16 april

Dinsdag 16 april    Opgestaan om 600 uur en de was gaan doen en gaan ophangen. Daarna bed opgemaakt, mijn snoet gewassen en tanden gepoetst. De kippen gevoerd en de afwas gedaan en de veranda geveegd en gedweild. Daarna de uitdaging om te gaan badderen en mijn haren te wassen. Het lukt me wel hoor, zeker nu ik wel ruim voldoende water had. Maar het blijft een crime met water uit de put (superveel kalk). Vervolgens het slaapkamer badkamer en woonkamer gesopt, geveegd en gedweild. Daarna voorbereidingen gedaan voor het ontbijt. Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer alles op de Gambiaanse manier doe nu. Sja ik heb weinig andere keus nu ik niet meer alle luxe heb die ik gewend was. En toen ben ik de ramen en deuren op de veranda gaan zemen. Zowaar we kunnen er nu fatsoenlijk doorheen kijken lol. Voor zolang als het duurt vrees ik echter. Het is nu half toen en ik heb sinds half zeven tig keer de Donkey driver gebeld, maar hij neemt beide gsm’s niet op. Arme Boy die heeft dus voor jandoedel in Brusubi geslapen omdat hij hoopte dat de donkeycard vroeg zou komen en hij op tijd daar wilde zijn. Nu denk je misschien: “Nou en is slapen in Brusubi dan zo’n straf?” Nee hoor maar de cashpower is op, dus geen licht en stroom, er is niets te eten in huis en het is enorm stoffig en rommelig omdat ik beetje bij beetje de boel aan het verhuizen ben al. Arme Boy dus. Naba kwam binnen wandelen rond negen uur. Ze vertelde dat ze terug gaat verhuizen naar haar moeder omdat het niet helemaal “botert “ in de compound van Pamodou familie waar ze nu woont. Jammer maar als t niet werkt in een relatie dan werkt het niet denk ik dan maar. Boy belde net weer, hij geeft het op, en hij komt weer richting Brufut. Ik had me zo verheugd op mijn  zitkamer meubels vandaag maar het zit er niet in dus. Misschien morgen. Tegen tien uur kwamen Philipp Ebrima Baby Aïcha en Anna, aan wandelen. Ze hebben paasvakantie en vervelen zich de blubber en dat snap ik ook wel. En op de compound van Yankeh zeggen ze dan ga maar spelen…. En dus komen ze dan hier aan wandelen. Maar ik wil ze liever ook niet altijd over de vloer hebben. Maar vooruit ik verzin dan taakjes en zij vinden dat leuk. Baby ging de bowl thuis brengen, Philipp en Ebrima haalden water bij de tap en Anna ging op zoek naar brood en eieren in de shop. En daarna wilt ze wel naar de markt zei ze al, ik heb paprika, tomaat en komkommer nodig. Zo heeft zij weer wat te doen. Ik had me verheugd op inrichten en indelen vandaag, maar dat zit er dus niet in zonder meubels. De kids zijn terug en willen graag poetsen dus ik heb ze naar één van de achter slaapkamers gestuurd. Eerst vegen en dan alle muurverf van de vloer poetsen. Dat vinden zij leuk en de kamer knapt er vast en zeker van op. Ook Boy komt net de compound op met nog meer crackers kruiden douchegordijn bezemsteel en hark. En nog wat meer spullen, soms vraag ik me af hoe hij zo durft te fietsen haha, maar hier doen ze dat gewoon. Ik heb trek dus ga snel omelet en brood maken voor ons en de kids. Hier noemen ze dit “breakfast”en dat wordt meestal zo tussen elf en een gegeten. Omelet betekend ei ui gekookte aardappel tomaat paprika en canned meat met veel  jimbo  (soort maggi), black pepper en zout. Smaakt prima maar een ontbijtje zoals dit zullen de meeste Holanders allicht te zwaar vinden. Ik ben na ontbijt met benechin, plazas, vis, rijst etc inmiddels wel wat gewend en eet alles wat de pot schaft als ik trek heb. Ook Naba kwam weer binnenvallen en schoof netjes aan. Sja zo gaat dat hier, dus breakfast met zeven personen vandaag. Na het ontbijt vertrok het hele spul weer en liet mij achter met een enigszins schoon maar vooral erg natte slaapkamer en een afwas en een vloer die nodig opnieuw geveegd moest worden.  