19 april

2019-04-19    Goede vrijdag, vannacht heb ik geslapen als een roosje ik was zo totaal kapot. Ik werd ook pas om acht uur wakker en had moeite om uit bed te komen, alles deed me zeer. Maar er was genoeg te doen, en ik was koud gewassen en had mijn tandjes gepoetst toen Boy en Jbah kwamen. Jbah kwam even spieken en ging van hier naar de markt omdat ze vandaag moest koken. Boy kwam helpen, ik ging een ontbijtje maken (jawel de gebruikelijke omelet met aardappel). Toen kwam ook Fabakary binnen vallen. We dronken even wat en daarna aan de slag. Ik kreeg de koffers met kleding en linnengoed en moest dat uitzoeken (alles lag door elkaar) en in de kasten ruimen. Nou daar heb ik de hele ochtend wel zoet mee geweest sterker nog tot ver in de middag. Alles nakijken of t nog schoon was (rieten kasten laten veel stof door)  of t nog paste (ik ben nogal wat afgevallen) en of er geen spullen van Naba meer tussen zaten. Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat. Ondertussen waren de heren ook flink aan het opruimen en herplaatsen. Zo zag ik de wasmachine vanuit de keuken naar de badkamer verhuizen, kreeg ik steeds dozen aangeleverd met de vraag waar die heen moesten. Gaf wat spullen aan de buurtjes en aan de buurkids. Willeke is een weekje in Gambia en die kwam aanwaaien. We hebben even gezellig bij gekletst. Was fijn haar weer te zien. En heerlijk om weer even Nederlands te kunnen praten. Toen ze weg ging,  kwamen de heren terug van het Vrijdag gebed. Dus ze kon nog even Boy een knuffel geven. Ze logeert hier twee compounds vandaan dus dat is lekker dichtbij. Ik ging weer verder met uitzoeken en indelen. En wasgoed verzamelen want hier en daar was een wasbeurt wel nodig. Boy en Fabakary besloten spontaan de wasmachine aan te sluiten. (dat wil zeggen aan elektra met een verlengsnoer , naar mijn idee  niet zo smart… En de afvoerslang werd door een gat in de muur naar buiten geleid. Dan was er natuurlijk het probleem water. Er is geen stromend water. Maar zei Boy.. Je kon in Brusubi wassen met emmers water vullen dus dat kan hier ook. En na al dat uitzoeken had ik flink wat wasgoed, dus het was onzin om dat op de hand te doen aldus Boy. Zo gezegd zo gedaan, de wasmachine werd aan gezet . Alles ging prima, maar de wasmachine stond  wel onder stroom. Ik vermoed door het verlengsnoer. Dus na twee flinke schokken had ik een zere arm. En wist ik weer dat ik eerst de stekker eruit moest trekken alvorens metalen delen aan te raken. Sjee wat deed dat zeer en het duurde wel twee uur voor de pijn een beetje weg trok. Inmiddels was de was gedraaid en heb ik gecentrifugeerd en we hingen die buiten op. Daarna veegde en dweilde ik het huis en de veranda weer. Dat kan hier wel drie tot vier keer per dag met al dat stof. Daarna en ik lekker gaan douchen. Vervolgens at ik met Ebrima, Fabakary en Boy. Daarna wilden ze graag een Dvd kijken. Ik zit nu ondertussen een blog te tikken terwijl zij een Nigeriaanse lachfilm kijken. Ik ga zo de was afhalen en op het rek hangen. Ik durf het hier ’s nachts niet buiten te laten hangen met de open compound gate. De dagen vliegen voorbij nu met al die drukte. Ik realiseer me nu pas dat het Goede Vrijdag is, hier merk je daar niets van haha. Ik wens iedereen daar een vrolijk Pasen toe.