27 april

Zaterdag 27 april        Vandaag is het Koningsdag en eigenlijk merk je daar hier niets van. Maar dat is ook een beetje mijn eigen schuld. Want er wordt hier wel degelijk Kingsday gevierd in Senegambia is vanmiddag een viering met een vrijmarkt en alles.En jawel ik heb net als alle andere Nedgammers daar netjes een uitnodiging voor gekregen. En ik heb een hele doos met oranjespulletjes hier in huis staan, petjes, vlaggetjes, gekke brillen noem maar op. Allemaal donaties hoor niet zelf gekocht :) Maar ik woon nu in Gambia en dan voelt Koningsdag vieren een beetje vreemd. Desalnietemin wens ik iedereen in Holland een fijne dag toe. Ik heb vannacht flink last van mijn maag gehad. Het lijkt erop dat iedere keer dat ik "ander vlees" dan kip of vis eet, mijn maag protesteerd. Ik moet daar dus voorzichtig mee zijn. Vanmorgen vroeg opgestaan. Ik zat al om kwart over vijf de was te doen in de badkamer. Daarna vond ik het toch te vroeg dus de natte was in de emmer om op te hangen en nog een uurtje terug naar bed.Om zeven uur weer opgestaan, en lekker mijn gezicht gewassen en tanden gepoetst. Daarna de was opgehangen en even later was Boy ook al hier om de bomen water te geven. Ik ben gaan douchen en toen ik klaar was zag ik dat Boy aan het vegen en dweilen was binnenshuis. Dus ik gaf de kippen eten en harkte buiten de grond rondom het huis aan. De hele compound was al op en actief. De mannen zijn immers thuis en die staan bijtijds op. Koffee en zijn broer Alfred hadden ook een logé vannacht en Mamjarra kreeg visite uit Kafoutine van haar moeder en haar broertje. Het was dus een drukte van belang hier. Ik maakte crackers en thee / koffie en we zaten net op de veranda toen Alfred kwam. Alfred is een artiest, die vele bekende standbeelden en dergelijke in Gambia heeft ontworpen. Maar en drinkt nogal veel. Zelfs in de vroege morgen (lijkt hij al) te hebben gedronken. Hij vroeg mijn hulp om zijn facebookpasswoord te veranderen, maar wist zijn huidige password niet meer. Dus het koste al wat moeite om daar achter te komen. Maar via via wist een vriend zijn password. Dus aangepast en in een briefje in zijn GSM gestopt anders vergeet hij t weer. Toen wilde hij zijn GSM nummer op zijn pagina, maar hij wist zijn nummer niet meer. Dus hem laten bellen naar mijn Q-cell en zo zijn nummer achterhaalt. En zijn nummer ook maar gelijk op het briefje geschreven lol. Hij proefde een cracker met kaas en smeerkaas en volgens mij smaakte het hem wel. Boy en hij raakte in een diep "mantalk" gesprek. Dus ik ben maar naar binnen gegaan en mijn eigen ding gaan doen. Ik heb vanmorgen wel weer iets nieuws geleerd. Gambianen en Senegalezen groeten doorgaans niemand voor ze hun gezicht hebben gewassen en hun tanden hebben gepoetst in de morgen. Dat vinden ze "not done". Yusupha belde net dat dat hij straks om de kast komt. Dus daar ben ik dan ook vanaf. Boy vraagt net of ik iets van de markt nodig heb want de coos en rice voor de kippen zijn op. Dus hij moet dat zowiezo gaan halen. Ja sla wortelen tomaten aardappel en komkommer. En dat kan ik dan mooi combineren met de gebakken vis. Maar als hij nu weg gaat zit ik met Alfred opgescheept die zich relaxt op de veranda heeft geïnstalleerd. Dus ik hoop dat hij die nog even wegwerkt voor die tijd. En dan ga ik de ijskast maar eens poetsen want die ruikt niet fris. Nou toen Boy ging vertrok Alfred naar bed om te slapen dus dat ging goed. Ik ging de koelkast leeghalen en had net alles op tafel staan toen Yusupha belde. Dus de koelkast moest even wachten. Even bijgekletst en daarna nam hij met zijn kast weer afscheid. Dus dook ik met mijn hoofd in de koelkast en maakte die grondig schoon. Daar knapte hij goed van op. Boy had een poging gedaan tot schoonmaken na de verhuis maar dat was "op zijn Gambiaans"zullen we maar zeggen. Nu is hij lekker fris en schoon dat weet ik zeker en hij ruikt in elk geval een stuk beter. Boy kwam terug en had flink geshopt want zo zei hij , hij ging een Hollandse lunch klaarmaken.  Hij schrapte wortel en mengde dat met mayonaise tot een roze saus. Bakte de red sniper op zijn gambiaans, sneed  verse aardappels tot frietjes en bakte die, snipperde ui en paprika fijne mengde dat ook tot garnituur. Daarna sneed hij tomaten in parten en komkommer in plakjes en diende het geheel op borden op. Gisteren had ik een opmerking gemaakt dat ik al dat Gambiaanse eten soms even zat was en een Hollandse maaltijd wilde. Ik vermoed dat die boodschap was overgekomen en ik moet zeggen. Het was restaurant waardig en jammie. Naba en ik zeggen wel eens dat Boy een Gambiaanse Henny is..Ze hebben hetzelfde behulpzame karakter staan altijd voor anderen klaar, zijn gek op kinderen, kunnen eigenlijk prima alle huishoudelijke taken aan en ze koken heerlijk. Soms denk ik stiekem dat Boy beter kookt dan zijn vrouw Jebbah, maar dat moet je niet hard op zeggen natuurlijk. Alleen heeft Boy vier kids :). Toen Boy aan het kokkerellen was, dook Fabakary op en die schoof graag aan voor de lunch natuurlijk :) Na de lunch zaten Boy en Fax te kletsen op de veranda. Ik deed de afwas en waste daarna de keukendoeken, mijn inmiddels niet meer zo schone legging en de badhanddoeken en maakte het gasstel schoon . Daarna dweilde ik nogmaals de veranda met al dat stof hier kan je dat wel tien keer per dag doen. Daarna waste ik ook de dweil van de dweilstok uit. Ik haalde de eerste was af en vouwde die in de kast en hing daarna de tweede was van vandaag aan de lijn. Nu is het vijf uur en zit ik nog weer even te tikken. Ik moet de gehele vertaallijst aanpassen nu ik een andere word versie gebruik. Dus heb daar weer werk genoeg aan tussen het klussen door. Boy was weer naar de markt want in zijn ijverige groenten shoppen, was hij de coos en de rijst voor de kippen vergeten haha. Nu is hij weer terug en babbelt met de buurmannen terwijl ze gezamenlijk visnetten nakijken en repareren. Iedereen heeft een rustige avond. Precies zoals ik dat vaak op compounds zag. Er is altijd werk, dus allemaal doen we wel iets, de handen staan hier zelden of nooit stil. Maar ondertussen relaxen en kletsen we met elkaar als één grote familie, delen ataya over en weer, gebruiken elkaars spullen als we die even nodig hebben, de kinderen hobbelen tussen alles door en kletsen met iedereen. Ik kan niets anders zeggen als dat ik hier echt van kan genieten. Dit soort momenten heb ik echt de beleving van het echte Gambiaanse leven. Dit is één van de redenen waarom ik in Gambia ben gaan wonen. En voor geen goud zal ik nu In Senegambia op de strip tussen allemaal feestende Nedgammers rondhobbelen om "op zijn gambiaans Kingsday te vieren".