Dus dat vegen en afwassen heb ik eerst maar ff gedaan. Ik voel me niet helemaal top en ben wat misselijk. Het ei van vanmorgen is niet helemaal goed gevallen denk ik. Maar het kan ook de vele “womans-ataya”zijn die Mamjarra me steeds brengt. Dat is ataya met allerlei smaakjes zoals ginger etc. Ik drink normaal nooit zoveel ataya en nu tig glaasjes per dag. Maar wat de reden ook is, ik ga gewoon rustig aan doen als ik overgeef neigingen krijg dan zakt het vast wel weer. Inmiddels is het bijna zeven uur en we hebben een hoop gedaan. Boy heeft vandaag vooral heerlijk liggen slapen op het bed dat we nu tijdelijk als bank gebruiken. Ik heb hem tussendoor gewekt omdat hij bij Jebbah de lunch moest gaan ophalen . Ik heb me op de tweede slaapkamer geworpen om  verf van de vloeren te krabben. Ik ben daar de hele dag druk geweest en heb veel aanloop gehad,  maar niet over gegeven. De buren worden steeds meer close en dat is ergens wel prettig. Maar ik houd in mijn achterhoofd dat ze straks (tegen hun wil in) weg moeten van de compound en dat de sfeer dan wel eens drastisch kan veranderen. De hen wilde haar dagelijkse ei leggen, ze maakt daar altijd een heel spektakel van met veel geluid. Maar het was nu wel heel erg. Bij nader inzien ontdekten we de oorzaak van haar onrust. We zagen dat de twee eieren die de hen had gelegd verdwenen waren. Waarschijnlijk gestolen door de enorme eksters die hier vliegen. Die pikken een gaatje in de schaal en nemen ze zo op de vlucht mee om ze in het nest aan hun kroost te voederen. Maar de hen was echt helemaal in paniek, dus bedachten we een truc. We legden twee eieren vanuit onze schaal in het “nest” en jawel ze trapte erin en legde keurig een derde ei erbij. Zij legt witte eieren en wij hadden bruine maar ach who cares. De kids van study kwamen met zijn achten binnen vallen en brachten alle materialen van study mee. Ik deed dat altijd in Whitehouse, maar ga nu hier study geven. Jebbah had alles in hun huisje staan, ze dacht vast, jij hebt daar meer ruimte dus berg het daar maar op lol. Dus alles uitgezocht en een plekje gegeven. Ik mis enkele sheets, maar wellicht komen die later nog boven water. Verder heb ik me dus vandaag in de tweede slaapkamer en de hal op de vloer gestort. Gambianen  hebben de gewoonte te verven zonder een zeil op de vloer en kunnen flink knoeien. Ik heb mooie tegels maar die zijn nu ipv zalmrose/beige allemaal antracietgrijs bespat. En wat een “kolerewerk” om dat eraf te krijgen. (sorry voor het woord). Ik kan helaas niet meer op mijn knie zitten, na mijn ziekenhuisopname. Dus zittend op een krukje en dan voorover buigen en boenen maar. Niet de ideale houding als je misselijk bent. Maar de éne slaapkamer (5,5 x 4,5 meter is nu helemaal schoon, ik heb daar tegel voor tegel schoongeboend met een Jampée. Dat is een soort van nylon boodschappen net maar dat wordt hier gebruikt om zichzelf te wassen (ipv een puff) en om de afwas te doen en om dingen schoon te maken. En ik moet zeggen het werkt geweldig. Maar tezamen met water met soda en chloor is het funest voor je huid. Mijn hele duim en vingers zijn ruw. Na de slaapkamer heb ik ook het grootste gedeelte van de hal gedaan. Maar was er daarna wel ff klaar mee. Morgen (of overmorgen)  de andere slaapkamer en de rest van de gang. Verder hangt nu ook het douchegordijn en hebben we weer een bezem met een normale lange steel ipv de lengte van een vijfjarige.  