26 april

Vrijdag 26 april        Vanmorgen was Boy weer vroeg hier om te wateren. Dat klinkt wel vreemd als ik erover nadenk. Maar we vertalen hier veel op de Engelse manier watering wordt dan wateren haha. Nu schrik ik dus minder hard. Ik maakte hem een bakje koffie en daarna vertrok hij weer. Vandaag gaan ze alle kleding en dergelijke van Yassin verdelen onder de nabestaanden. omdat ze zelf geen kinderen heeft. De hele familie moet daarbij aanwezig zijn om ruzies en oneerlijkheid te voorkomen.  Ik ken de Gambiaanse mentaliteit, het temperament en hun hebberigheid. Dat zal wel een spektakel worden dus. Op dit soort momenten ben ik blij dat ik geen "echte bloedband" familie ben. Ik blijf dus lekker thuis en ik besloot weer terug te gaan naar bed. Ik was moe en voelde me echt niet lekker. Eenmaal in bed kon ik echter toch niet meer slapen.  Dus ik ben achter de laptop gaan werken. Wilde bloggen, maar  mijn Word versie bleek niet meer te werken. Zucht , ik kan niks niet kopieren, niet wijzigen, bepaalde toetsenbord toetsen werken niet meer. Ik heb geen productcode van de versie die op deze laptop (tweedehands overgenomen) staat. Uiteindelijk heb ik deze verwijderd van de laptop en mijn oude versie terug geïnstaleerd. Daar heb ik wel een code van. Maar die kan ik (tot op heden) niet activeren omdat één van de letters van de code dus niet meer werkt in word (snik snik). Via internet activeren is hier erg lastig en telefonisch al helemaal geen doen. Dus nu tik ik maar in wordpad en dat gaat ook. In wordpad werken de toetsen allemaal wel. Straks eens kijken of ik de code uit wordpad kan kopieren naar het venster in de cdrom. Ik heb vanmorgen toen ik opstond eerst gedoucht. Daarna de de kippen eten gegeven, een ontbijtje voor mezelf gemaakt en daarna het buurjongetje wat tractaties van gisteren gegeven en een halve mango want na een halve had ik er geen zin meer in. Daarna ben ik dus deze blog gaan tikken en die van gisteren gelijk want die moest ook nog.  Het loopt inmiddels tegen twaalf uur en ik heb echt nergens geen energie voor. Mijn handen doen vreselijk pijn, ik hoop dat dit echt iets tijdelijks is. Want alles valt uit mijn handen ik heb er totaal geen kracht in. Dus de was doen is een crime ivm het uitwringen  en ik laat steeds dingen vallen, maar de pijn is hetgeen me het meest nekt,  zeker omdat ik er 's nachts gewoon wakker van wordt. Ik heb nooit geweten dat "slapende handen en armen" een overgangsverschijnsel is en nooit geweten dat t zo enorm pijn kan doen. Maar we moeten er maar mee dealen tis niet anders. Ik verschoonde het bed en heb Naba geappt of ze de lakens wilde wassen. Die grote stukken gaan me echt niet lukken nu zonder de wasmachine. Ze appte terug dat ze straks hierheen komt. Het is nu vier uur nog geen Naba gezien, maar goed die lakens lopen niet weg. Ik heb flink hoofdpijn dus ben een poosje op de bank gaan liggen half duttend. Buurman Hassan kwam terug van zee, hij is visser en vaak een week weg. Hij kwam thuis en had een goede catch vermoed ik, hij heeft dan eerst al verkocht aan het strand. En brengt dan ook het één en ander mee voor thuis. De vis gaat hier dan in een oude vrieskist (die niet is aangesloten maar daar gooien ze blokjes ijs in die je hier overal kunt kopen) en daar eten de families dan weer gezamenlijk van. Want koken dat doen de gezinnen samen. Althans Rama kookt en ze eten er samen van. Maar even later hoorde ik "Kong kong" en was Mamjarra aan de deur. Ze kwam drie mooie red snipers brengen van zo'n 25 cm. Die waren voor mij hmm lekker hoor. Ik heb ze voor nu even in zakjes in een bak in de koelkast gezet. Maar die gaan vanzelf in de braadpan terecht komen.  