22 april

Maandag 22 april     Vanmorgen opgestaan en ik wilde gaan wassen, maar de lijnen hingen al vol. Dus dat heb ik maar door geschoven naar morgen. Ik werkte mijn ochtend ritueel af en ben daarna de grote vakkenkast gaan schoonmaken. Daarna wat dozen uitgepakt en in de vakkenkast geplaatst. Tussendoor belde Boy dat hij wilde komen voor de bananenplanten, maar dat hij een familiemeeting had dus pas ergens in de middag tijd had. Of ik de bomen water wilde geven. Dus ik dat gedaan, maar zo schoot mijn water voorraad wel hard op, want ik kan niet putten. Ingrid appte dat ze straks even een bakkie komt doen. Dus dat is wel weer gezellig kan ik weer eens Nederlands kwebelen. Even later kwamen Almamy, Landing en Modou binnen wippen. Ze kletsten eerstr een poosje en kwamen “ontbijten”. Ze hadden brood meegebracht en ik kreeg een Mango en drie banaantje. Dus doken de koelkast in en namen boter jam chocopasta en naninburro mee. Ik verwees ze naar buiten want ik had net het hele huis geveegd. Almamy kwam terug om thee te maken en op de veranda “ontbeten”de heren. Na het ontbijt gingen ze in de compound voetballen, maar dat vonden mijn Senegalese buurdames niet zo’n goed idee. Hun kids mogen wel overal spelen, maar de kids die bij mij in huis komen dus blijkbaar niet. De jongens zijn daarna binnen gaan spelen met de duplo blokken en o wat waren ze daar zoet mee. Als ik nu vertel dat ze 9,10 en 13 jaar oud zijn denk je “huh duplo?” Maar deze kinderen zijn niet gewend speelgoed te hebben dus ze hebben ook niet die ervaring van bouwen opgedaan toen ze jonger waren. Dus ook duplo speelgoed is dan erg leuk om te ontdekken. Inmiddels kwam Ingrid aangewandeld en ze had haar hond Zaza bij zich. De drie helden in mijn huis zijn echter als de dood voor honden, net als mijn buurtjes en hun kids. (Net als heel veel Gambianen overigens). Ze borgen snel al het speelgoed weer op en namen de benen met de voetbal naar buiten de poort. Fabakary kwam langs om een usb stick te halen, waarop een brief stond die uitgeprint moest worden. Ik krijg nog steeds mijn printer niet werkend op de laptop dus moest dat even bij Seedy die een internet cafeetje heeft. Toen hij terug was hebben we nog even gezellig zitten kletsen met zijn drietjes. Daarna gingen Ingrid en Fax weer weg. Ik tekende de brieven en schoof ze in een enveloppe. Daarna appte ik Willeke dat de enveloppe klaar was. Zij vliegt woensdag terug naar Holland en kan die dan mee nemen. Dan post ze hem voor me in Holland en komt hij vanzelf bij mijn zus terecht waarvoor hij bestemd is. Het is fijn als je elkaar zo kunt helpen. Daarna heb ik met plakplastic wat zaken in mijn “eetkamer-keuken” opgevrolijkt en Nog maar weer een keertje mijn hele huis geveegd. Vervolgens ben ik alle schroeven, bouten, moeren en spijkers etc etc gaan uitsorteren. Er lag nu een hoop los in de bananendoos en ik houd er toch wel van om alles netjes in de juiste bakjes soort bij soort te hebben. Terwijl ik daarmee bezig was, kwam Rama weer ataya brengen. Ze bleef “gezellig” keuvelen en ging zelfs op een stoel zitten. Ze had haar kleine zusje Shukay bij zich en keek vol ontzag naar alle verschillende schroeven etc. Toen mijn glaasje bijna leeg was (de kids drinken graag het restantje) en ik het aan haar gaf. Kwam ze voor de dag, ik had al iets verwacht omdat ze zo zat te draaien. Maar dat ze serieus zou vragen “of ze twee paar van mijn schoenen mocht hebben, want ik had er toch genoeg..