28 april

Zondag 28 april        Vanmorgen bijtijds opgestan en de was ogehangen, het dagelijkse ochtend schoonmaak ritueel afgehandeld en daarna wat dozen uit de voorraadkamer uitgepakt en een plkeje gegeven.  Daarna heb ik me op de vertaallijst geworpen die ikdus  helemaal moet aanpassen en ben daar eienlijk de hele dag druk mee geweest. Boy die aan kwam hobbelen heeft het een en ander  in de tuin gedaan en ging daarna op de bank liggen waar hij uren heeft geslapen. Sarjo kwam binnen vallen. Mariama had haar bij Yankeh gebracht omdat ze naar Sukuta moest om Omar en Almamy op te halen, die daar sinds donderdag logeerden.  Sarjo speelde in en om het huis en vermaakte zich prima. Ik maakte Boy wakker om de lunch op te gaan halen. Met veel pijn en moeite kwam hij overeind en vertrok. We lunchten met zijn drietjes en daarna belde Mariama. Ze vertelde Boy dat ze om zeven uur die avond met Sia en Mandindin naar de  Kaamoo (spreek uit gammoo) gingen. Dat is een jaarlijkse gebeds nacht. Er wordt gegeten en gebeden, maar vraag me niet precies wat het inhoud want dat weet ik niet. Boy vertelde wel dat allerlei geloven en leden van verschillende trybes daar samen komen en bidden op hun eigen manier.  Maar Boy moest dus voor die tijd thuis zijn om er voor de kids te zijn. De rest van de dag deden we rustig aan. We zaten lekker op de veranda en klettsten wat. Sarjo was inmiddels op mijn schoot in slaap gevallen en was diep onder zeil. Haar laten plassen lukte met moeite. Dus Boy en ik zagen er geen gat in, om haar met Boy op de fiets mee te laten gaan naar huis. Dus hebben we haar hier in bed gelegd. Dan blijft ze maar bij mij slapen. Vind ik wel  gezellg en morgenochtend werk ik haar wel naar school. Sarjo sliep als een roosje en ik heb de hele avond aan de vertaallijst gewerkt. Daarna nam ik een douche en ben lekker gaan slapen.