Het even dommelen heeft me goed gedaan al is mijn hoofd nog zeker niet helder. Ik wil zo weinig mogelijk  medicatie innemen, maar soms is de verleiding om in het land van de PCM-verslaving toch een "painkiller" te pakken groot, zeker met mijn armen / handen nu. Maar ik ben sterk ik win het nog steeds.  Ik heb lekker een lunch gemaakt van twee gebakken eitjes met tomaat en provencaalse kruiden en dat smaakte jammie. Ik krijg iedere dag (laat in de middag of vroeg in de avond lunch aangeleverd tegenwoordig. Soms zelfs dubbelop. En dat is hartstikke lief, maar altijd Gambiaans eten. En soms heb ik toch echt gewoon trek in iets ouderwets Hollands. Dus vanmiddag een hollandse lunch genuttigd. Ik liep net naar het toilet en zag Coffee (onze Ghanese buurman) rondom een bananenboom voor mijn slaapkamerraam plantjes bewateren. Ik ben benieuwd wat hij daar teelt, zal dat zeker eens aan Boy vragen :)  Het is een Ghanian Banana dus misschien zijn het wel nieuwe scheuten daarvan. Maar het kan ook zo maar wiet oid zijn of plantjes voor Ataya, hier weet je dat nooit :) Het is weer warm vandaag 34 graden, gisteren was het ook al zo warm. Je kunt merken dat het regenseizoen langzaam inkomt aan de omhoog gaande temperaturen. Boy vertelde me van de week dat de vogels die wij in de tuin hebben, en waarvan de mannetjes nu zo prachtig geel zijn, in het regenseizen soms verkleuren naar rood of zwart en daarna weer naar geel. Dus aan de vogels kan je straks ook zien of de regen eraan zit te komen. Allemaal feitjes die ik nooit wist en die ik hier nu leer. Ik heb lekker een CD van Rob de Nijs op even Hollandse muziek luisteren. Tegen kwart voor vijf kwamen Ebou en Boy binnen wandelen. Met een schaal lunch en Ebou kwam voor de elektra. Al snel bleek dat ik gelijk had over de onveilige staat daarvan. Dat gaat hij dus even grondig aanpassen, zodat het wel veilig is. Nu zitten de draden gewoon los onder de plafondplaten, is de helft van de sockets niet bedraad en is de totale capaciteit van het systeem ver onder de maat.  Daar gaan we dus in juni ook mee aan de slag. We hebben daarna even lekker gelunched met elkaar en nu heb ik net afgewassen en zitten de heren aan de ataya op de veranda. Ik kreeg zowaar weer een paar blogs online, al lukte er niet meer helaas. Maar de volgers kunnen weer iets lezen. Toen Ebou naar huis ging dronken we nog een kopje thee. Daarna ging Boy op zoek naar zijn haan die weer eens de benen genomen had.Ik wande;de naar de shop en kocht daar nog wat  extra knijpers, chloor, suier en beltegoed. Toen ik weer terug kwam hebben we avondeten op,. Daarna ging Boy weer richting Whitehouse en ik nam een bad. Daarna deed ik de afwas en tikte nog wat aan deze blog. Werkte mijn vertalingenlijst bij. Hij is nu bijna klaar in mandinka. Maar ik mis nog heel  veel Wolof.  Daarna keek ik het laatste stukje van Lord of the Rings dvd die we deze week gekeken hadden. Ik sloot alle gordijnen en ramen, anders heb je zo'n inkijk en daar houd ik niet van als ik alleen ben. Nu beide buurmannen terug zijn van zee is het lawaaiiger omdat ze allemaal buiten zitten en met elkaar kletsen. Als de vrouwen en kinderen alleen zijn gaan ze vroeg naar binnen en is het rustiger. Het is pas kwart over negen en eigenlijk vind ik het nog te vroeg om naar bed te gaan. Maar ik zit hier ook maar een beetje te zitten, dus misschien duik ik er zo toch al wel in. Nog een poosje aan de vertaallijst doorgewerkt. Nu is half elf en ik ga slapen.