23 april

Dinsdag 23 april    De dagen gaan hard . Ik heb vannacht prinsheerlijk geslapen en werd vanmorgen pas om acht uur wakker. Voor mijn doen is dat erg laat zeker hier in Brufut. Toen ik de gordijnen open deed zag ik dat Mamjarra al een heleboel was had ophangen. Sjips ik moet ook wassen zijn er dan nog wel lijnen straks? Ik ging mijn gezicht wassen tanden poetsen etc etc. Toen ik in de kleren was, ben ik dus eerst ook maar gaan wassen. Na een half uurtje wassen kon ik gaan ophangen. Zoals dat hier gaat (als je geen afgesloten compound hebt tenminste) ging het ondergoed op een lijntje binnenshuis en de rest buiten in het zonnetje. Het paste er nog net bij en dan waren echt alle lijnen helemaal vol. Daarna ben ik het hele huis gaan stoffen,vegen en dweilen. Er is nog steeds geen stroom, al sinds gisteravond negen uur dus. Ik laad ’s nachts altijd mijn GSM op, maar die moest nu echt aan de (toevallig gisteren opgeladen) powerbank voor hij echt uitviel, want de indicator stond ver in het rood. Boy kwam met een emmertje naninburro aanzetten en dat ging de vriezer in. Daarna verdween hij weer. Ik ging rustig door met mijn taken. Was bijna klaar met binnen dweilen toen hij terug kwam met brood. Hij wist te melden dat er een aanrijding was geweest gisteravond op de AU Highway en dat daarbij een van de Nawecpalen uit de grond gereden was en dus omgevallen was. Gevolg gebroken kabels en heel Brufut dus al die tijd al zonder stroom. Hmmzz dat kon dus nog wel ff gaan duren. Boy zette theewater op en nam de bezem en ging de veranda vegen en daarna (ik was klaar binnen) ook dweilen met de dweilstok. Vervolgens voerde hij de kippen en harkte de ruimte rondom mijn huis schoon. We drinken een bakje koffie/ thee en Fabakary kwam eraan of hij even mijn fiets mocht lenen. Jawel dat mocht. Ik ging daarna een bad nemen, voelde me zo vies door gezweten nu. Het nadeel van later wakker worden is dat de zon al op is en normaal probeer ik mijn routine af te hebben voor die echt gaat schijnen. Dat scheelt een hoop zweten.  Toen ik klaar was kwam Fax ook weer om en keek ik nog even naar zijn “oorlogswonden” (ow nee voetbal blessures). Boy wilde graag omelet maken, hij ging gekookte aardappels halen bij de shop en ik sneed dus snel uien en paprika en tomaat. Met zijn drietjes aan het ontbijt en toen vielen de kids van Whitehouse ook weer binnen. Almamy, Omar en Alcado (Momodou) dit keer. Ze wilden graag film kijken, maar ja er was dus geen stroom. Boy ging een vriend helpen klussen die hier vlakbij aan het werk was. De boys gingen spelletjes doen op de veranda en ik zat daar ook lekker te naaien aan de hockerhoes. Alles was gedaan dus had daar nu mooi ff de tijd voor. Een hoop herrie en kreten “Kankurann Kankurann”op de straat en de boys vlogen de poort uit. Ze zijn er doodsbang voor, maar het trekt ook aan als een magneet. Ik had lekker even rust. Toen ze terug kwamen hadden Alcado en Almamy ruzie en wurgden elkaar zo ongeveer. Redelijk aan elkaar gewaagd liet ik ze even gaan, de jongens vechten hier zo vaak. Maar het werd zo grimmig dat ik ze waarschuwde elkaar met rust te laten. Tevergeefs want ze lieten echt niet los…. Na vijf keer waarschuwen was ik er wel klaar mee en greep in. Ik haalde ze uit elkaar en stuurde er één op de veranda en zette de ander even in mijn slaapkamer om af te koelen. Na een stief kwartiertje “speelden”ze weer met elkaar. De Duplo kwam weer voor den dag en ze speelden langs elkaar op de veranda. We hadden vandaag geregeld aanloop Ebrima kwam, Bajamba kwam, Babucarr kwam (die had ik al zeker twee maanden niet gezien dus dat was wel fijn om hem weer te zien). Jebbah belde dat de jongens moesten komen lunchen en ze vertrokken. Later kwamen Landing en Modou de lunch brengen. Ik had de hockerhoes af en was er best trots op. Het is best leuk geworden zeker als je weet dat ik t zo maar ff gedaan heb zonder iets te meten of zo. Na de lunch relaxte ik een poosje. Ik baalde dat er nog steeds geen stroom was. Ben weer naar de opslagkamer gegaan en vond een doos met poppen spullen en kleren. Die wilde ik uitzoeken en opbergen in de grote kast naast de door met poppen. ER zaten ook niog wat baby/peuter spullen in. Dus ik gaf beide moeders wat voor hun babies. De heren vergaderde buiten druk boven hun ataya. Ik ben een poosje bij hen gaan zitten en toen ineens klik op de meter. JHaaa er was weer licht.  Snel de laptop aan de lader en Boy, Fax en Ebrima moesten hun GSM opladen en ik de powerbank. Na een poosje kletsen, en het maken van een stevige nieuwe waslijn (van mijn katoenen draad) vertrokken de heren één voor één weer. Ondertussen kwamen Modou en Almamy en Omar weer binnen vallen en bedelden om een cracotte. Ze wilden film kijken dus er ging een DVD van Home alone aan. Ook Sheriffo kwam nog kijken. Onder de film aten Boy en de jongens de restanten van de lunch op. Ik at een cracotte met kaas en een schaaltje yoghurt. En schreef de blog van gisteren op de laptop. Ik zie dat de credit bij Nawec bijna op is. Even navragen leverde op dat iedereen altijd 150 gmd ophoestte en van het gezamenlijke bedrag werd dan stroom gekocht. Boy gaf aan dat de stroom ver op was en waarschijnlijk vannacht zou uitvallen. Mamjarra zei okay ik geef het door. Maar tot op heden zijn ze geen geld wezen brengen. Ik zit nu dus te tikken (Boy en de kinderen zijn naar huis gegaan toen de film was afgelopen), in afwachting van het opnieuw uitvallen van de stroom haha. Ik heb de voorbereidingen dit keer echter wel getroffen.  Fabakary kwam nog even mijn fiets lenen en rond half elf weer terug brengen. Het is nu kwart over elf ik ga een bad nemen en dan lekker naar bed. Eens zien of we de ochtend gaan  halen met stroom of niet .