…”. Nee dat had ik niet verwacht. Ik heb dan ook heel vriendelijk gezegd dat dat mijn schoenen zijn en dat ik die graag zelf wil houden. Ze keek even sip maar lachte toen weer vrolijk verder. Na een poosje stapte ze weer op en kon ik verder. Even later kwam Mamjarra binnen vallen en kwam ook even kijken waar ik mee bezig was. Ze ging even liggen op de bank en we kletsen even. Maar al snel zei ze dat ze een bad ging nemen en vertrok weer. Ik ben de schroeven boel netjes in de locker gaan zetten en ben daarna de poppendoos uit gaan zoeken. Alle half naakte poppen weer aangekleed en daar was ik nog druk mee bezig toen Willeke kwam binnen wandelen om de brief op te halen. Even gekletst en daarna afscheid genomen, want ik zie haar pas weer in Juni na de ramadan als ze weer terug komt naar Gambia. Inmiddels was Boy gearriveerd met de lunch dus toen Willeke weg was zijn we gaan lunchen. Daarna hebben we nog twee kallax kasten in elkaar gezet. En vervolgens appte ik Yusupha dat hij de spullen voor de kast die ik aan hem beloofd had (maar waarvan ik tijdens de verhuizing de schroeven kwijt was geraakt) ook kon komen ophalen. Die staan nu ook weer klaar incl de schroeven. Ebrima kwam nog even aanwippen en de heren gingen aan de ataya op de veranda. Ik naaide ondertussen verder aan de hoed voor de hocker. Geen idee of t gaat lukken t is van restjes stof en ik doe het zo uit de losse hand. Maar hij is zo verkleurd (was origineel zwart vaste bekleding, maar die is nu grijs gevlekt) dat een wel wasbare hoes altijd beter is. Ebrima vertrok weer en Boy en ik aten het restant van de lunch als Simango. Na de afwas en het vegen, zette Boy de video van Lord of the Rings op. Ik werkte verder aan mijn hoes. Ja “als ik iets in mijn kop heb, zit het niet in mijn kont” zoals mijn moeder altijd zei. Ze bedoelde dat t dan ook liefst op stel en sprong moest gebeuren, en ja zo zit ik ook wel een beetje in elkaar. We zaten aardig in de film toen de stroom uitviel.  Pats dan zit je dus in het stikkedonker. twee schemerkaarsjes aan gedaan en wat waxinelichtjes en na tien minuten was er weer stroom. De film weer gespoeld tot waar we waren en we keken verder, ik ondertussen al naaiend nog. Tien minuten later was de stroom weer weg grrrr. Gelukkig branden de kaarsjes nog steeds. Maar ik was er wel klaar mee en gaf aan Boy aan dat ik best moe was. Hij zei “Ja ik ga zo ook naar huis, maar wil nog even melden dat aanstaande donderdag de 40 dagen herdenking van Mama is “. Oeps is dat alweer 40 dagen geleden, wauw die tijd is snel gegaan. Maar sja we hadden de verhuizing natuurlijk dus dan gaat dat ongemerkt. We spraken daar nog even over en daarna ging hij richting huis. Ik sloot af en sja welke lampen moest ik nu uitdoen? Ik had geen idee wat wel of niet brandde. Dus op de gok de schakelaars omgezet voort als straks de stroom weer aansprong. Het zal zonde zijn als de halve nacht de lampen voor jan doedel branden. Ik nam een verfrissend bad bij kaarslicht (klinkt gezien de ontbrekende faciliteiten en de staat van mijn badkamer, veeeeeeel romantischer dan het in werkelijkheid is) en ben daarna al bijtijds in bed gerold. Er was nog steeds geen “light”. Dus ben benieuwd hoe lang het deze keer gaat duren.