Mijn rug is me daar nu al enorm dankbaar voor. Boy is na de lunch nog een dutje gaan doen en ging daarna in de compound aan de slag. Buurman Hassan (de man van Mamjarra) kwam hem helpen en ze zijn samen de aangetaste sinaasappelbomen aan het kort hakken geslagen. Dat gaat hier met een “Cutlass” een stevig hakmes. Ondertussen keken Mamjarra en de kids foto’s op mijn laptop. Boy heeft ook de eerste twee bananenbomen geplant. En hij probeert ook om twee van de sinaasappelbomen te redden. Nu de hark er is kunnen we ook beginnen de compound wat op te ruimen. En goed voorbeeld doet dan hopelijk volgen. De buren gooien nu hun afval op een hoop in de hoek en daar wil ik liefst wel vanaf. Maar dat zal allemaal niet meevallen, en de bedoeling is toch dat ze binnenkort allemaal gaan verhuizen. En dan heb ik de compound helemaal voor mezelf zonder andere bewoners en kan ik er echt mee gaan doen wat ik wil. Dus we wachten maar even af hoe zich dat gaat ontwikkelen. Ik begin nu trek te krijgen en ben niet meer zo misselijk. Dus hopelijk kan ik nu wat beter eten straks. Ik zag de bowl (rijst met visstew) en bedacht me direct weer. Ik eet straks wel wat crackers en een bakje thee denk ik. Ik begin me steeds meer thuis te voelen hier. Maar zal blij zijn als ik mijn koelkast en mijn meubels heb. Ik bedenk me net dat ik helemaal niet mag zeuren. Precies een week en een middag geleden kregen we de sleutel van deze puinhoop en nu “woon” ik er eigenlijk al een week. En als ik dan zie wat we allemaal al gedaan hebben in die week…. Maar ik weet ook dat we nog flink wat werk hebben te doen. Maar dat kan allemaal als ik er in zit. Lol in Holland zal ik nooit een woonkamer inrichten als er nog een gat van anderhalve vierkante meter in het plafond,én een fiks gat in de ruit van 60 bij 80 cm van de glazen deur zat. Laat staan dat ik zal gaan wonen in een huis zonder keuken, douche en toilet en zelfs geen wateraansluiting. Maar hier plakken we karton voor het gat (dan kan de rat er niet meer in), wordt het plafond gewit behalve een meter rondom het gat en richt je gewoon je huis in. Wassen, toilet spoelen en douchen doe ik met water dat uit de waterput komt. Koken en drinken doe ik met water dat ik ophaal bij het compound van mijn verhuurder, op tien minuten lopen. Koken doe ik op een campinggasje en aangezien de koelkast er nog niet is, goed opletten wat wanneer je vers voedsel haalt. En weet je alles gaat goed . Ook als je al bijna 54 ben kan je je nog prima aan een andere levensstijl aanpassen dat blijkt wel weer. Na het avondeten gingen Boy en Omar weer richting Whitehouse. Ik sloot af en bedacht me hoe stom ik eigenlijk ben. Zodra het donker gaat worden sluit ik alle ramen af ivm de muskieten. Maar ik realiseer me nu pas dat die door het gat in het plafond (dat in open verbinding staat met een golfplaten dak) net zo gemakkelijk naar binnen kunnen komen. Hoezo blonD? Ik maakte voor mijn avondeten wat crackers en een drinkbouillon en dat smaakte best. Nu ga ik nog ff een wasje doen en dat laat ik dan in het water staan voor morgenochtend. En dan even afspoelen en lekker in bed duiken. Het is dan denk ik tegen elven hier, dus een mooie tijd.