24 april

Woensdag 25 april

Vandaag had ik een luie dag,. Ik werd wakker geappt door Henny en had geen zin om op te staan. Uiteindelijk toch maar opgestaan en mijn snoet gewassen en tanden gepoetst. Daarna ben ik gelijk aan de was gegaan. Ik was net klaar toen Boy kwam. Ik zei dat ik er vandaag uit wilde en niet wilde klussen. Dat vond hij ook wel even lekker om een “break” te nemen. Hij zei ik bel Babucarr en ga wel vegen enzo dan kan jij gaan douchen.  Na het douchen moesten we wachten iop Babucarr, dus pakte ik nog enkele dozen uit en gaf Mamjarra en de andere mama (ik weet nog steeds haar naam niet) wat kinder en baby kleren, en wat speelgoed en boekjes. Ik gaf de uitgepakte spullen een plekje en naaide snel twee gordijntjes voor de grote vakken kast. Toen Babucarr kwam reden we eerst naar de bank en daarna naar het huis in Brusubi. Alwaar we ontdekten dat Naba haar hele slaapkamer inrichting al had meegenomen. Ze had mij alleen niets verteld daarvan. Nog wat laatste dingen binnenshuis verzameld, daar moeten we nu alleen nog schoonmaken en de raamhorren terug plaatsen. Maar in de tuin is nog zat te doen, maar ach we hebben de tijd. Vervolgens ben ik Binta het sponsorgeld voor de kids gaan betalen en afscheid genomen van de overburen in Jabous compound. Daarna zijn we inkopen gaan doen bij de Alvihag supermarkt. Ik was al in geen maanden meer daar geweest. Nu ging ik om voorraad aan te leggen, waarbij ik dus behoorlijk veel geld uitgaf. Maar m,et de voorraad kan ik hopelijk weer een poosje vooruit. Vervolgens zijn we even iets gaan drinken en kibbeling eten bij Tulkaya. Dat is een Restauarant gerund door dove dames. Bestellen gaat dus in gebarentaal. Ze hebben daar wifi dus ik heb even een videocall met Claudia gedaan. Het is altijd fijn om haar weer te zien en even bij te kletsen. We reden daarna naar huis om de boodschappen op te bergen. We werden bij thuiskomst opgewacht door de hele bubs whitehouse kids. Hmm ik wilde vandaag een dagje voor mezelf en lekker naar het strand gaan. De kids zijn heel graag hier dat weet ik heel goed. De teleurstelling was dan ook groot toen we hen vertelden dat ze niet konden blijven omdat we weer weg gingen. Eerst stopten we alle boodschappen in de koelkast /vriezer maar de stroom was nog steeds niet aan. Dus ik hoop dat het niet al te lang gaat duren. Ik schoot een badpak aan “in case of incasety” en gooide een handdoek in mijn tas. We veegden alle morrende kinderen het huis en de compound uit en stapten weer in de auto. We reden naar het strand Bij Smile Beach Bar. Daar kan je niet met de auto komen dus die lieten we bij de weg achter. We wandelden de weg omlaag naar het strand en dat ging best goed. Vervolgens nestelden we ons in de Smile Beach Bar in een paar heerlijk luie stoelen. Ik besteld wat te drinken voor ons drietjes en we zaten genoeglijk in lekker luie stoelen op het terras te kletsen en mensen te kijken. Ze zijn de bar aan het verbouwen er wordt een flinke hal bijgebouwd. De eigenaar zegt restaurant, maar de boys dachten dat het een club zou worden. En mij kon het niet zoveel schelen wat het wordt. Na een tijdje ging Babucarr weg en wij maakten een wandeling over het strand. Ik heb ook nog even wezen pootje baden. Het water was heerlijk, maar de wind was fris dus ik en niet gaan zwemmen. Ik heb een poos met ene Italiaan zitten kletsen die een Gambiaanse vrouw had en vijf kids. Ze