17 april

Donderdag 18 april    Het is nu tegen twee uur en ik zit op wacht. Letterlijk hihi. Vanmorgen ben ik opgestaan om zeven uur. Voor het eerst laat wakker geworden hier. Meestal ben ik tussen vijf en half zes al open aan de slag. Als het goed is komen vandaag alle meubels dozen etc hierheen, de actuele verhuis dus. Maar ik juich niet te vroeg, want Gambianen en afspraken maken gaan niet altijd samen heb ik al vaker gemerkt.  Maar ik had dus een hoop te doen want er zitten nog flink wat verfspetters overal. En ik moet de keukendeur schoonmaken want die is echt zo smerig. De bedoeling is dat we die verplaatsen naar de badkamer, want daar wil ik graag een deur en in de keuken heb ik hem niet nodig. Verder moet ik het hele huis vegen en dweilen zodat de meubels op schone vloer geplaatst kunnen worden. De badkamer moet nodig gesopt worden en dan heb ik ook nog een wasje te doen. En aangezien de Senegalese buurdames alle waslijnen in gebruik hebben moet ik achter het huis een nieuwe lijn maken. Dan wil ik binnen alle ramen gezeemd hebben en ik moet de keukenkast in de tijdelijke keuken verplaatsen naar de andere zijde. Ook wil ik nog douchen en mijn haren wassen, moet de zoals gewoonlijk de kippen voeren en de veranda vegen en dweilen. En dan ook echt die l*aatste slaapkamer nog verf vrij maken….Nou ik heb dat allemaal gedaan vanmorgen. Okay Anna, Aicha en Astou hebben de slaapkamer gedaan, Dat werd een waar waterballet dus al mijn noeste dweilwerk in de hal kon weer over  Zo rond twee uur zou de verhuiswagen (het is officieel een “Baggage”minitruck) hier zijn met alle spullen. Maar Boy belde net al dat hij en Fax nog steeds zitten te wachten omdat de verhuiswagen nog niet eens in Brusubi is aangekomen. En daarna moet alle nog ingeladen worden lol. Dat gaat dus nog wel ff duren. En het is inmiddels al kwart over twee. Maar dat geeft mij mooi even de tijd om te bloggen en even wat rust voor mezelf in te bouwen. Astou, Anna en Aicha are “cleaning the windows”aan de buitenkant de ramen aan het zemen dus. Ik ben benieuwd of ze ervan opknappen of afknappen. Ik denk het eerste want ze zijn vreselijk vuil zoals het hele huis hier was. Het is wel een fijn idee dat het van binnen nu helemaal schoon en fris is. En geloof me dat is een hele tour als je niet even een emmertje onder kraan kan vullen met schoon water om te poetsen steeds lol. Men is hier inventief en spaarzaam en dat wordt ik vanzelf ook. Eerst wordt er afgewassen in water met omo, daarna in water zonder sop nagespoeld. Dat afwaswater wordt vervolgens weer gebruikt om wasteilen schoon te maken of vloeren te dweilen. Of om het toilet te laten flushen. Met het (in principe schone) naspoelwater kan je bijvoorbeeld jezelf nat maken, alvorens jezelf in te zepen als je een bad neemt, of je kan er de ramen mee zemen of de fruitbomen water geven. Inventief en spaarzaam water gebruiken noemen ze dat en geloof me als je water op je hoofd moet halen in emmers van 10 liter of wasteilen van 50 liter dan wil je wel spaarzaam zijn met water. Zelfs ik leer dat erg snel nu. Ik zat vanmorgen de was te doen (ja ik zit erbij, de dames hier staan en buigen voorover, maar dat lukt me niet dus ik neem een krukje) en dan staan de buurjongetjes vol verbazing te kijken dat deze toubab de was op de Gambiaanse manier zit te doen met wasteilen, wasbord en met de hand. Sja zo gaat dat ik pas me snel aan en wassen met de machine kost veel meer duurt veel langer en als je geen stromend water en afvoer hebt wordt dat erg lastig lol. Dus vanmiddag komt de wasmachine en die gaat keurig in de badkamer, maar zal voorlopig niet gebruikt kunnen worden. Mamjarra kwam net nog binnen wandelen en ik zit op het eenpersoonsbed te tikken, ze plofte naast me en gaf me spontaan een kus. Onze communicatie is nog steeds lastig maar met handen en voeten in een mengelmoes van Mandinka, Wolof, Engels en Frans komen we een heel eind. Ze bewonderde mijn magnetron en klok en vind de laptop helemaal geweldig. Ze vertelde dat ze 27 is en nu een jaar in dit huisje woont, ze woont daar met haar echtgenoot Hassan en drie zoons: Alhagie 7, Ablay 5 en Babucarr 2 maanden. Daarvoor woonden ze in Senegal. Ze wilt wel graag terug naar Senegal maar…. Sja werk is daar ook een probleem en haar man Alhagie vist hier en daarmee kunnen ze wat verdienen. Ze vertelde dat haar buurman Ghanees is en zijn broer die bij hem woont natuurlijk ook.  