. Pas vanmiddag realiseerde ik me dat Shukay eerder nog niet kon lopen, maar altijd kroop of op handen en voeten zichzelf verplaatste.  Dit waren dus haar eerste stapjes die ze los deed.  (vandaar de kreet van Mamjarra dus.)  Andrew vertrok en Pa kwam aanwandelen. Afwisseling van de wac    ht dus. Samen met Boy heeft hij de cassave in stukken gesneden en in de tuin geplant. Ik heb nu een aantal rijen met cassave stokjes staan. Die schijnen goed te groeien in de regentijd. Ook maakten ze in een oude ghallon (water container van 20 liter)  een kweekbak met paprika zaden  en in een emmer plantte hij een citroen boompje. Er staan nu Sinaasappel, grapefruit, bananen, en  ghanese bananenbomen en dus misschien straks ook een citroenboom in de compound. Daarnaast groeit er nu dus al cassave, okra, sweet potato , en straks hopelijk ook tomaten en paprika. Na de regentijd kunnen we sla, komkommer,  bonen, wortelen, radijs, andijvie etc etc etc planten. Maar dat spoelt nu allemaal weg als de regen vroeg komt, dus we zaaien die pas na de regentijd. Ik ga even met de huurbaas overleggen of we voor de regentijd komt nog een cementen pad van mijn huis naar de poort kunnen maken, zodat het niet één grote modderpoel is waar ik straks doorheen moet banjeren. Ach ik heb nog zoveel plannen, maar alles moet beetje bij beetje. Ooit komt het wel. Jebbah kwam met Amber de lunch brengen en we aten met zijn allen. Direct na de lunch ging Pa weg want zijn vrouw belde dat ze ziek was. Ik zocht nog wat lappen stof uit met Jebbah en ze arresteerde er direct één om een wrapper van te maken.Ik nam de maten van Sarjo en Amber voor een jurkje dat ik graag wil maken voor hen.( Wanneer ik een keer tijd heb lol) Jebbah deed gelijk Amber en Sarjo hier even in bad. Toen Jebbah met de kids weg ging kwam Ebrima de compound op. Hij maakte samen met Boy ataya en zat even te kletsen, toen vertrok hij weer.Ik besloot even de afwas te gaan doen, maar die werd voor me gedaan door Ashtou, dat is echt zo'n lieve meid. Altijd behulpzaam. Ik dacht dat ze de dochter was van het andere Senegalese gezin (zusje van Rama en Saimy en Shukay). Maar ze blijkt de dochter van een vriendin van Mamjarra te zijn en niet op deze compound te wonen. Maar ze is hier vaak omdat haar moeder aan het strand in de visserij werkt en daar lange dagen maakt. Ik maakte nog een filmpje van Shukay die nu steeds meer probeert te gaan stappen. Waarschijnlijk had ze daarom vanmiddag mijn GSM gepakt, ze wilde gefilmd worden tijdens haar eerste stappen hihi. Ebrima kwam weer terug en we zaten met elkaar nog een poosje op de veranda. Het was inmiddels stikkedonker en er stond een aangenaam windje. De heren hadden muziek op de GSM en we zaten lekker relaxed. Om kwart voor tien gingen Boy en Ebrima naar huis. Ik heb direct de verandadeur afgesloten en  ook het buitenlicht uit gedaan. Ik liep in het donker naar binnen en voelde een mug (of muskiet) bij mijn oog. Ik veegde hem weg en wat het ook was stak me direct. En dat was net onder mijn ooglid en deed echt gemeen zeer. Mijn hele oog brandde en deed pijn. Maar door de tranen die automatisch ook direct kwamen spoelde het meeste "gif" weg denk ik. De pijn werd snel minder, nu heb ik alleen een zwelling onder mijn oog en het trekt nog flink. Heb ik weer .... Ik zit nu nog even met gepaste tegenzin, een hapje te eten van de overgebleven lunch en tegelijk deze blog te tikken.  Enerzijds ben ik moe en zit al een poosje te gapen, anderzijds nog veels te wakker om naar bed te gaan. Ik ga zo nog wat yoghurt met mangoijs (bevroren mango vruchtvlees) eten denk ik. Daar heb ik meer zin aan, dan aan de rijst die nu voor mijn neus staat. De (bevroren) yoghurt en vanmorgen versgesneden mango smaakten goed. Sja ik heb hier geen mango boom, maar die hebben Boy en Mariama dan wel weer dus die aanvoer komt wel :). Wat een traktatie nu heb ik vers zelfgemaakt ijs. (gewoon een emmertje yoghurt en versgesneden fruit invriezen, gezond en lekker ..) Ook als je al bijna naar bed gaat. Tot morgen allemaal ik ga een bad nemen zodat ik lekker fris tussen de lakens kan rollen straks.