Vrijdag 12 april

Vrijdag 12 april        De dagen gaan snel. Vannacht heb ik weer lekker geslapen al moest ik even mijn draai vinden in het (een beetje doorgezakte) spiraal van het éénpersoonsbed. Maar toen ik me eenmaal goed had geïnstalleerd (lees zonder pijn kon liggen) was ik snel onder zeil ik denk rond tien uur al. Voordeel is dat je dan ook vroeg wakker wordt. Dus om zes uur was mijn tijdelijke bedje alweer opgemaakt en had ik de ramen al open gegooid. De ramen wel ja, want wat ik ook probeer ik krijg de deur niet open met mijn sleutel. Zit dus een beetje gevangen lol. En ik ben te trots om de Ghaneese buren te vragen of ze het even van buitenaf willen proberen om de deur te openen. Nee ik wacht wel op de hulptroepen. Boy of Fabakary zal straks wel komen opdagen en die krijgen hem vast open.  Ik heb dus de kippen gevoerd vanuit het raam, maar water hebben ze nog niet gekregen want dat lukt niet door het raam. Vervolgens heb ik mezelf een bakje thee en een gebakken eitje gemaakt voor ontbijt. Daarna ben ik maar een blog over gisteren gaan tikken. Daar was ik gisteravond te moe voor. Ik was voornemens te gaan verven buiten omdat de ramen nog steeds deels op nieuw moeten, maar nu ik niet naar buiten kan,  houd dat snel op lol. De kippen scharrelen al rond en zoeken hun plekjes in de grote nieuwe compound. Boy en Ebrima brachten ze gisteravond in het donker naar hier. En nu zie ik er maar vijf van de zes. Maar ik weet niet zeker of de zesde (het haanskuiken) ook wel mee is gekomen. Straks eerst maar even vragen. Helaas heeft Boy vergeten om ook de andere  gordijnen mee te nemen, die ik wilde wassen en hier ophangen. Maar dat komt later wel. Het feit dat ze het eenpersoonsbed en de kippen en twee tassen vol met spullen lopend mee hadden gebracht (alleen een stukje Right Choice - ADIS over de AU-highway met de bushtaxi) vond ik al een hele prestatie. Wat zullen die zwaar  gesjouwd hebben saampjes. Ik zit hier maar te tikken terwijl de buren de compound al hebben geveegd (het is zand maar dat vegen ze hier ook) en de was al buiten hebben hangen. Ik heb inmiddels wel de ontbijtboel afgewassen. Ga nu maar “een bad” nemen en poging doen tot haren wassen lol. Ik wilde net naar de douche gaan toen Boy kwam en me “bevrijde” me uit mijn “gevangenis”. Ik vertelde hem dat we iets aan die sleutels moesten doen, want stel dat er brand is. Hij had de sleutels van Fax opgehaald en mij een voordeursleutel gegeven. Ik vroeg dus nu ook direct om de achterdeursleutel en ik wil dat dit slot in de voordeur vandaag nog vervangen wordt. Boy ging in de tuin aan de gang. Ik wil graag enkele bananenbomen uit Brusubi hierheen halen. Daar heeft hij ruimte en “bedden” voor gemaakt en alvast de gortdroge grond wat bewaterd. Hij was wel even klaar met schilderen zei hij even iets anders. Ook heeft hij de “voren” (ze poten hier in voren zoals wij bijvoorbeeld de asperges hebben) omgespit en bewaterd. En een hoop vuil (takken blad etc ) opgeharkt en op een hoopje gegooid en verbrand. De katten van de buurtjes en onze kippen doen t goed samen. Zelfs het henkuiken kijken ze niet naar om. Op de vraag waar het Haankuiken was, zei Boy dat ze die gisteravond niet konden vangen. Dus die is nog in Brusubi. Ik nam een bad en waste mijn haar. Dat blijft toch behelpen altijd en ik had duidelijk te weinig water. Dus de volgende keer echt twee teilen vullen voor alle zekerheid. Dat is de pest van lang haar hebben, er moet shampoo en crèmespoeling in , dus twee keer uitspoelen en dat kost veel water. Maar het is gelukt. Ik heb vandaag mezelf maar weer eens op de ramen gestort die overnieuw geverfd moesten worden. Eerst de oude verf verwijderen laten drogen schoonmaken met water en dan opnieuw verven. Maar vier dubbele ramen en twee deuren binnen en buiten allemaal opnieuw in de verf gezet. Dus best trots op mezelf. Want al dat traliewerk dat kost zoveel extra tijd. En met mijn acromynale rechterhand is dat een crime om te doen.  Boy heeft de keuken, en de tweede gang naar de achterdeur geschilderd en een muur van de derde slaapkamer. Heeft samen met Fax het slot van de voordeur vervangen. Nu kan ik het wel openen, maar de deur klemt dus makkelijk gaat t niet. Vandaag kregen we lunch van Yankeh en van Jebbah. Dus we hadden middag en avondeten. De paasvakantie is begonnen dus alle kids aten met ons mee, want die waren steeds bij ons. De Senegalese buuf komt mij nu steeds ataya met ginger brengen, en dat is stukken lekkerder dan de pure ataya. Boy lacht ons uit en noemt het “womans ataya”. De beide buurmannen kwamen terug van zee en kwamen kennis maken. Ze zijn wel aardig maar opnieuw dat taal probleem. Tussen het klussen door speelde ik Yathzee met Almamy en hij snapt het steeds beter. Later danste ik nog op muziek met alle kids. Sja zo’n lege woonkamer bied de ruimte lol. Mijn been vond het minder geslaagd trouwens dat gedans. Boy heeft opnieuw gepraat met the donkeycard man. Morgen gaan ze een nieuwe poging wagen om spullen over te brengen. Ik ben benieuwd of hij nu wel komt opdagen. Ik heb een klamboe opgehangen en dus moest het bed verschoven worden en staat nu wat meer in het midden van der kamer. Iedereen ging na het diner weer richting huis. Boy en Almamy als laatste. Dus de deur op slot en licht op de veranda en in de woonkamer uit. Ik verhuis dan liever naar de slaapkamer gezien de woonkamer nog leeg is. Daarna een bad genomen, ik heb een beetje last van mijn maag dus blijf richting toilet lopen. Vanavond om tien uur is er weer een tommah (naamgenoot) van me geboren. Amber Danso in Jalambang. Ik kreeg dat daarnet per app door. Maar na de vreemde acties van haar vader, heb ik daar een beetje gemengde gevoelens over als ik eerlijk ben. Ben nu deze blog aan het tikken,  maar ik merk dat ik tussendoor al in slaap val. Dus ik neem nog wat te drinken en dan doe ik het lampje uit en ga slapen. Morgen weer een dag.