Daarnaast wonen drie jongemannen, waar ik eigenlijk niets van weet. En in de laatste kamer woont een Senegalees gezin met vier kinderen : Rama 14, Astou 10, Sainey 4, Shukai 15 maanden. En dat woont dan in één kamertje van drie x drie meter. Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen? Het leven speelt zich dan ook geheel buiten af op het slapen na . In de huisjes hebben ze alleen matrassen op de grond liggen, een emmer/jerrycan waar drinkwater in zit en een TV natuurlijk  Om half vier kwamen Anna en Aïcha lunch brengen (Sauce farine) en een half uurtje later kwamen Modou en Momodou (de zoons van Buba  een broer van Boy) ook lunch brengen (Benechin). Vandaag kwam de dubbele lunch wel uit, want er zouden veel manen mee eten vermoed ik (de verhuisploeg).Tegen kwart over vier appte Boy dat de truck onderweg was en tien minuten later waren ze hier. Hmmm verhuizen op zijn Gambiaans. Het probleem was dat ik niet zelf heb ingepakt maar dat ze dat voor mij hadden gedaan. Ook op zijn Gambiaans dus… Echt alles lag door elkaar en het was een enorme bende. Het werd allemaal in de woonkamer neergezet en daar gingen ze weer, want er moest nog een tweede lading worden opgehaald. Ik bleef alleen met de kids achter. Ppfftt in de laatste lichting zouden alle meubels zitten dus de woonkamer die nu vol stond moest heel snel leeg. Zowel de kids als Mamjarra die kwam meehelpen en ikzelf hebben een half uur flink lopen verplaatsen. We besloten het meeste in een achterslaapkamer neer te zetten. Die is nog leeg dus daar kon mooi de opslag zijn en vandaar later alles op het goede plekje zetten. Na een half uurtje was de kamer weer leeg en kon ik alvast wat spullen schoonmaken (stof) en op hun plekje zetten. Ondertussen hadden de buurkindjes al dat speelgoed en leermateriaal gezien. Ik zag ze ineens met spullen uit mijn achter slaapkamer spelen op de compound. Dus ik liet ze eventjes en vroeg ze toen het weer in de kamer terug te zetten. Ik had de deur afgesloten, maar ze waren door het raam (tussen de tralies door) geklommen om de spullen te pakken. Hmmz raam dus ook maar dicht. Ik snap ze wel ze hebben zelf helemaal niets en dan zoveel voor je neus zien. Maar goed is het natuurlijk niet, dus ik heb ze ook verteld dat dit niet de bedoeling was. Op een rustige maar duidelijke manier. Vlak daarna kwam te truck weer en werd alles weer naar binnen gelopen, nu was Boy erbij en werd het wel netjes in de slaapkamer gezet (niet alles maar wel veel). Wat wel lachen was, we hebben ook fietsen daar staan, de kinderfietsjes waren allemaal met de truck mee gekomen, maar de fietsen van Henny en mij, werden al fietsend naar Brufut gebracht lol. De buren uit de boysquarters stonden weer met grote ogen te kijken wat er allemaal uit de truck kwam. Ik geneer me dan bijna dat ik zoveel heb wetend dat zij nauwelijks iets hebben. Ik voel me dan echt de rijke toubab.. al heb ik momenteel geen cent te makken spullen heb ik wel zat. Toen de truck leeg was serveerde ik de twee bowls met zes lepels en de heren hurkten en aten in zeven minuten de schalen helemaal leeg. Ze hadden duidelijk trek. Daarna vertrokken ze weer en bleven we met Ebrima en Fax achter. Na een poosje gingen die twee ook weg, Boy bleef hier en hielp me alles een plekje te geven. Aan het eind van de avond toen ook hij naar huis was, was ik eigenlijk best al tevreden met het resultaat. Maar man o man wat was ik moe en ik rook mezelf dus ben even lekker een bad gaan nemen om me op te frissen en ben daarna gaan slapen. Maar heb nog wel even met Henny gekletst via chat en foto’s gestuurd en wat foto’s op facebook geplaatst.