kwamen geregeld naar Gambia op vakantie /familiebezoek maar woonden in Italië. Vandaag gedroeg ik me als ene toerist bestelde een drankje en we aten lunch op het strand. De domoda was heerlijk maar de twee uur wachttijd na het bestellen was erg lang. Als de eigenaar serieus een restaurant wilt beginnen moet hij daar wel direct iets aan veranderen. Na het eten werd het frisser en ik stelde voor Babucarr te bellen. Maar die had een rit elders dus vroeg ons te wachten tot hij in de buurt was. Ik moest eigenlijk erg nodig naar de WC en doe dat niet graag in den vreemde. Dus ik trok de stoute schoenen aan en stelde voor dat we zouden gaan lopen naar de highway. Dat is een hele klim voor mijn been, maar ik wilde het graag proberen. We rekende af en togen op weg. In no time waren we aan de weg en het ging redelijk gemakkelijk. Boy zocht een plekje waar ik kon zitten om op Babu te wachten, maar ik wandelde vrolijk door. Boy keek even maar zei niets. Ik stak de weg over en liep de weg naar de highway in. Al kwebbelend zijn we die uitgelopen. Bij de Highway keek hij al rond voor een taxi, maar ik sloeg linksaf en wandelde stug door. Nu deed hij wel zijn mond open en vroeg “Ga je helemaal naar huis lopen”? Ik zei dat we het gewoon gingen proberen ik was nu naar mijn idee al ver over de helft dus ik ga het gewoon doen.  We wandelden rustig door en begroeten hier en daar bekenden.  Het lopen ging best goed, mijn been deed geen pijn al merkte ik wel dat mijn knie nu en dan vreemde bewegingen maakte van binnen. Toen we op de hoek van mijn straat waren troffen we buuf Mamjarra. We groeten haar en liepen door naar huis. Eenmaal thuis ben ik eerst naar het toilet gegaan. Daarna de tassen uitgepakt. Ik vroeg Boy of hij de cashpower op wilde gaan waarderen want die was op. Dus nog steeds geen stroom (of eigenlijk weer niet). Met een volle koelkast en vriezer baal ik daar wel een beetje van. Ik besloot gelijk te gaan douchen en mijn haren te wassen. Dus Boy sloot de deur af en vertrok. Ik was net klaar en aangekleed en zat achter de laptop om de foto’s over te zetten toen een delegatie van zeven whitehouse boys kwam binnen vallen. Ze kwamen lunch brengen en deelden me mede dat ze bleven slapen. Het werd inmiddels snel donker dus ik stak kaarsjes aan. Boy kwam terug dat ze bij Nawec geen netwerk hadden en dus niets konden doen. Dus nog steeds geen stroom grrr en dat kon wel de hele avond duren. De jongens waren in huis en zaten heerlijk overal aan, maar we konden niet echt veel zien. Donker is hier ook echt donker lol. Ik zei tegen Boy dat ze best een keer mochten komen logeren, maar liever as ik alles hier op de ritr had, en geen zeven tegelijk en al helemaal niet als ik zonder licht zat. Dat begreep hij gelukkig wel. Dus hij ging de heren naar huis brengen, omdat het al zo donker was. Fabakary kwam langs en regelde dat ik Q-money zou krijgen zodat ik voortaan Nawec kon opwaarderen via mijn GSM. De respons van Q-cell was echter erg traag. Dus ondernam Fabakary nog een poging om stroom op te gaan waarderen. Boy en Fax kwamen terug en jawel er was credit en dus weer licht en stroom. We aten met zijn drietjes de (eveneens Domoda) lunch die de jongens gebracht hadden. Daarna keken de heren Lord of the Rings en tikte ik blogs op de laptop. Ik was moe en ben rond half tien in bed gegaan. Ik hoorde de heren een half uurtje later afsluiten en naar hun compounds gaan